Akvarium 220 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Akvarium 220 liter

    Jag har köpt ett möbelakvarium med måtten L 100 x H 55 x D 40. Jag planerar att ha finkornig sand som bottenmaterial och relativt mycket växter. Både höga och låga. I främre delen av akvariet skulle jag vilja ha en växt som är väldigt låg och som bildar en matta över stenar eller på sanden om det är möjligt. Någon gräsliknande växt hade varit fin. Har ni några förslag på växter som skulle passa in på beskrivningen hur jag vill ha det? Växten ska också vara relativt lätt.

    I akvariets bakre del skulle jag nog vilja ha någon sorts svärdplanta eller någon liknande som blir ganska hög och växer bra. Jag sätter nog in några andra större växt i bakre delen också då jag tycker det är snyggt med mycket växter. Men inte för mycket för jag vill inte skymma back to nature bakgrunden helt. Jag ska även ha lite rötter och stenar runt om i akvariet då rötter är väldigt snyggt enligt min åsikt.
    Har ni några andra förslag eller mer förslag på hur jag skulle kunna inreda så får ni gärna ge lite tips.

    Nu när jag ska välja fisk till karet vill jag ha skalarer. Jag funderar på 4-6 skalarer (ungfiskar). Sen blir det svårare. Jag skulle vilja ha någon slags stimfisk som t.ex neontetror, kardinaltetror eller minortetror då jag tycker dem är mycket vackra. Några andra förslag på någon stimfisk som skulle passa fint i mitt svarta möbelakvarie?
    Några pansarmalar 8-10 stycken tror jag att jag ska inhandla och även 2 ancistrus malar.
    Fiskuppsättningen kommer då se ut såhär.

    4-6 skalarer
    10-20 tetror eller någon slags stimfisk
    8-10 pansarmalar
    2 ancistrus.

    Hur tycker ni detta ser ut? Är det för mycket fisk till karet eller har ni andra förslag på fisk?


    Med vänliga hälsningar Simon
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Låter mycket bra! Tips på sand som passar är Julas blästersand. (O mycket billigare än akvariegrus!)

    Finns massa tetror som är snygga. Jag kör med Koppartetror. De tycker jag är snygga.

    annars är rödmunstetror snygga!

    svarta neontetror är snygga också!

    växter är jag inte så bra på tyvärr...

    Gillar att du håller dig till ett SA tema!

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      Gillar att du håller dig till ett SA tema!
      Ursäkta offtopic, men börjar inte folk tröttna på SA snart?

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #4
        låter skitbra det här, du har ungefär samma tankar som jag hade när jag körde igång mitt 234L kar, och du får gärna kolla in mitt kar för lite inspiration, jag har loggat vilka alla växter jag har är.

        På frågan om en lågväxande grästyp så kan jag tyvärr inte svara någon speciell då de flesta efter vad jag läst är ganska svåra de behöver dvs mycket ljus samt näring för att växa bra, problemet med lågväxare är ju det att de ofta växer sig högre om man inte har tillräckligt med ljus.. Läs. 0.5W/L ungefär.
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Ursäkta offtopic, men börjar inte folk tröttna på SA snart?

          Hur kan man tröttna på SA? :P
          så många underbara fiskar hehe.

          Hade jag kört ett rent växtkar så hade jag nog satsat på Asien eller Australien dock
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Ursprungligen postat av Marnat
            På frågan om en lågväxande grästyp så kan jag tyvärr inte svara någon speciell då de flesta efter vad jag läst är ganska svåra de behöver dvs mycket ljus samt näring för att växa bra, problemet med lågväxare är ju det att de ofta växer sig högre om man inte har tillräckligt med ljus.. Läs. 0.5W/L ungefär.
            Vad jag har upplevt är co2 mycket viktigare än starkt ljus när det gäller låga växter. Givetvis är en kombination av de båda bäst.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Ursprungligen postat av Johanski
              Ursäkta offtopic, men börjar inte folk tröttna på SA snart?
              haha. jao kanske det...det går kanske i vågor ( ha ha ha...akvarieskämt)

              om ett par månader så ska kanske alla köra Asien eller nått sånt:P

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                haha. jao kanske det...det går kanske i vågor ( ha ha ha...akvarieskämt)

                om ett par månader så ska kanske alla köra Asien eller nått sånt:P

                som sagt, har jag fiskar så vägrar jag asien då jag tycker de är skitfula :P men rena växtkar med bara räkor växter och CO2 hade varitt något

                Dock blir det senare projekt då frugan redan är på krigsstigen

                Back on topic!
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • Simon--B
                  • May 2008
                  • 720

                  #9
                  Ja, jag får fundera på vilka tetror jag ska välja. Svart neontetra är faktisk väldigt snygg och jag tycker att den svarta alltid blir ganska mycket större än vanlig neon blir. Kanske har fel men när jag haft svartneontetra så har den varit större än mina vanliga. Vad tror ni om minortetra då? Jag har haft den innan och jag upplevde inte den som fenbitare utan det var då mer synd om dem då mina paletter hade yngel och trängde ihop alla andra fiskar i karet på 1/10 del av ytan :P.

                  Jag har faktiskt alltid kört på SA kar vilket kanske låter lite tråkigt men det passar min smak helt enkelt .

