Silikona fast bakgrund`?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leijona
    • August 2005
    • 17

    Silikona fast bakgrund`?

    Jag har läst lite grann och det verkar som att många av er med BTN t.ex har silikonat fast den i glaset. Men hur länge håller det och kan man ta bort den sen?

    Jag funderar själv på att göra det men jag är rädd för att när det väl är gjort så sitter det i alla tider och så får jag en massa silikonrester på glaset...
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Håller väl inte i alla evigheter, men ett bra tag. Finns inget bra alternativ som jag i alla fall kommit på.

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Går lätt att ta bort med rakblad,fiskelina elelr nån tunn mattkniv etc..
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13136

        #4
        Ursprungligen postat av Leijona
        Jag har läst lite grann och det verkar som att många av er med BTN t.ex har silikonat fast den i glaset. Men hur länge håller det och kan man ta bort den sen?

        Jag funderar själv på att göra det men jag är rädd för att när det väl är gjort så sitter det i alla tider och så får jag en massa silikonrester på glaset...
        Man kan med lite ansträngning ta bort en BTN men annars är livslängden på den lika lång som akvariet ungefär och man behöver aldrig ta bort den!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • eckick1
          • November 2009
          • 121

          #5
          Jag lånar tråden lite.

          Om ´jag köper BTN slimline A och B, ska jag så silikonera dem så att de överlappar varandra, och sedan täta alla skarvar så att det inte kommer in något vatten bakom? Jag har innefilter, och tänkte gömma det framför bakgrunden med den 25-cm-bit som blir över. Gör det något om det kommmer vattten bakom bakgrunden? Det kan inte stå och härskna där?

          Tack!
          Erik
          Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Ursprungligen postat av eckick1
            Jag lånar tråden lite.

            Om ´jag köper BTN slimline A och B, ska jag så silikonera dem så att de överlappar varandra, och sedan täta alla skarvar så att det inte kommer in något vatten bakom? Jag har innefilter, och tänkte gömma det framför bakgrunden med den 25-cm-bit som blir över. Gör det något om det kommmer vattten bakom bakgrunden? Det kan inte stå och härskna där?

            Tack!
            Erik
            Vad jag vet ska det vara skapligt stort utrymme bakom, och helst strömmande vatten så att det inte blir fullt av bakterier och sånt. Men tyvärr vet jag inte hur man gör med slimline, men jag tror på det du har tänkt att göra.
            PS det blir riktigt häftigt när man överlappar filtret så det inte syns. Ett tips från mig är att beställa en bit golvmatta för en hundring. Det blir också riktigt snyggt, dock inte lika med en bit på vägen =)
            Lycka till hur du än gör!

            Kommentar

            • Christerhedberg
              • August 2008
              • 624

              #7
              Det som är drygt när man silikonar fast en bakgrund är att det ibland kan vara svårt att komma åt med rakblad att få bort den när man väl vill ta bort den, pga tex alger, byte av akvarium etc...
              Och sedan blir det kvar rester men om du skänker tid till det så försvinner även resterna. Silikonet håller bra många år.

              Kommentar

              • Grottbert
                • November 2009
                • 340

                #8
                Jag håller på och limmar fast BTN slimline på mitt akvarium just nu. Jag gör så att jag limmar det direkt på glaset med åsikten att det ändå inte kommer in tillräckligt med ljus för att alger ska vara ett problem. Det kommer inte heller att bli någon cirkulation att tala om så speciellt mycket näring kommer det inte heller att bli efter ett tag.
                Det här är vad jag hoppas och tror.

                PS. På beskrivningen så limmar dom också på glaset så om det vore ett problem med bakterier och alger så borde dom väl visa ett alternativt sätt att limma dit dom på
                DS

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13136

                  #9
                  Ursprungligen postat av eckick1
                  Jag lånar tråden lite.

                  Om ´jag köper BTN slimline A och B, ska jag så silikonera dem så att de överlappar varandra, och sedan täta alla skarvar så att det inte kommer in något vatten bakom? Jag har innefilter, och tänkte gömma det framför bakgrunden med den 25-cm-bit som blir över. Gör det något om det kommmer vattten bakom bakgrunden? Det kan inte stå och härskna där?

                  Tack!
                  Erik
                  Limma den enligt beskrivningen på BTN. hemsida, att det kommer vatten bakom är inga som helst problem
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...