Botten i två etage

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bänke
    • October 2009
    • 52

    Botten i två etage

    Tänkte ta och försöka att bygga en botten i etage.
    Har aldrig tidigare arbetat med silikon i akvarium så jag tänkte att det kanske var på sin plats att få höra en åsikt från någon här på zoopet.

    Min tanke är alltså att bottnen i ett 125L hörnkar ska bli i två plan.
    Måtten på karet är följande:
    De stora sidorna är 60 x 45
    De minsta sidorna är 20 x 45
    Framrutan har jag inte måttet på, men det spelar ju inte så stor roll.

    Har gjort ett par snygga paint-skisser som jag tror kan ge en liten hint om hur jag tänkt mig det hela.
    (skisserna visar framifrån, från sidan samt ovanifrån)
    http://i618.photobucket.com/albums/tt263/blubb_blubb/etage.jpg

    Närmast frontglaset blir det glaset som får vara botten.
    Sedan tänkte jag ta en slimline och vinkla den så att den bildar en ca decimetern hör sluttning. Basen på denna bit hamnar alltså där karet är som bredast.

    Strax under dess överkant sätter jag en horisontell skiva av pelxiglas (eller om ni har något bättre förslag på material) som alltså bildar den ”övre bottnen”.
    Notera att denna botten hamnar någon cm under slimlinens överkant, vilken alltså bildar en kant som håller kvar sanden på övre botten
    Antar att denna bit får stärkas upp med hjälp av ett par bitar plexiglas av lämplig storlek som placeras på högkant. Kanske att jag även får ta och sätta ett par bitar pelxiglas som en list lägst karets sidor varpå denna större skiva får vila på.
    Härpå läggs grus, sten och växter.

    I det bakre hörnet placeras en lodrät slimline. Denna ska då även ev täcka pump och värmare.

    Tror ni att detta blir för krångligt att få snygg för en som aldrig gjort sådant här tidigare. Något särskilt jag bör tänka på, samt förslag på hur jag kan förhindra ev yngel att ta sig in genom hålen för pumpens insug och vidare ner under bygget?
    Senast redigerad av Bänke; 24 October 2009, 20:42.
  • Stoffe.B
    • November 2007
    • 459

    #2
    Aldrig hört på maken! Men kreativitet skapar konst(eller nå sånt) :P Det enda man kan göra för ynglen är väl att vara lite extra uppmärksam med hål, och fylla i dom. Annars tror jag inte man kan göra något speciellt. Innefilter eller ytter?
    54L ---------
    222L

    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

    Kommentar

    • Bänke
      • October 2009
      • 52

      #3
      Så det här skulle alltså vara nyskapande?

      Tänkte trycka i ett innerfilter. Kanske cirkulationspump rent av. Fast det blir å andra sidan kanske lite bökigt att komma åt.
      I annat fall får väl grejerna hänga på sidan.

      Kommentar

      • Stoffe.B
        • November 2007
        • 459

        #4
        Ursprungligen postat av Bänke
        Så det här skulle alltså vara nyskapande?

        Tänkte trycka i ett innerfilter. Kanske cirkulationspump rent av. Fast det blir å andra sidan kanske lite bökigt att komma åt.
        I annat fall får väl grejerna hänga på sidan.
        För mig är det nyskapande

        Ett ytterfilter är väl mer "hemligt" när du ska ha två våningar. Jag får en känsla av att man lätt fokuserar blicken på ett innerfilter om det skulle vara två våningar, men jag vet inte riktigt.
        54L ---------
        222L

        Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

        Kommentar

        • Bänke
          • October 2009
          • 52

          #5
          Jo. Fast nu ska det här karet stå övert i en hörnställning. Så att ha ett ytterfilter på golvet och sedan slangar som går upp till 1.90 blir svårt.

