Inredning i skål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julle*
    • July 2007
    • 484

    Inredning i skål

    Tänkte göra de lite snyggt och modernt till slöjstjärtarna. Köpte svarta små stenar och fyllde bottnen med, dock va där inte så mycket i påsen som ja hoppades=/ Så om ni vet något sätt man kan "lyfta upp" stenen på skulle de uppskattas!

    Iaf, skålen är 40-45 cm diameter på de bredaste och står under ljus.
    All bakgrund och även det den står på är vitt.
    Än så länge har ja lagt i en "moss-boll" och en vit snäcka för att de ska bli lite ljust, samt en liten sne stock.
    Ser inget vidare ut-.-
    och undrar om någon skulle kunna ge mig lite tips på vad som kan vara snyggt med svart grus och slöjstjärtar

    btw, där e gott om plats så kom med tips!, små elr stora.
    msn: Julia_puma@hotmail.com
    Mvh Julle
  • BlueJ
    • January 2008
    • 261

    #2
    Skålar har man till räkor
    The nicest person is nott always the winner

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      slöjstjärtar blir bra mycket större än man tror. du ska absolut INTE ha dom i skålen.

      räkor är bra. ett litet mysigt filter, doppvärmare om det behövs. och så kanske en liten redmoor rot med lite mossa på.
      Svart grus/sand är riktigt snyggt när den hålls ren. och räkor är ju väldigt bra på sånt.
      försök med att ha en svart/mörk bakgrund, det höjer mysfaktorn ganska mycket.
      Och färgstarka invånare, om det nu blir räkor eller nån lite rasbora.
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av Julle*
        Tänkte göra de lite snyggt och modernt till slöjstjärtarna. Köpte svarta små stenar och fyllde bottnen med, dock va där inte så mycket i påsen som ja hoppades=/ Så om ni vet något sätt man kan "lyfta upp" stenen på skulle de uppskattas!

        Iaf, skålen är 40-45 cm diameter på de bredaste och står under ljus.
        All bakgrund och även det den står på är vitt.
        Än så länge har ja lagt i en "moss-boll" och en vit snäcka för att de ska bli lite ljust, samt en liten sne stock.
        Ser inget vidare ut-.-
        och undrar om någon skulle kunna ge mig lite tips på vad som kan vara snyggt med svart grus och slöjstjärtar

        btw, där e gott om plats så kom med tips!, små elr stora.
        Svårt att ge tips eftersom du kör med Slöjstjärtar då dem är lite glupska av sig då tänker jag mest om du skulle kanske kört med lite Räkor kanske i skålen allra bäst som du kunde kört med för fisk är ett stim rasboras(20-30st) kanske finns riktigt snygga av dessa arter samt blanda dessa med lite räkor,sniglar kanske bara ett tips
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Julle*
          • July 2007
          • 484

          #5
          Jo men ja menar hur ofta händer det att dom blir sina 25 cm o dom ja sett har antagligen varit ungar då efter som va dryga 3 cm + stjärt.
          O skulle de hända att dom växer till sig får ja väl skaffa större då nema problema!
          Räkor e tråkiga-.- vill ja kolla på dom åker ja till stranden...ta inget illa upp ni som gillar dom

          Efter som slöjstjärtar vill ha 12-25 grader så behövs ju ingen doppvärmare, bubbel kommer där vara. Så förstår inte varför man inte kan ha dom i skål? Har ni aldrig hört talas om "guldfisk i skål"?^^ Alla har väl haft en guldfisk i en skål någon gång lixom:o

          Patrik Steen: Tänkte inte på att dom kanske käkar upp växterna:/ Tråkigt....tycker lixom växterna utgör 50% av hela akvariumet... Får väl åka o kolla efter några andra filurer, om ja inte vill minska på löven^^
          msn: Julia_puma@hotmail.com
          Mvh Julle

          Kommentar

          • Lilla Damen
            • February 2008
            • 2649

            #6
            Då måste jag vara ovanlig... har aldrig haft en guldfiskskål !

