Farliga stenar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    Farliga stenar?

    Jag var ute imorse och plockade lite stenar från våran lokala sjö. Har läst lite om vad för kännetecken man kan kolla efter om stenarna är "ok" eller farliga för akvariet.

    Jag är dock lite osäker dock, man skulle inte ta stenar med rost färgad look men jag tycker inte att det ser ut som rost på stenen så jag vågar inte att lägga den i akvariet. Tänkte kolla med er ifall ni tycker samma som jag eller om det är helt okej.

    Här är bilderna:









    Tack på förhand
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Det är otroligt svårt att se vad det är för bergart, har du gjort rent dem?
    Om inte, så ta en gammal diskborste och lite diskmedel och sätt igång!! Det ser ut som gröna algmattor, och är det så, så är det nog ingen fara.
    Av det lilla jag ser, så skulle det kunna vara någon rödaktig granit, den är röd av kalifältspat och då är det helt okej
    Återkom med lite tydligare bilder om du kan!!

    Är stenen järnhaltig, så ser rosten ut som på en rostig spik, dvs orange. Det brukar dessutom gå att gnugga av lite rost på fingret ibland.

    Var ligger sjön?
    Senast redigerad av Mumin; 27 October 2009, 13:08.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Jo, ursäkta dom dåliga bilderna, är tagen med min iphone :/

      Jag har skrubbat dom i varmt vatten och sedan haft dom i ugnen i 125C under 30min ungefär, därefter mer skrubbning och sköljning med kallt vatten.

      Den rödaktiga färgen på 2 av stenarna är del av stenen så det är inget rost fick jag bekräftat av mig själv så det är nog ingen fara när det gäller den biten.

      Sjön heter Lötsjön, ligger i Sundbyberg/duvbo och är hem till en del fiskar och massor med änder och gäss

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Tja, det kan kanske om du har maximal otur finnas nåt inlandsistransporterat vid Lötsjön som inte är okej, men chansen är mindre än att vinna på Lotto så kör på du!!
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Tyckte oxå att de röda såg ut lite som vanlig "bohusgranit". Skulle inte tro att det ska va några probs att ha dina stenar (den sista lite mörkare vet jag inte vad det är men det är ju eg. ganska få stenar av alla som finns där ute som är skadliga).
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Ser ut som stockholmsgranit:


            Ofarligt.
            Checking out...

            Kommentar

            • SimonSaysBaka
              • August 2009
              • 788

              #7
              En av de viktigaste saker man ska se efter när man söker sten är om de är nå rostfläckar på dem, ifall de är rost på dem så ska man undvika att ha dem i akvariet, för där det finns järn kan det också finnas andra saker som inte är bra för fisken.

              Lycka till
              Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Ursprungligen postat av Dre
                Helt fel färg för Stockholmsgranit.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #9
                  Oavsett så verkar dom inte ha gjort något fel eller skadligt till vattnet eller fiskarna. Värderna är fortfarande okej och fiskarna älskar stenarna. Tack för alla era tips och info kommer nog hämta mer stenar därifrån i framtiden för att spara pengar ^^

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Helt fel färg för Stockholmsgranit.
                    Tja det finns 2 sorters stockholmsgranit och det som jag har på tomten liknar nämligen stenarna på bilden så helt fel färg kan det inte vara. Den röda stockholmsgraniten är dock inte lika förekommande som det vit/grå.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...