Ny inredning på G

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik1
    • February 2009
    • 305

    Ny inredning på G

    Hej! Hade tänkt att göra om mitt akvarium till ett CA/SA akvarium. Någon som har tips på inredning till det för att få det så likt som möjligt till deras miljö? Rötter/Sten/Växter? Tar imot alla tips/ideér

    Såhär ser det ut just nu:


    Har 1 par guldsömciklider, 4 zebraciklider, 4 cuttericiklider, 2 Praktbotior, 7 ancistrus malar, 2 Plectomus, 1 Segelfens pleco och till sist 2 st Pictusmal. Funderar fortfarande just nu om man ska köra på 2st Påfågelciklider till akvariumet Har ni nått tips på en snygg fisk som passar ihop så säg till!
    Senast redigerad av Fredrik1; 29 December 2009, 23:18.
    Min Zoon
  • Fredrik1
    • February 2009
    • 305

    #2
    Ingen som har någon ideé?
    Min Zoon

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13135

      #3
      Ursprungligen postat av Fredrik1
      Ingen som har någon ideé?
      Jorå Byt gruset mot mörkare finkornig sand, flera stora mangroverötter längs bakre glaset (gärna travade på varann), bind upp massa javaormbunkar (visserligen asien men lämpar sig ändå bra) på rötterna och flera av dem ganska högt upp så du får ett dämpat ljus i karet, var lite sparsmakad med sten och använd inte lavastenen
      Senast redigerad av åheim; 30 December 2009, 11:43.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Fredrik1
        • February 2009
        • 305

        #4
        Okej, tack för tipset! Har nydligen varit ner och köpt Råda sand 2-3mm, 20kg + Engelsksjösten, (mörk variant) 2-3mm 15kg sen så har jag blandat ihop det och det blev riktigt snyggt, se bild längre ner. Sen så kollade jag på rötter idag. Har en fin rot sen tidigare, se bild. Det fanns inga stora/fina inne för tillfället men han får in en beställning senare under dan, så då blir det ner och titta Ska jag använda fiskelina när jag binder fast mossan eller är det bara att linda mossan runt roten?

        Gruset:


        Roten:
        Min Zoon

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #5
          Jag använder fisklina, men bomullsgarn ska vara bra oxå eftersom det löses upp efter ett tag och då slipper man ta väck det själv.
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Fredrik1
            Ska jag använda fiskelina när jag binder fast mossan eller är det bara att linda mossan runt roten?
            Beror på vad det är för mossa, det är mest javamossa som fäster av sig själv efter en tid på inredningen och skulle du då använda något som försvinner av sig själv, har du snart inte mossan där du vill ha den.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Fredrik1
              • February 2009
              • 305

              #7
              Ursprungligen postat av Saturnus80
              Jag använder fisklina, men bomullsgarn ska vara bra oxå eftersom det löses upp efter ett tag och då slipper man ta väck det själv.
              Okej, kanske kör på bomullsgarn, inget skadligt för firrarna?
              Var även ner och la undan 2 Stora fina rötter idag på Djurmagazinet
              Sen så ska jag även få en stor boll med javamossa av han för att hans har växt till sig så väl. Så detklart man är glad
              Min Zoon

              Kommentar

              • Fredrik1
                • February 2009
                • 305

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Beror på vad det är för mossa, det är mest javamossa som fäster av sig själv efter en tid på inredningen och skulle du då använda något som försvinner av sig själv, har du snart inte mossan där du vill ha den.
                Så det är bara att köra med fiskelina ett tag då?
                Min Zoon

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13135

                  #9
                  javaMossa för all del men jag skulle gå på javaormbunke istället! Får du inte tag i stora rötter så kan du trava massa mindre rötter! Om du binder javaormbunken på ett smalare parti på roten så går det smidigt att sätta fast dem med plaststripes!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det beror på vad det är för slags mossa du har, javamossa är lugnt med bomullstråd men vill du ha någon annan sorts mossa som inte fäster av sig själv och du vill ha kvar den så är fiskelina att föredra.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Fredrik1
                      • February 2009
                      • 305

                      #11
                      Den bollen jag ska få av han är Javamossa. Javaormbunke? Är den bättre än mossa?
                      Annars om jag nu vill ha en mossa som fäster av sig själv, vad kan ni rekemondera? Vill även veta vilka växter som passar till mina ciklider, dom växterna jag haft just nu har blivit förstörda vid leken av zebrorna För det ser ju lite tomt ut utan snygga växter
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Fredrik1
                        • February 2009
                        • 305

                        #12
                        nån med fler ideér?
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • Fredrik1
                          • February 2009
                          • 305

                          #13
                          Inga fler ideér?...
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • Fredrik1
                            • February 2009
                            • 305

                            #14
                            Har en fråga.. Var kan man köpa liggunderlag och ha i akvariumet? Körde med frigolit förut, men löstes upp efter ett tag när fiskarna gräver..
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • Fredrik1
                              • February 2009
                              • 305

                              #15
                              Nån som vet? :P
                              Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...