Mangrove-rötter
Kollaps
X
-
-
Vad är det för något vi köper i butikerna som dom envist kallar mangroverötter igentligen ?________________________________________________
Matte med finaoch
kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri
Kommentar
-
Kommentar
-
En liten fråga: Varför är det så många inom akvariehobbyn som envist bitit sig fast vid att dom har mangrove rötter i sina kar? Ganska säker på att mindre än 1% har verklig mangrove i sitt akvarium..
Om nån här har såna rötter i akvariet så lägg in en bild!Levande rötter till och med:
Kommentar
-
Har dom växt bra sen utställningen ? Dom borde ha gjort det om du har kvar dom eller ?
Kan du inte posta en nytagen bild danne ?________________________________________________
Matte med finaoch
kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri
Kommentar
-
Levande rötter vore något
En av rötterna ovan sjönk men efter 2½v gav jag upp den andra. Sedan dess har det blivit tre stora rötter till och de har alla fallit som stenar till botten. Fast dessa är en helt annan typ av trä. Det står mangrove på, men de är mycket grövre. Jag köpte också en som heter Manopi som verkar vara en udda liten sak.Kommentar
-
Jag har dock nya yngre plantor som jag hoppas ska kunna växa snyggare.Kommentar
-
Det är nog massor av olika sorter. I Sverige har "mangroverötter" blivit ett slags samlingsnamn för en massa olika slag av tropiska rötter som dock ytterst sällan är äkta mangrove.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
men varför envisas vi med att köpa rötter, borde ju rent teckniskt gå att hoppa i en sjö och dra upp en från botten, eller? ska inte säga något jag har lagt en mindre förmögenhet (enligt sambon) på rötter och sten, "är väl bara att plocka från någon sjöbotten där den legat ett tag" är det jag hör henne säga så fort jag tittar på nya rötter, så nu tänkte jag kolla med er, kan man ta en gammal "driftwood" från någon sjö och slänga i?56l Agassazii Fire Red
80l Nigerian Yellow
112l Transvestitus
240l Vejita II + scalarKommentar
-
Klart du kan ta träbitar från sjö och andra vattendrag. (Finns en del trådar om det). Akta dig för barrträdsved, med undantaget att det är en mosse, med gamla stubbar som är flera hundra, eller tusen år. Men lövträdsträ, i synnerhet ek funkar kanon (regalskeppet Vasa låg på botten i femhundra år, utan tryckimpregnering).
Så undvik: Färskt trä (en gammal lövträdsgren med flagnad bark går bra, även om den inte legat i vatten, men den flyter ju då), mjukt trä (dvs börjat brytas ner), "barrträ", och oönskade vatteninsekter (skrubba med rotborste och hård vattenstråle, men undvik högtryckstvätt)Kommentar
-
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Någon konstig rot?
Hejsan allihopa verkar vara en bra tråg hoppas jag inte stör någon med att ställa en egen fråga?
Köpte en rot som kallades terrarium rot/akvarium rot, Hittade inget namn på den och den färgade av sig i månader i akvariumet trotts kokning och vatten badning i tunna. tröttnade till slut och står som dekoration i trädgården.
funderar nu på att ta in den igen men när jag kände på roten då den låg i akvariumet blir den mjuk rakt igenom ska rötterna bli mjuka och mossiga innuti? rotens yttersta hölje går att dra av som på ett barkträd släpper fint som trådar.
Fattar det som på denna tråd att det alltid kommer färga av sig men ska dom bli mjuka innuti verkligen?
På djuraffären där jag köpte roten rekomendera dom det till bådde terrarium och akvarium.
Det liknar vin ranka väldigt mycket och skulle till och med gissa på att det är det.
Har ni några ideer om man ska testa stoppa ner detta i akvariumet igen eller inte.
Vill ha en rot som är formad just som en båge över hela akvariumet och ingen liten fjutig rotKommentar
-
Nej om roten blir mjuk hör den inte hemma i akvarium och borde inte kallas för akvarierotAkvaristiska hälsningar
Kjell
-
Kommentar
Kommentar