Vilka stenar ska man passa sig för?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pliina
    • January 2010
    • 292

    Vilka stenar ska man passa sig för?

    Vi ska köpa sten och bygga lite gömställen i nya karet. Vilka stenar är "bra"? Kalksten går bort då det höjer PH.
    Har hört att skiffer kan innehålla olja?
    Vilka är "för vassa"?

    Lista gärna upp några "dåliga" och "bra" stenar att ha i ett sällskapsakvarium
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Eftersom jag har mycket mjukt vatten (vilket större delen av Sverige har) så använder jag kalkstenar (även i Sydamerikaakvarium) eftersom de stabiliserar vattnet.

    Sedan funkar väl de flesta stenar som inte fäller ut något - vilket t.ex. alunskiffer gör.

    Vassa stenar är t.ex. ofta lavastenar och de kan skada fiskarna - speciellt om man har lättstressade fiskar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      ska du ha malawi så rekomenderar jag kalksten då malawi will ha högt pH o hårt vatten.

      Kommentar

      • august1996
        • October 2009
        • 333

        #4
        [kan man bara gå ut och ta en sten och skrubba och sen lägga i akvariet

        Kommentar

        • Pliina
          • January 2010
          • 292

          #5
          Ok, alunskiffer och lavasten går bort. Kanske stoppar i någon kalksten där den inte syns så mycket.

          Finns det några mer än alunskiffer som kan vara giftiga? Vågar inte lita på vad någon i en djuraffär som bara vill sälja säger. Har blivit så felupplyst flera gånger.

          Kommentar

          • Pliina
            • January 2010
            • 292

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            ska du ha malawi så rekomenderar jag kalksten då malawi will ha högt pH o hårt vatten.

            Jag har tänkt mig fjärilsciklider, tror de ville ha lite lägre ph =)

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Alunskiffer innehåller tungmetaller och annat otrevligt.
              Stenar där man kan se rostfärgningar kan också innehålla sådant. Rostfärgen kommer sig av järninnehåll, och järn i sig är inte farligt, men högt järninnehåll gör att man kan misstänka att andra mera otrevliga metaller också kan finnas i stenen. Malmer överhuvudtaget skall undvikas.
              På t ex Öland och Gotland finns orsten, som innehåller giftiga kolväten - det känns på lukten om man slår på stenen med något hårt.


              I övrigt fungerar säkert 99,9% av alla stenar man kan hitta i Sverige bra att ha i akvariet, som t ex granit, gnejs, sandsten, lerskiffer, diabas osv.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ursprungligen postat av august1996
                [kan man bara gå ut och ta en sten och skrubba och sen lägga i akvariet
                jodå det har jag gjort i mitt SA kar.. mycket snyggt! glöm inte att koka stenen också.

                Kommentar

                • Pliina
                  • January 2010
                  • 292

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  Alunskiffer innehåller tungmetaller och annat otrevligt.
                  Stenar där man kan se rostfärgningar kan också innehålla sådant. Rostfärgen kommer sig av järninnehåll, och järn i sig är inte farligt, men högt järninnehåll gör att man kan misstänka att andra mera otrevliga metaller också kan finnas i stenen. Malmer överhuvudtaget skall undvikas.
                  På t ex Öland och Gotland finns orsten, som innehåller giftiga kolväten - det känns på lukten om man slår på stenen med något hårt.


                  I övrigt fungerar säkert 99,9% av alla stenar man kan hitta i Sverige bra att ha i akvariet, som t ex granit, gnejs, sandsten, lerskiffer, diabas osv.
                  Tack för tips på stenar det inte är någon fara med =) *skriver upp*

                  Kommentar

                  Arbetssätt...