Hur bäst lufta sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    Hur bäst lufta sand

    Jag har som sagt sand i botten av mitt akvarium, skulle tro mellan 0.2-1.2 i storlek. (Bauhaus sandlådesand). Det blir ett ganska tjockt lager och jag skulle vilja veta hur jag bäst luftar denna så det inte blir som jag förstår det väteansamlingar i sanden. Det ska ju inte vara så nyttigt som jag förstår det.

    Tips på hur man bäst rör runt i sanden, antingen genom inneboende eller för hand då.

    Tack på förhand
    /Marcus
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus
  • Fredrik1
    • February 2009
    • 305

    #2
    Skaffa en slamhävert. Sen är det bara att stopp ner den i sanden runtom i karet och röra om, visserligen får du ju med dig vatten ochså.. Men det jag menar är att du får med dig all skit
    Min Zoon

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #3
      Malaysiska sandsnäckor, och växter med stora rotsystem är nog enklast. Kör du utan växter eller med få sådana så skulle jag satsa på grävande fiskar i kombination med snäckorna.

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Ursprungligen postat av Fredrik1
        Skaffa en slamhävert. Sen är det bara att stopp ner den i sanden runtom i karet och röra om, visserligen får du ju med dig vatten ochså.. Men det jag menar är att du får med dig all skit
        det funkar inte med sand, däremot är metoden bra när det är grus.
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Fredrik1
          • February 2009
          • 305

          #5
          Hmm.. Det är väll bara att gräva med händerna so att skiten flyter upp och sedan ta slammhävert?
          Min Zoon

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #6
            Ursprungligen postat av Fredrik1
            Skaffa en slamhävert. Sen är det bara att stopp ner den i sanden runtom i karet och röra om, visserligen får du ju med dig vatten ochså.. Men det jag menar är att du får med dig all skit
            Jo jag har ju en slamhävert, men problemet med sand är ju inte att skiten slinker ner, så tät sand som jag har så ligger skiten kvar på ytskiktet av sanden, dvs lätt att dammsuga upp, problemet är väte av något slag som bildas när det inte kommer ner nån syre. Rätta mig om jag har fel här.

            Ursprungligen postat av addo
            Malaysiska sandsnäckor, och växter med stora rotsystem är nog enklast. Kör du utan växter eller med få sådana så skulle jag satsa på grävande fiskar i kombination med snäckorna.
            Det var lite det jag hade tänkt mig faktiskt, dock stör det mig att snäckorna inte är endemiska för SA Men vilka SA växter utvecklar riktigt stora rotsystem då? Jag har dålig koll på såddant då det inte är så lätt att läsa sig till om just hur stora rötterna blir. Och jag har själv inte haft akvarium på 15+ år.

            Ursprungligen postat av Fredrik1
            Hmm.. Det är väll bara att gräva med händerna so att skiten flyter upp och sedan ta slammhävert?
            Det är som sagt inte skiten som är problemet utan en syrefri miljö som bildar cyanoväte eller liknande, minns inte exakt men jag vet att inte är bra åtminstone :P
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Corydoras, jordätare ju större desto bättre, växter med mycket rötter såsom svärdsplantor och en massa annat. Inte så många grävande fiskar i SA men i CA finns massor som gräver ... massor.
              Checking out...

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #8
                Ursprungligen postat av Dre
                Corydoras, jordätare ju större desto bättre, växter med mycket rötter såsom svärdsplantor och en massa annat. Inte så många grävande fiskar i SA men i CA finns massor som gräver ... massor.
                Men jag vill ju inte ha CA :P

                Har ju några Megalechis Thoracata, men har inte sett dem gräva mycket i 54l de går i nu, har iofs engelsk sandsten där så de kanske rotar bättre i stora karet, får hoppas på det antar jag.

                Gällande jordätarna så ska det bli ett kar för dvärgciklider, så finns inte plats för jordätare helt enkelt

                Jordätare och CA får bli nästa projekt.. (nångång när jag blir miljonär med större lya)
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • Mysgrisen
                  • January 2010
                  • 182

                  #9
                  Vi har också köpt sån sand från Bauhaus. Tvättad sandlådesand. Sköljde du den, eller kan man lägga ner den direkt i akvariet?

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2894

                    #10
                    Har man väl fått svaveloxid/uppstått svarta områden i sanden så tror jag att det är dags att byta bottensubstrat. Att försöka böka runt i sanden stör ballansen och på sikt blir nog resultatet ändå "fiasko".
                    Vettigt grus/sand kostar inte så mycket..

                    Kommentar

                    • Bowzee
                      • September 2009
                      • 23

                      #11
                      Jag hade också sandlådesand i mitt 250liters, det har jag nu sugit upp och lagt i större sten. 5-8mm. Jag gillade inte alls att skiten la sig uppe på. Fick aldrig bort allt, och sen flög sanden mest omkring i karet och det såg ut som att det störde fisken. Jag vill inte heller ha snäckor, och hela karet ser mycket renare och fräschare ut med stenen.
                      Köpte en påse med bottensten på Hornbach 25kg för 129:- Det tyckte jag var överkomligt
                      /Josefin89a
                      Mamma och fru.

                      Kommentar

                      • addo
                        • January 2007
                        • 609

                        #12
                        Ursprungligen postat av Marnat

                        Det var lite det jag hade tänkt mig faktiskt, dock stör det mig att snäckorna inte är endemiska för SA Men vilka SA växter utvecklar riktigt stora rotsystem då? Jag har dålig koll på såddant då det inte är så lätt att läsa sig till om just hur stora rötterna blir. Och jag har själv inte haft akvarium på 15+ år.
                        Som tidigare nämnts så är svärdplantor perfekta, vallisneria är också bra (mitt tips är vallisneria torta), det är främst stängelväxter och mossor som brukar ha dåliga rotsystem.

                        Du behöver inte heller ha så djup sand, då difugerar syret lättare ner i substratet.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...