Letar sand/grus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik1
    • February 2009
    • 305

    Letar sand/grus

    Hej! Håller på att inreda mitt 253L akvarium. Har 4 Amatitlania nigrofasciata (zebra ciklider) +4 cryptoheros cutteri (sjubandad ciklid) +2 Aequidens rivulatus (Guldsömciklid) Och jag vet att dom behöver nån sorts sand, någon som kan rekemondera nån bra och lättrengjord sand?

    Min Zoon
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Ursprungligen postat av Fredrik1
    Hej! Håller på att inreda mitt 253L akvarium. Har 4 Amatitlania nigrofasciata (zebra ciklider) +4 cryptoheros cutteri (sjubandad ciklid) +2 Aequidens rivulatus (Guldsömciklid) Och jag vet att dom behöver nån sorts sand, någon som kan rekemondera nån bra och lättrengjord sand?

    Lättrengjord lär du aldrig hitta Du har ciklider som gillar att gräva
    Åk till en sandgrop och fråga om de inte kan tänka sig själva lite grus till dig, det brukar inte kosta mkt
    Eller palla från badstanden, men kanske svårt nu vintertid
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Inga problem att rengöra sand. Blästersand från Jula funkar ypperligt, där skiten lägger sig uppepå sanden. Det hade jag dock aldrig problem med.

      Malaysiska sandsnäckor som rör runt i sanden, bra biologisk filtrering och bra flås i burken så blir det inte problem.

      Kommentar

      • Fredrik1
        • February 2009
        • 305

        #4
        Har kollat på blästersand, men funderar fortfarande på hur man ska göra rent det utan att för mycket sand försvinner... :P finns det nått minndre grus som liknar sand fast lite grovare annars?
        Min Zoon

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Varför ska du göra rent? Det kommer ingen skit ner i sanden när man har så finkornig sand.

          Kommentar

          • Fredrik1
            • February 2009
            • 305

            #6
            Okej, får väll kolla på blästersanden, hur många kilo tros gå åt till ett 253L ?
            Min Zoon

            Kommentar

            • Galne-Gurra
              • April 2008
              • 1080

              #7
              Ursprungligen postat av Fredrik1
              Okej, får väll kolla på blästersanden, hur många kilo tros gå åt till ett 253L ?
              Prova Heekes volymkalkylator...
              Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.
              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

              Kommentar

              • Fredrik1
                • February 2009
                • 305

                #8
                Har kollat runt lite och hittade denna sand: Vad tycks? Är den värd att köra på?

                Rådasand tillverkar och levererar specialsandprodukter som utvinns ur Rådaåsen, Lidköping, för olika användningsområden såsom vattenrening, järngjuterier, byggindustrin, värmekraftverk, halkbekämpning samt fritids- och hobbysektorn.
                Min Zoon

                Kommentar

                • Galne-Gurra
                  • April 2008
                  • 1080

                  #9
                  Klart prisvärd sand,har en grövre sort av råda i mitt 540 liters kar,min son har den finast sorten i sitt kar och han är nöjd med den.
                  Råda sanden finns att köpa hos endel byggvaruhus typ Woody med flera,till en bra penning bättre pris än hos akvariebutikerna...
                  http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                  Kommentar

                  • Fredrik1
                    • February 2009
                    • 305

                    #10
                    Okej, tror jag kör på 0,8-1,2mm, eller ksa man ha minndre ändå? :P
                    Är inte så kunnig, har bara haft sällskaps akvarium förut, och nu när min ciklider har börjat leka så har jag insett att min engelsk sjösten jag har nu är påtok för grov. tack får hjälpen!
                    Jo, jag märkte det när jag ner på zoo här i köping, runt 500 för 25-35 Kg
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Fredrik1
                      • February 2009
                      • 305

                      #11
                      Har försökt att få tag på Rådasand 0,6-0,8 vet nån vart man kan få tag på det i västerås trakten, t.ex byggmax? Eller måste man beställa från Rådas hemsida?
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Galne-Gurra
                        • April 2008
                        • 1080

                        #12
                        Maila Råda och fråga om närmaste återförsäljare i västmanland...
                        http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fredrik1
                          Har kollat på blästersand, men funderar fortfarande på hur man ska göra rent det utan att för mycket sand försvinner... :P finns det nått minndre grus som liknar sand fast lite grovare annars?
                          Fogsand är ett prisvärt alternativ och finns på alla bygghandel, brukar ha lite större kornstorlek, kör själv på detta och är väldigt nöjd.

                          Kommentar

                          • Fredrik1
                            • February 2009
                            • 305

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fuzzop
                            Fogsand är ett prisvärt alternativ och finns på alla bygghandel, brukar ha lite större kornstorlek, kör själv på detta och är väldigt nöjd.
                            Okej, får kika på det med, tack för hjälpen alla!

                            Edit: Kikade på byggmax hemsida, det var blandat från 0,1 - 2,0 mm
                            är det samma som du har Fuzzop? http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-02199.aspx
                            Senast redigerad av Fredrik1; 27 December 2009, 13:13.
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            Arbetssätt...