Levande sten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jille
    • April 2003
    • 85

    Levande sten

    Jag tänkte att det skulle kunna vara kul att höra om någon har försökt sig på att göra en egen sten!!
    och vad resultatet blev!!

    ska själv ge mig på det snart nämligen!!
  • Mr J
    • February 2003
    • 74

    #2
    Du hittar en bra beskrivning här: http://www.backtonature.org/akvarium...isa.asp?NR=161

    Mvh // Mr J.
    Mvh // Mr J.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Jag tänkte att det skulle kunna vara kul att höra om någon har försökt sig på att göra en egen sten!!
      och vad resultatet blev!!
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Jag experimenterade tidigare, och för mig blev bästa resultatet när jag hade 1/3 hackad fuktig vitmossa, 1/3 grov snäcksand och 1/3 cement. När väl vitmossan har ruttnat bort (tar väl några månader) tror jag nog det kan se mycket ut och antagligen också fungera som just levande sten. Det blev så pass mycket luft och hålrum i stenen att den flöt i nästan en timme när jag skulle börja laka ur den.

      Jag har sett att amerikanska akvarister har använt ännu fantasifullare ingredienser, t.ex. makaroner, för att de ruttnar bort fortare.

      Jag hade också en idé om att göra väldigt porös levande sten genom att ha cementmassan på en nylonsvamp. Det gick inget vidare kan man väl säga - jag använde en rätt finporig svamp, och massan gick inte in i svampen. Möjligen att det skulle funka med grovporig svamp, men då är frågan hur poröst det skulle bli.

      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      Arbetssätt...