Sand till akvariet..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Musikoffer
    • December 2008
    • 1

    Sand till akvariet..

    Hej!

    Just nu har jag grus i mitt akvarium, men har haft stora
    funderingar på att övergå till sand då jag tycker det är finare.

    Men jag har ingen som helst erfarenhet av just sand.
    Hur rengör man det? För/nackdelar?

    Tack på förhand!

    /Sandra
  • Yoink
    • September 2009
    • 234

    #2
    Rengör den gör du inte mer än precis slamsugning ovan på. Dock så kan det bli syrebrist i sanden om du har för finkornig, så någon fisk eller snäcka som rör runt i sanden är att rekommendera.
    Fördelarna är väll framför allt att dom flesta fiskarna föredrar just sand, och dess utom är det (min personliga åsikt) mycket snyggare. Nackdelarna då skulle väll va dels risken för syrebrist i sanden, och så påstås det att vissa växter inte skulle trivas då det skulle bli för tätt runt rötterna (det vet jag inte om jag tror på).

    mvh Tim

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Sand blir lätt lite knepigare, men visst går det!
      Sanden kan lätt bli för kompakt, om man väljer de allra finaste kornstorlekarna,det gillar inte växtrötterna. Det behöver komma ner syre i bottenmaterialet, dels för växtrötternas skull, dels för den nedbrytning som sker där.
      Har du pansarmalar eller andra fiskar som gillar att böka runt i sanden, så kan de få problem med skäggtömmarna som "fräts" sönder av de starka ämnen som bildas vid syrefattig nedbrytning.
      Så du bör inte välja allt för fin sand.

      Det är inte helt enkelt att rengöra eftersom fin sand lätt sugs upp i en slamsug, man får suga en bit ovanför botten i så fall så att inte allt för mycket försvinner.

      Fördelar finns också förstås, funkar det så gillar verkligen pansarmalar att sila runt i sanden, det är ett naturligt beteende för många utav dem.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #4
        Ojdå, nu blev jag orolig efter vad du skrev Mumin. Jag har själv sand på 0.4-0.8mm enligt påsen. Är det i kategorin "för fin sand". Annars får verkar det funka relativt bra för mig, fiskarna verkar tycka om den sanden då dom brukar böka omkring lite då och då.

        Kommentar

        • gusten86
          • June 2008
          • 84

          #5
          Jag använder biltemas grovkorniga sandlådesand och det funkar perfekt. Jag har både pansarmalar och ett gäng snäckor som bökar runt i sanden så jag behöver aldrig slamsuga. Sen är den tillräckligt grov för att växterna ska trivas också.

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Att det skulle kunnabli syrebrist i sanden verkar lite skummt. Då jag är intresserad av trädgård vet jag att i dessa sammanhang används ren sand för växter med just extrema syrebehov då det ventilerar maximalt jämfört med jord/lera.

            Vid rengörning så är det en enorm fördel med sand efterson du inte ska/behöver rengöra i sanden utan bara ovanpå sanden. Detta för att smutsen just inte kan åka ned på djupet utan stannar på ytan. Finkorning sand är också ett bätter biologiskt filter.

            Ovan gäller dock sand men börjar vi gå mot extremt finkorning såsom pulver eller liknanade så kanske det blir för tätt. Men 0,4-0,8 kan omöjligen vara för finkorning. Det innehåller ju bitar som nästan är upp till1 mm i diameter det är ju grus...

            Frågan är väl hur finkorning är för finkornig sand?
            Checking out...

            Kommentar

            • Yoink
              • September 2009
              • 234

              #7
              Jag antar att det här med syrebrist i sand varierar beroende på om det är ovan eller under vatten då. Som jag har förstått det så blir det syrebrist i sanden då där ligger skit och förmultnar, och då bildas sumpgas (?).

              mvh Tim

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Naturligtvis är det skillnad över och under vatten!
                Jämfört med lera så är sand som stridsvagnshinder. Man kan täta med lera så att inget vatten alls passerar. Så i lerig jord så är det utmärkt med sand för att luckra upp. Omvänt kan man öka jordens vattenhållande kapacitet genom att blanda in lera.
                Sen är det ju så att i rabattjord har du en dränering av vattnet, som gör att luften kommer till rötterna.
                I ett akvarium så står vattnet still i sanden och då sker inget större gasutbyte, alltså blir det syrefritt rätt fort.

