Ännu en fråga om landdel,,,

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

Ännu en fråga om landdel,,,

Hoppas jag inte är för tjatig. Det finns ju massor av tråda om landdelar men jag hittar ingen som svarar på just det jag behöver få reda på nu, så det ligger till så här.

Jag planerar ju för en ordentlig landdel i mitt kommande 260L, men jag är lite förvirrad. Första tanken var att använda glasskivor och siliconera fast så att landdelen blir en helt torr del av akvariet, alltså skärma av vattnet helt från landdelen, detta eftersom jag skulle vilja använda jord i botten av landdelen, för att sedan täcka den med fint grus.
    Men då vill jag ju använda akvarieväxter som vill stå med rötterna i vattnet...

Svårt att förklara, men för att göra det enklare. Finns det någon nackdel med att låta vattnet komma in i landmaterialet? (i detta fallet, jord och grus). Kan det bli skitigt och börja lukta illa?
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

jag tror det låter som en bra ide att dela av landdelen. just om du vill plantera nån växt o för att slippa få jord eller vad det nu blir ut i akvariet.

Kommentar

• Maethor
      • December 2004
      • 675

Ursprungligen postat av hannesc
      jag tror det låter som en bra ide att dela av landdelen. just om du vill plantera nån växt o för att slippa få jord eller vad det nu blir ut i akvariet.
      Ja det var det jag tänkte, men jag skulle även vilja ha akvarieväxter t ex Anubias som vill stå med rötterna i vatten,,,
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.

Kommentar

• eriahl
        • April 2004
        • 5681

Vilka växter beror ju oxå på hur höga dom får bli. Är väl bäst att ha grovt som grövre grus/lecakulor i botten och fint grus överst isf. Kanske går att ha säckväv mellan lagren? Annars borde väl något som funkar finnas på växtaffärer som Plantagen eller liknande. Man kan ju gräva ner någon matlådeburk eller annat i ytan eller ända från botten där man vill ha växt som vill ha rötter i vatten så man kan riktigt blött i den. Sen vanliga växter i resten av landdelen.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Wunder
          • September 2007
          • 315

Precis som eriahl säger så kan du ha säckväv/bastväv/kokosväv som avdelare mellan jord och vatten.
          Finns billiga dörrmattor i rätt material...

Kommentar

• Maethor
            • December 2004
            • 675

Ursprungligen postat av Wunder
            Precis som eriahl säger så kan du ha säckväv/bastväv/kokosväv som avdelare mellan jord och vatten.
            Finns billiga dörrmattor i rätt material...
            Okej. Jag hade funderat på att lägga en bit filtermatta under glasen som "stänger inne" landdelen för att hindra jorden från att komma ut, men jag får se,, Jag har nämligen fått tips att använda Vulcan sten istället för jord, så jag vet inte ännu hur jag kommer att göra.

Kommentar

• eriahl
              • April 2004
              • 5681

Har du öppet i botten så blir det samma vattennivå på båda sidor glasen. Blir väl s a s öppet om jag kopplat rätt med filtermatta under avdelningsglasen.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Maethor
                • December 2004
                • 675

Ursprungligen postat av eriahl
                Har du öppet i botten så blir det samma vattennivå på båda sidor glasen. Blir väl s a s öppet om jag kopplat rätt med filtermatta under avdelningsglasen.
                Ja men jag tänkte sätta dit filtermattan för att hindra jorden från att komma ut.

Kommentar

Arbetssätt...