Fråga ang blestersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Warmar
    • January 2010
    • 25

    Fråga ang blestersand

    Hejsan

    Har läst mycket på forumen om biltemas blästersand och sett mycket trevliga bilder med de. Min fråga är hur man lättast gör för att byta de relativt grova materialet jag har idag till blästersand? Jag är inte någon nybörjare med akvarier men har länge pga platsbrist haft 54L.
    Bör man tappa över vatten från akvariet i hinkar med fisk för att sedan byta ut och lägga i blästersanden och "hälla" i vattnet igen och stoppa i fiskarna samma dag? (bra idé ? rätta mig gärna)
    Är inte blästersanden för kompakt så att växter inte kan växa i de?
    Finns det någon risk att kardinalfisken och palletcikliden störs av bytet?
    (ursäkta stockholmsstavningen på blästersand i rubriken)
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    Vilka fiskar har du? Hur mycket av det grova materialet har du?
    Har du tvättat blästersanden?

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #3
      Behöver du verkligen "byta ut" gruset du har? Det låter som det mest är looken du är ute efter och då kanske det räcker med att tvätta ur sanden ordentligt, skyffla upp hälften av gruset i akvariet och sedan lägga ned blästersanden ovanpå det kvarvarande gruset?

      På så sätt bibehåller du ju också en stor del av den bakterieflora du byggt upp i gruset vilket ju är viktigt för den biologiska nedbrytningen i akvariet.

      Den fina sanden letar sig ju säkert ned mellan de grövre gruskornen.

      Kommentar

      • Warmar
        • January 2010
        • 25

        #4
        Just nu har jag en blandning av småsten 1-2cm och grus runt 3-4 mm. Har inte köpt blästersand än. Det är bara funderingar än.
        Har Kardinalfisk, Palletciklid och några tetror ( Har glömt namn, Genomskinlig med röd fena.

        Ja precis det är ju bara looken är ute efter då jag gjorde misstaget att starta upp akvariet med grovtmaterial. Funderande precis på de där med bakteriefloran som jag gärna inte vill förstöra.
        Så de borde fungera att ta bort en del och ersätta de med sanden?

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          Ursprungligen postat av Warmar
          Ja precis det är ju bara looken är ute efter då jag gjorde misstaget att starta upp akvariet med grovtmaterial. Funderande precis på de där med bakteriefloran som jag gärna inte vill förstöra. Så de borde fungera att ta bort en del och ersätta de med sanden?
          Absolut. Se bara till att tvätta sanden otroligt noggrannt annars blir det nog rejält dimmigt i akvariet när du fyller på.

          De flesta växterna är inte speciellt petiga med storleken på sandkornen/gruset så för dem spelar det ingen roll. De största nackdelarna med sandbotten är att fiskarnas avföring hamnar ovanpå så den syns tydligare och det är även svårare att suga upp den utan att sanden följer med.

          Dessutom kan sanden bli lite för kompakt så det bildas syrefria fickor under sanden vilket inte är bra. Då är det bra om man har växter med stora rotverk som hjälper till att luckra upp sanden. Om du behåller en del grovt grus under sanden kommer det säkert också hjälpa mot detta.

          Kommentar

          • Warmar
            • January 2010
            • 25

            #6
            Okej tack så mycket. Nytt projekt på g då

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Hänger du här på Zoopet är det inte svårt att hitta nya projekt! Välkommen, förresten

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2894

                #8
                Den fina sanden letar sig ju säkert ned mellan de grövre gruskornen.[/QUOTE]

                Alldeles säkert! Vilket gör det till ett dåligt alternativ. Det grövre gruset kommer alltid att lägga sig överst till sist.

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  #9
                  Ursprungligen postat av hawkse
                  Dessutom kan sanden bli lite för kompakt så det bildas syrefria fickor under sanden vilket inte är bra. Då är det bra om man har växter med stora rotverk som hjälper till att luckra upp sanden. Om du behåller en del grovt grus under sanden kommer det säkert också hjälpa mot detta.
                  Eller så skaffar man Malaysiska Sandsnäckor och DET problemet är löst

                  Kommentar

                  • Warmar
                    • January 2010
                    • 25

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Den fina sanden letar sig ju säkert ned mellan de grövre gruskornen.
                    Alldeles säkert! Vilket gör det till ett dåligt alternativ. Det grövre gruset kommer alltid att lägga sig överst till sist.[/QUOTE]

                    Kan man undvika det på något sätt ? :P Låter som man måste byta ut allt grus så småningom iaf. Skulle ju kunna plocka bort gruset som "kommer fram efterhand" eller?

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2894

                      #11
                      Ursprungligen postat av Warmar
                      Alldeles säkert! Vilket gör det till ett dåligt alternativ. Det grövre gruset kommer alltid att lägga sig överst till sist.
                      Kan man undvika det på något sätt ? :P Låter som man måste byta ut allt grus så småningom iaf. Skulle ju kunna plocka bort gruset som "kommer fram efterhand" eller?[/QUOTE]

                      Jag skulle definitivt byta allt grus mot sand och passa på att "bottna" med något material för växterna typ Tropica Aquacare eller liknande ifall växter är intressant. Låt bara filtret gå i en hink med akvarievatten så finns ju en bra början där. Annars är väl en bra fraktion på akvariesand/grus mellan 2-4mm. Har aldrig prövat väldigt fin sand men det verkar inte vara några större problem för dom som har det. Däremot kan ett grövre grus bli ett problem genom att allt detrius och avfall tränger långt ner i gruset och skapar ett tätt lager.

                      Kommentar

                      • hawkse
                        • December 2009
                        • 781

                        #12
                        Ursprungligen postat av Warmar
                        Kan man undvika det på något sätt ? :P Låter som man måste byta ut allt grus så småningom iaf. Skulle ju kunna plocka bort gruset som "kommer fram efterhand" eller?
                        Vill du absolut inte ha minsta lilla grusbit på bottnen så måste du säkert ta bort allt grus innan du byter. Sparar du bara ett par centimeter grus och lägger på dubbelt så mycket sand tvivlar jag på att du kommer se många gruskorn komma upp till ytan.

                        Sedan är det inte helt fel att ha lite grus här och var som bryter av men det är ju en smaksak.

                        Kommentar

                        • Warmar
                          • January 2010
                          • 25

                          #13
                          Funderade lite till och snubbla över detta http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=63. Frågan är då. Fungerar blästersand till H. callitrichoides eller bör man ha något annat då? Har insett att den vill ha finare material än det jag har men frågan är då vad som fungerar. Blästersand eller bör man välja något annat?

                          Kommentar

                          • hawkse
                            • December 2009
                            • 781

                            #14
                            Ursprungligen postat av Warmar
                            Funderade lite till och snubbla över detta http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=63. Frågan är då. Fungerar blästersand till H. callitrichoides eller bör man ha något annat då? Har insett att den vill ha finare material än det jag har men frågan är då vad som fungerar. Blästersand eller bör man välja något annat?
                            Jag kör den i sand, 0.1-2 mm kornstorlek, och den har börjat växa så smått. Det kan vara lite besvärligt att få den att sitta kvar på bottnen men annars bör det inte vara några problem.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...