Slimline Bakgrund/Dölj Electronic

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik1
    • February 2009
    • 305

    Slimline Bakgrund/Dölj Electronic

    Hej! Är inne på att köpa slimline bakgrund, Någon som har en lösning på hur man kan dölja Pump och doppvärmare? Ska köpa 3st http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1256&page=1
    och 1st http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1256&page=1

    Den första är ju 50x35 Så den är 50 hög och 35 lång va?
    och den andra 45x20 så den är 45 hög och 20 lång?
    Min Zoon
  • Norpis
    • November 2004
    • 305

    #2
    I mitt akvarium skaffade jag en filtermodul och skar ut så den passade i en slimline.
    Typ en sån här.

    Bifogar en liten bild på mitt resultat.
    Har dock blivit tvungen att kompletera med lite extra pumpar senare för att få upp farten.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Fredrik1
      • February 2009
      • 305

      #3
      Ser riktigt bra ut, stämmer måtten som jag angav? har tänkt och beställa under nästa vecka. Vilken silikon bör jag använda? Var kan jag hitta den? Är den dyr? Vad bör jag tänka på när jag kapar slimline? Vill hellre veta för mycket än för lite
      Min Zoon

      Kommentar

      • Norpis
        • November 2004
        • 305

        #4
        Ser bra ut tycker jag..
        Vad har du för mått på akvariet?

        Kommentar

        • Fredrik1
          • February 2009
          • 305

          #5
          125+45+45
          Min Zoon

          Kommentar

          • Norpis
            • November 2004
            • 305

            #6
            Då skulle nog jag använda mig av lite andra moduler.
            Har du 3 likadana är risken att man kan se lite "upprepning" i mönstret.
            Bättre att då kolla över deras 50 A och 50 B.

            Sen skulle jag nog inte beställa från nätet när jag handlar.
            Eftersom det kan vara vissa färskiftningar i BTN så är det bättre att kolla i nån affär och jämföra så man ser att dom passar ihop.
            Kan vara värt lite extra istället för att man får några som inte passar ihop.

            Kommentar

            • Fredrik1
              • February 2009
              • 305

              #7
              Vi får se, tror det blir 2 50A 1 50B Sen 1 50C Men stämmer måtten som jag angav? :P
              Min Zoon

              Kommentar

              • Norpis
                • November 2004
                • 305

                #8
                Blir inte det en bredd på 155cm?
                Borde väl räcka med 2 A med 1 B mellan.

                Kommentar

                • Fredrik1
                  • February 2009
                  • 305

                  #9
                  Blir 2 sådana http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1256&page=1
                  Och en sådan http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1256&page=1
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Norpis
                    • November 2004
                    • 305

                    #10
                    Sen kan du ju köpa en filtermodul som jag har om du vill gömma lite teknik.
                    Fast blir dyrare...
                    Och mycket mer jobb med att skära ut slimlinen så den passar konturen på filtermoulen.

                    Kommentar

                    • irwin_fletch
                      • April 2009
                      • 544

                      #11
                      Ett enkelt och framförallt bra sätt att dölja pump o värmare är att limma på en bit av slimlinen på kortsidan, en bit ut från "bakgrundsväggen". I det utrymme som skapas där sätter du i hörnet ett pumphuvud som passar till din akvariestrolek, framför den sätter du en filtermatta. Min filtermatta är 10 cm bred och 40 hög (akvariets höjd). Se även till att du får plats med en värmare så ser man ingenting.

                      Kanske var otydlig men tror nog det finns fler som kan visa denna lösning med bilder och annat här på forumet. Har inte behövt rengöra mitt filter sedan starten för 7 månader sen.

                      När jag kapade min slimeline så tog jag ett rakblad och försökte klyva så mycket jag kunde sen bröt jag av den. Lite småbitar lossnade i kanterna så det borde finnas bättre sätt. Men detta är inget som syns nu...

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #12
                        Ursprungligen postat av irwin_fletch

                        När jag kapade min slimeline så tog jag ett rakblad och försökte klyva så mycket jag kunde sen bröt jag av den. Lite småbitar lossnade i kanterna så det borde finnas bättre sätt. Men detta är inget som syns nu...
                        Min kära man hjälpte mig för 10 minuter sen att kapa och silikon fast min slimline, han använde en fogsvans.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av irwin_fletch
                          Ett enkelt och framförallt bra sätt att dölja pump o värmare är att limma på en bit av slimlinen på kortsidan, en bit ut från "bakgrundsväggen".
                          Finns tips om detta på BTN-hemsidan http://www.backtonature.se/sweden/tips_slimline.html
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Fredrik1
                            • February 2009
                            • 305

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Finns tips om detta på BTN-hemsidan http://www.backtonature.se/sweden/tips_slimline.html
                            Tack, blir väll att fixa det tills nästa vecka... Ser det bra ut att sätta en C/D platta en 5-10 cm längre ut?
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • Fredrik1
                              • February 2009
                              • 305

                              #15
                              Röd eller vit slimline till ett SA akvarium?
                              Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...