Silikona fast Juwel Stone i Cocoon 3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Silikona fast Juwel Stone i Cocoon 3

    Har precis fått hem alla mina delar för att kunna börja inreda mitt nya Cocoon 3 på 31L. Skall silikona fast "Juwel stone Granit" som bakgrund men nu börjar jag bli lite tveksam på hur jag ska gå tillväga så jag har några frågor:

    1.) Skall man smeta på silikon på hela bakgrundens bakdel eller enbart i kanterna och som ett kryss över hela?

    2.) Limklämmor/tvingar kan ju enkelt användas i akvariets övre del, men hur pressar jag fast bakgruden mot glaset längre ner på glaset dit ingen tving når? Räcker det att sätta som ett stag med hjälp av en pinne eller liknande mot eller krävs det ett stark tryck för att det ska fästa?

    Tacksam för svar, och har ni andra tips och trix så skriv gärna!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Du kan dra ett varv runt kanterna och ett kryss i mitten. Du behöver inte så mycket tryck, det är viktigaste är att silikonet ligger mot glaset och får härda i fred. Ett stag med en pinne låter bra
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Då ska det silikonas imorgon så att det stänker om det

      Har skurit ut min bakgrund nu i alla fall till önskad storlek så att den passar i karet. Blev förvånad över hur lätt det var att arbeta med bakgrunden, det enda som behövdes var en tapetkniv/brytkniv för att skära till den till önskad storlek, och efter bara lite finjustering satt den som en smäck i karet. Finfina grejer det där

      Tack för hjälpen och det snabba svaret!
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      Arbetssätt...