          Kommentar

          • Stoffe.B
            • November 2007
            • 459

            #6
            Ursprungligen postat av Bänke
            Jo. Fast nu ska det här karet stå övert i en hörnställning. Så att ha ett ytterfilter på golvet och sedan slangar som går upp till 1.90 blir svårt.
            Aha, jodå, då har man något att klura på

            Får jag fråga om det är därför du gör två "etage" i akvariet?
            54L ---------
            222L

            Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

            Kommentar

            • Bänke
              • October 2009
              • 52

              #7
              Exakt.
              Eftersom karet står så pass högt har jag fått för mig att man kommer se mer av bottenaktiviteten om man gradivs får upp bottnen från själva bottnen av karet (?).
              Samtidigt så kanske det underlättar städning mm något om bottnen längst in kommer högre upp, eftersom man då inte behöver sträcka sig lika mycket när man ska arbeta längst in.

              Fast jag kan ju också ha helt fel.

              Lite av samma anledning som det kanske skulle vara bökigt att ha pumpen i hörnet, bakom slimlinen.

              Kommentar

              • Stoffe.B
                • November 2007
                • 459

                #8
                Ursprungligen postat av Bänke
                Exakt.
                Eftersom karet står så pass högt har jag fått för mig att man kommer se mer av bottenaktiviteten om man gradivs får upp bottnen från själva bottnen av karet (?).
                Samtidigt så kanske det underlättar städning mm något om bottnen längst in kommer högre upp, eftersom man då inte behöver sträcka sig lika mycket när man ska arbeta längst in.

                Fast jag kan ju också ha helt fel.

                Lite av samma anledning som det kanske skulle vara bökigt att ha pumpen i hörnet, bakom slimlinen.
                Det kan stämma, men ska du verkligen ha det så högt upp som 190cm? Inte mer lagom med att toppen av akvariet är runt 170 - 180cm.

                Kan du inte göra en skiss på hur du tänkt dig ställningen osv? Är inte riktigt med på det :P
                54L ---------
                222L

                Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                Kommentar

                • Bänke
                  • October 2009
                  • 52

                  #9
                  Vi har en hörnställning som rymmer 3 st 125l kar.
                  Nu har jag inte de exakta måtten i huvudet, men jag har för mig att ställningen är runt 210 hög och karen är 40cm höga. Och då blir överkanten på det övre karet någonstans kring 190.

                  Kommentar

                  • Stoffe.B
                    • November 2007
                    • 459

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bänke
                    Vi har en hörnställning som rymmer 3 st 125l kar.
                    Nu har jag inte de exakta måtten i huvudet, men jag har för mig att ställningen är runt 210 hög och karen är 40cm höga. Och då blir överkanten på det övre karet någonstans kring 190.
                    Aha, men du.. det låter riktigt najs Men då är det ju lagom höjd trots allt.
                    54L ---------
                    222L

                    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                    Kommentar

                    • Bänke
                      • October 2009
                      • 52

                      #11


                      lite sådär ser den ut.... så höjden är inte mkt att göra åt :P

                      Kommentar

                      • Stoffe.B
                        • November 2007
                        • 459

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bänke
                        http://i618.photobucket.com/albums/t...b/stllning.jpg

                        lite sådär ser den ut.... så höjden är inte mkt att göra åt :P
                        Ser heltufft ut Lite avundsjuk tillochmed
                        54L ---------
                        222L

                        Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                        Kommentar

                        • Bänke
                          • October 2009
                          • 52

                          #13
                          Har knåpat ihop en modell i skala 1:4 nu, då jag sitter på jobbet....Med god fantasi kan man nog ana att det kan bli helt ok....

                          Kommentar

                          • Stoffe.B
                            • November 2007
                            • 459

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bänke
                            Har knåpat ihop en modell i skala 1:4 nu, då jag sitter på jobbet....Med god fantasi kan man nog ana att det kan bli helt ok....
                            Åfyfan, svetsat ihop eller?
                            54L ---------
                            222L

                            Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Jag ser ingen anledning att ha horisontella bottenbitar i etagekonstruktionen.
                              Sätt bara de vertikala/vinklade avdelarna och fyll upp med grus/sand.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...