Rötter från naturen, erfarenheter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jim_J
    • October 2009
    • 254

    Rötter från naturen, erfarenheter?

    Har letat och hittat några trådar om folk som tagit rötter ur naturen, men aldrig sett någon som skrivit om resultatet av det?

    Så, ni som tagit rötter ur naturen: Har era fiskar överlevt eller blev det massdöd?

    Funderar nämligen på om man kanske skulle tagit årets sista simtur för att hämta upp några snygga rötter som jag sett vid stranden här
    160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
    350L Diskus
    160L Vattenskalle (lejonhuvud)
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    i dom flesta trådrna näms det som jag kommer skriva i föjande 2 rader.

    det enda du bör tänka på är att roten/grener är död/torkad. och att roten/grenen absolut inte kommer från barrträd gör dom det så har du den där massdöden
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Jim_J
      • October 2009
      • 254

      #3
      Okej, tack så mycket!

      Finns det någon som vet hur man ser skillnad på om själva träslaget är från barrträd / lövträd? De som ligger i sjön har ju ingen bark eller näver på sig.. Eller ska man helt enkelt leta efter en död gammal björk i skogen?
      160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
      350L Diskus
      160L Vattenskalle (lejonhuvud)

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        en död gammal björk är nog bättre att leta upp.
        Eftersom att barrträd innehåller terpenitiner så är dom inte bra för akvariet. Men dessa terpentiner frigörs inte på en gång utan det kan ta några år och så blir det värsta terpentinchocken.
        Eller bara 2 timmar. i viket fall så krävs det en ytterst liten mängd terpentin för att fiskarna ska må skit.

        Bästa trädslagen vad jag vet är bok och ehh öhh...glömde. lönn tror jag innehåller en massa söta sockerarter (har fått erfara ab jobbet) som kanske inte ämpar sej i akvarium
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Jim_J
          • October 2009
          • 254

          #5
          Tack för tipsen!
          Då ska jag nog kunna se till att hitta lite här i skogarna.. Har inte så mycket annat att välja på än björk eller gran / tall här uppe Ska forska lite och se hur man ser skillnad mellan ett dött lövträd och ett barrträd. Någon synbar skillnad måste det vara.

          Anledningen till att jag frågade var att jag läst om några som skulle testa att ta rötter från naturen, men aldrig skrivit om hur det gick..
          160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
          350L Diskus
          160L Vattenskalle (lejonhuvud)

          Kommentar

          • icefudge
            • August 2009
            • 177

            #6
            ek funkar fint med
            Malar is the shit

            Kommentar

            • bong
              • November 2008
              • 1087

              #7
              Ett sätt att kolla är att trycka... mjukt=barrträ hårt=lövträ antar att lövträ som legat riktigt länge blir mjukt oxå men det är ju iaf något att gå efter...
              3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
              http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

              Kommentar

              • Jim_J
                • October 2009
                • 254

                #8
                Då ska jag alltså klämma och känna riktigt noga innan jag slår till på något trä i skogen Tack!
                160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                350L Diskus
                160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  ukta går bra också...om det är från skogen. barrträd uktar ganska starkt, ukta på en gran så vet du.
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Jim_J
                    • October 2009
                    • 254

                    #10
                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    ukta går bra också...om det är från skogen. barrträd uktar ganska starkt, ukta på en gran så vet du.
                    Inte kan det tänkas vara så att ditt L lagt av på tangentbordet?
                    Men tack för ännu ett tips!
                    160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                    350L Diskus
                    160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                    Kommentar

                    • olof b
                      • March 2005
                      • 262

                      #11
                      Hej!

                      Jag har kört mycket med ekgrenar i flera år och inte haft några problem med dem. Här är en guide för "dummies" hur jag gör:



                      mvh

                      olof
                      Malmö Lund Cycle Chic:
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jim_J
                        Inte kan det tänkas vara så att ditt L lagt av på tangentbordet?
                        Men tack för ännu ett tips!
                        helt riktigt är det så. fick dras med det ett tag men jag ballade ur som fasiken och sprettade upp hela bordet! damsög och tvättade med topz och nu är alla bokstäver sej själva igen

                        Lukta alltså har du hittat nån snygg rot/gren?
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Jim_J
                          • October 2009
                          • 254

                          #13
                          Å fy vilket jobb för det rackarns L:et

                          Nej, det kom ju en jävla massa sån där vit dynga från himlen, så det får vänta ett halvår eller så Var och köpte en drös med rötter istället.
                          160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                          350L Diskus
                          160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #14
                            kul var det inte men nu funkar skiten! titta! LllLLLlLLLLLllLL

                            haha! jo det blir så att man köper.
                            Har även för att jag läste här nånstans att för mycket plockrötter (spelar ingen roll vad för träslag) kan försämra akvariet.

                            Alltså man ska inte fylla karet med rötter från naturen, men om man hittar en snygg jävel så kan man ta den. typ:S
                            Tror att det beror på sockret i rötterna och att det flesta rötter man hittar inte är anpassade för ett liv i vatten och därav kan orsaka prblem.

                            Jag är ingen dendrolog så jag säkert fel.
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • Jim_J
                              • October 2009
                              • 254

                              #15
                              Hahaha!

                              Nej, man ska nog inte "chansa" utan att ta reda på riktiga fakta först. Har en bror som är jägmästare som kan det mesta om olika träslag så det blir att diskutera lite med honom också
                              Att det kan vara för mycket olika sockerarter i träd i svenska skogar kan nog mycket väl stämma.
                              I gamla björkskogar kan man hitta riktigt fina vridna kvistar liknande redmoor rötterna (heter de så?), så en sån blir det nog att försöka fynda till våren
                              160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                              350L Diskus
                              160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...