                Sen är ju vatten en s.k. dipol vilket innebär att den har en plus- och en minusände. Det gör att vatten "fäster" på ytor som också är svagt laddade. Det kallas för kapillärkraft och är det som gör att vattnet kan åka uppåt i en trädstam t ex. Det klättrar helt enkelt med hjälp av magnetism kan man säga förenklat.
                Ett lermineral är för det mesta laddat det med, vilket är det som gör att leror binder vatten så bra. Men även sand kan vara laddad, det beror på vilket ursprung sanden har. Den här kapillärkraften gör också att vatten kan stå rätt still i ett finkornigt bottenmaterial.

                Nu är det ju ingen omöjlighet alls att ha "sand" i att akvarium, det ställer bara större krav på skötseln!
                Sandlådesand är förresten sällan sand i geologisk bemärkelse utan finkornigt grus!! Med hjälp av malaysiska sandsnäckor funkar det ju då att få ner syre till rötterna.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Jag återkommer till att deror nog på kornstorleken på sanden. Sandlådesand kan nog vara för små partiklar, men enligt denna definition:
                  Sand definition: A tract of land covered with sand, as a beach or desert.


                  Så är sand även upp till 2mm storlek

                  Och i storleken som ämneshållaren ställde tror jag främst att det är fördelar jämfört med 5mm grus exempelvis, men å andra sidan, jag vet inte.

                  Du säger att det är svårare att sköta sand, hur bör man då sköta sand i med denna kornighet upp till 1 mm?
                  När jag frågat tidigare om min råda sand så har svaret från akvarielagret varit att rör sanden så lite som möjligt, och sug en bit ovan eller i översta skitet. Det har funkat klockrent för mig med mycket bra tillväxt på mina växters rötter.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Bowzee
                    • September 2009
                    • 23

                    #10
                    Jag har "sandlådesand" i mitt kar.
                    Tyckte det var snyggt, men jag vill ju att mina växter ska växa ordentligt.
                    Måste jag ta upp sanden eller hur gör man för att det ska funka?

                    EDIT; såg det mumin skrivit och letade lite, men har läst att de snäckorna inte klarar sån sand.
                    Senast redigerad av Bowzee; 27 October 2009, 22:54.
                    /Josefin89a
                    Mamma och fru.

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Nej, funkar det så gör det ju!! Men det kan ju vara onödigt att byta fungerande grus mot sand utan att veta vad man gör för att få det att funka!!
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Bowzee
                        • September 2009
                        • 23

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mumin
                        Nej, funkar det så gör det ju!! Men det kan ju vara onödigt att byta fungerande grus mot sand utan att veta vad man gör för att få det att funka!!
                        Jag har haft sanden sen jag startade karet för två månder sedan.
                        Har själv märkt att det är väldigt kompakt, men tänkte inte på att rötterna kan ha svårt att växa.
                        /Josefin89a
                        Mamma och fru.

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Har du prövat malaysiska sandsnäckor? Ligger nere i sanden på dan för att komma upp på natten. Har otroligt hårda skal, vilket behövs förstås när man ska baxa undan sand, grus, sten.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Andrém
                            • October 2009
                            • 1247

                            #14
                            Oj jäklar. Jag som hade tänkt att ha snigelätande fiskar men nu verkar det inte gå eftersom jag lär behöva sniglar/snäckor (malaysiska sandsnäckor) för att lufta upp sanden i akvariet. Guh nu känner jag mig så dom att jag valde "fel" tjockleken på sanden (0.4-0.8mm).

                            Kommentar

                            • micket
                              • February 2008
                              • 256

                              #15
                              Jag har också 0,4-0,8 och det funkar bra med mina växter. Sticker upp lite fintrådiga rötter ur sanden ibland och det kanske beror på att den är lite tät... vad vet jag. Jag har inte heller möjlighet att ha snäckor för mina Hoplarchus psittacus käkar upp dom direkt!

                              Kör på den sanden om du tycker det är snyggt, det gjorde jag och har inte ångrat mig!!!
                              Senast redigerad av micket; 28 October 2009, 12:36.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...