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Julle*
              Jo men ja menar hur ofta händer det att dom blir sina 25 cm o dom ja sett har antagligen varit ungar då efter som va dryga 3 cm + stjärt.
              O skulle de hända att dom växer till sig får ja väl skaffa större då nema problema!
              Dom blir så stora om de har tillräckligt utrymme och sköts korrekt. Om de går för trångt så blir de krymplingar.

              det finns flera fiskarter som man kan hålla i en skål - t.ex. arterna i slätet Tanichthys.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Ursprungligen postat av Julle*
                Har ni aldrig hört talas om "guldfisk i skål"?^^ Alla har väl haft en guldfisk i en skål någon gång lixom:o
                Nej, alla har inte det, jag aldrig haft.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lilla Damen
                  Då måste jag vara ovanlig... har aldrig haft en guldfiskskål !
                  Min mor köpte en på 80-talet och vi hade guldfisk i (tror att vi bara hade en pump och en sån där snäcka som öppnar sig när luften kommer ut, ingen filtrering med andra ord), den levde inte länge




                  Julle* Tycker att man ska ta till sig informationen som man får här om hur man sköter fiskar, tänk om internet inte funnits och om man bara hade litat på zoobutikernas råd (jag hade nog gett upp denna hobbyn sen länge då)
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Kan inte säga att jag haft en sån sadistisk inrättning.

                    Måste dock säga att antalet människor som har skål har minskat kraftigt.
                    Det vanliga är väl damer i övre medelåldern som ser skålen som en inredningsdetalj och har absolut inget intresse för akvaristik.

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • Julle*
                      • July 2007
                      • 484

                      #11
                      jahjaja, vi får väl se vad framtiden vill sig^^ om de blir något guldigt i min skål elr ej
                      msn: Julia_puma@hotmail.com
                      Mvh Julle

                      Kommentar

                      • doppingen
                        • April 2008
                        • 1079

                        #12
                        nu är ju Julle "bara 17 år" så han/hon lär sig väl med tiden förhoppningsvis å tar till sig av vad som svaras, ställer man frågor här får man ju räkna med svar och även kritiska å negativa sådana,här på zoopet lär man sig massor och får tänka om ibland
                        MammaMia

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av NiXoN
                          Kan inte säga att jag haft en sån sadistisk inrättning.

                          Måste dock säga att antalet människor som har skål har minskat kraftigt.
                          Det vanliga är väl damer i övre medelåldern som ser skålen som en inredningsdetalj och har absolut inget intresse för akvaristik.

                          //NiXoN
                          Jag har en skål och den funkar alldeles utmärkt och de fiskar jag har i den (självklart inga guldfiskar) har bra mycket mer utrymme än de flesta fiskar i vanliga akvarier har.

                          Skålar har helt klart sina begränsningar, men med rätt inredning och rätt djur så funkar de alldeles utmärkt.
                          Så att ensidigt fördöma skålar är bara tramsigt. Varje art har krav på utrymme och miljö och ju större akvariet är så finns det självklart fler lämpliga arter man kan ha. Speciella former sätter också upp begränsningar - men likafullt så finns det fortfarande lämpliga arter även om akvariet är annorlunda format
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 January 2010, 12:15.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            min syster hade en guldfisk i en skål o den levde i 4 år. molly hette den. inte ens luftpump hade hon..Eller jo sista halvåret när hon flyttade hem igen. Då gav jag henne en av mina gamla.

                            Men molly trivdes jättebra.

                            Kommentar

                            • Lilla Damen
                              • February 2008
                              • 2649

                              #15
                              Känner mig lite träffad där, NiXon... skulle mycket väl kunna skaffa en skål/vas som inredningsdetalj .

                              Någon liten kvist med bok/ek löv hade nog varit rätt snyggt...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...