                  Jag får fundera på det med gräset också. Vill ju inte köpa dyra växter som dör en vecka senare. Kanske ska göda med PMD eller vad det nu heter? :S. Är det lagom med fisk annars tycker ni?
                  Kollade på kejsartetran nu, väldigt vacker. Skulle den passa in?

                  Mvh Simon
                  Senast redigerad av Simon--B; 27 January 2010, 13:50.

                  Kommentar

                  • GustavE
                    • January 2010
                    • 19

                    #10
                    Eleocharis parvula är relativt lätt att odla utan c02 och är gräsliknande, växer möjligtvis inte över stenar som du vill men kan bilda en fin matta.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      tja du skulle kunna köra i ett par av nån dvärgciklid. fjärilar eller nån apisto-historia?

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        #12
                        Ursprungligen postat av Simon--B
                        Ja, jag får fundera på vilka tetror jag ska välja. Svart neontetra är faktisk väldigt snygg och jag tycker att den svarta alltid blir ganska mycket större än vanlig neon blir. Kanske har fel men när jag haft svartneontetra så har den varit större än mina vanliga. Vad tror ni om minortetra då? Jag har haft den innan och jag upplevde inte den som fenbitare utan det var då mer synd om dem då mina paletter hade yngel och trängde ihop alla andra fiskar i karet på 1/10 del av ytan :P.

                        Jag har faktiskt alltid kört på SA kar vilket kanske låter lite tråkigt men det passar min smak helt enkelt .

                        Jag får fundera på det med gräset också. Vill ju inte köpa dyra växter som dör en vecka senare. Kanske ska göda med PMD eller vad det nu heter? :S. Är det lagom med fisk annars tycker ni?
                        Kollade på kejsartetran nu, väldigt vacker. Skulle den passa in?

                        Mvh Simon
                        Kejsare skulle passa bra skulle jag vilja säga, dock hade jag rekommenderat kerritetror istället, de blir inte riktigt lika stora vilket innebär att du kan få in lite fler istället Sen blänker de oerhört fint i ljuset också. (ps googla dem och kolla inte på zoopets bild)
                        De är dom tetror jag har i mitt kar och där är alltid fart, dock hamnar du då i samma problem som jag har nu haha, alla fiskar är svartvita

                        Låter ganska lagom med fisk i mitt tycke, kanske någon mer bottenlevande bara.

                        För övrigt tycker jag att du definitivt ska köra med pmdd, det är så billigt så det finns ingen anledning att inte köra det.
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Simon--B
                          • May 2008
                          • 720

                          #13
                          Jag kollade lite på google då jag inte är guldmedlem men det gräset verkade väldig fint. Däremot såg det ut att bli ganska högt. Men kan kolla om det finns i djuräffären för snyggt var det ju iaf .
                          Jag funderade på någon dvärgciklid. Kanske kakadua eller ett par fjärilar som du sa! Vad skulle vara bäst, vanlig fjäril, boliviansk eller gul?

                          Jag ska hämta akvariet om en vecka! Finns det då något medel som man kan använda för att få bort skit på glaset? Vill ju inte ha något medel som gör att alla mina fiskar i framtiden dör. Bakgrunden skulle säkert behöva rengöras lite med. Något tips på hur man rengör den?

                          // Simon

                          Kommentar

                          • Simon--B
                            • May 2008
                            • 720

                            #14
                            Ursprungligen postat av Marnat
                            Kejsare skulle passa bra skulle jag vilja säga, dock hade jag rekommenderat kerritetror istället, de blir inte riktigt lika stora vilket innebär att du kan få in lite fler istället Sen blänker de oerhört fint i ljuset också. (ps googla dem och kolla inte på zoopets bild)
                            De är dom tetror jag har i mitt kar och där är alltid fart, dock hamnar du då i samma problem som jag har nu haha, alla fiskar är svartvita

                            Låter ganska lagom med fisk i mitt tycke, kanske någon mer bottenlevande bara.

                            För övrigt tycker jag att du definitivt ska köra med pmdd, det är så billigt så det finns ingen anledning att inte köra det.
                            Ja den fisken är verkligen ett alternativ. Får kolla lite på utbudet på djuraffären. Zoopets bild verkar inte göra den rättvis. Gillar svart och vitt men kanske blir lite tråkigt? Kanske blir att ha några kardinaler eller neoner ist! PMDD, fungerar det bra och gör att växterna blir grönare och växer snabbare eller?

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              #15
                              Ursprungligen postat av Simon--B
                              Ja den fisken är verkligen ett alternativ. Får kolla lite på utbudet på djuraffären. Zoopets bild verkar inte göra den rättvis. Gillar svart och vitt men kanske blir lite tråkigt? Kanske blir att ha några kardinaler eller neoner ist! PMDD, fungerar det bra och gör att växterna blir grönare och växer snabbare eller?

                              kolla bilderna i mitt kar om du vill, jag är allt annat än kunnig och avancerad och kör bara pmdd torrmix var tioende dag tills jag börjar med vattenbyte, (filtret ej ordentligt inkört än) samt Easycarbo varje dag. jag har ungefär 0.25W/L i mitt kar och får rensa ganska ofta redan nu då växterna växer som galna
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...