Flytande rot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pliina
    • January 2010
    • 292

    Flytande rot

    Min mangrooverot flyter som en kork. Vill ha i den ikväll och har inga riktigt tunga stenar att fästa i. Koka är den för stor för.

    Finns det några andra knep?
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Vänta helt enkelt. Bra om den är så mycket som möjligt under ytan annars torkar ovanytandelen ut.

    Jag hade en rot som flöt som en kork i 6 månader innan jag plockade bort den, så det går inte alltid bra.
    Checking out...

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #3
      Ursprungligen postat av Pliina
      Min mangrooverot flyter som en kork. Vill ha i den ikväll och har inga riktigt tunga stenar att fästa i. Koka är den för stor för.

      Finns det några andra knep?
      Tyng ned den i en stor balja och häll kokande vatten över den. Det lär nog bli svårt att få den vattenfylld på en kväll hur du än gör.

      Kommentar

      • candra
        • January 2010
        • 455

        #4
        Ursprungligen postat av hawkse
        Tyng ned den i en stor balja och häll kokande vatten över den. Det lär nog bli svårt att få den vattenfylld på en kväll hur du än gör.
        Ja, själv har jag en Red Moor rot som skulle sjunka så fint enligt zoo,(dom trodde att det var en mangrove by the way, suck) och stor var den med, så jag fick kapa den, och sätta en sten på, men inte roligt när man gör rent, och råkar komma åt den. Och den är fotfarande lika irriterande lätt.
        // Candra


        240l sällskap 20l Nano


        Kommentar

        • Blossom7
          • March 2007
          • 1182

          #5
          Även jag har haft rot problem. Hade en stor rot som flöt som en kork.
          Provade allt, tynger i vatten, vatten i ca 3 månader. Sprutade med högtryckssprutan på den. Borrade hål i den. Till slut gav jag upp. Gick tillbaka till affären och förklarade att det inte funkade!.
          Fick pengarna tillbaka utan minsta knorr, har aldrig mer haft såna problem med en rot. Normalt så sjunker dom efter något dygn i vatten.
          Hur länge har du hållt på?

          /B
          "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

          Kommentar

          • GustavE
            • January 2010
            • 19

            #6
            Har samma problem med min rot, fick den ifrs billigt men jag börjar undra om det någonsin sjunker. Funkar bra i akvariet nertyngd med en sten men kommer nog byta utan den mot redmoore.

            Kommentar

            • Pliina
              • January 2010
              • 292

              #7
              Min stod det var en mangroove, men vad vet jag =P

              Jag var lite finurlig (tycker jag själv ) och har den faktiskt på botten i karet nu! Provade med varmvatten, dränka, sätta fast i (för små) stenar osv utan bra resultat.
              Tillslut blev jag riktigt sur och offrade ett bordsunderlägg. Klippte till i lagom storlek, stack ut ca 6 cm runt om roten. Gjorde hål i den och knöt genom och runt roten. Skyfflade bort gruset, la ner den och skyfflade på grus på underlägget som ligger fastspänt under som en talrik och voila´! Nu ligger den där, efter 1.5 timmes envishet *evil* =P

              Tack för era snabba tips!

              Kommentar

              • Fredrik1
                • February 2009
                • 305

                #8
                För och gjort det enklare hade du lagt den i badkaret (med vatten förstås!) och väntat tills den sugit in sig vatten och lagt i den där efter

                eller så lägger du bara en stor sten på den.
                Min Zoon

                Kommentar

                • Pliina
                  • January 2010
                  • 292

                  #9
                  Det orkade jag inte vänta på, läste att det tagit flera veckor innan vissa sjunkit och den här flöt som en kork! Inte bara så att den åkte upp lite liksom. har inte haft problem med de två andra mangroove.

                  Nu ligger den där den ligger iallafall =)

                  Kommentar

                  • jenmad
                    • March 2009
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fredrik1
                    eller så lägger du bara en stor sten på den.
                    Det kan bli rejäla problem med den lösningen - stenen kan trilla ner och slå sönder bottenglaset, och då flyter roten upp som en kork och kan slå sönder täckglas/ramp.

                    Hälsningar
                    Jennifer

                    Kommentar

                    • Keibo
                      • November 2008
                      • 468

                      #11
                      Jag byter för närvarande mina rötter ganska ofta i mina kar och det jag kan säga generellt om de olika rötterna är:

                      Mopanirötter flyter aldrig, väldigt tunga men inte lika snygga som de andra rötterna.

                      Mangroverötte flyter ibland, men relativt få av dem gör det. Koka dem hjälper, likaså att bada dem i skållhet vatten i bad karet. Att tynga ned dem är effektivt men kan vara riskabelt då det kan leda till att tyngden ramlar av och roter flyger upp mot ytan med så hög hatighet att den kan krossa både täckglas och lysramp!
                      Borra hjälper med ganska ofta, men då är det viktigt att man borrar på rätt ställen. Oftast kan man knappt borra fel då många av de mangroverötter som flyter har stora, längsgående, håligheter i sig. Sjunker inte roten efter borrning och ovanstående åtgärder går jag tillbaka med den. När väl en mangroverot sjunkit brukar de även sjunka betydligt snabbare (om inte direkt) vid nedsäkning efter att ha varit uppe och torkat.

                      Red Moor-rötter har en betydligt lägre densitet än mangrove och tur är väl det med tanke på deras kilopris! (Och ja, jag vet att priset har just med detta att göra...)
                      Red Moor-rötter är lättare att tynga ned i akvariet (tycker jag) då man kan kila fast stenar och liknande mellan de "grenliknande" delarna av roten och på så sätt nästan helt undvika risken att roten rusar mot ytan. Om man tar upp en red moor rot som man fått att sjunka tidigare och låter den torka så kommer det fortfarande att vara jobbigt för en nästa gång roten ska ned i akvariet igen. Fördelen med red moor-rötter är just att de är så pass lätta, det gör at de lätt kan hänga i mittstag och liknande då deras densitet även efter att de sjunker är relativt nära vattnets. Vissa red moor rötter får man inte att sjunka alls och dessa brukar jag bara ha hängandes ned i akvariet istället.

                      Hoppas någon någonstans fann något informativt någonstans i min text.
                      Mvh. Peter

                      500L - Pelarakvarium

                      1500L - Under förändring

                      Kommentar

                      Arbetssätt...