Vilken Eheim är bäst??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hallonet
    • August 2009
    • 12

    Vilken Eheim är bäst??

    Hej!!
    Undrar ifall någon vet vilken av dessa innerfilter jag ska köpa.
    Eheim Aquaball 2210 (rekommenderat 60-160 liter)
    eller
    Eheim Pick Up 2010 (upp till 160liter) ???

    Ska byta ut min pump som följde med i akvariepaketet pga att den funkar inte så bra Det är en cirkulationspump som är i form av en stav som går ner mot botten. Aquael. Mitt akvarium är på 60 liter, men jag har hört att man kan ha en pump avsett för ett litet större kar. Bara man minskar på utblåset. Är det någon som kan hjälpa mig och ge lite tips?
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    #2
    Aquael är bara skit, har en själv... i byrålådan.
    Däremot har jag tre stycken 2210 i tre av mina 100L malkar och är helnöjd med dem! De är väldigt effektiva så länge man inte belastar karet för hårt och kräver endast en lätt rengöring med ett par veckors mellanrum.
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se

    Kommentar

    • Svetsaren
      • July 2009
      • 193

      #3
      Aquaballen är trevlig. Har en 2208 i mitt 75-liters. Lätt att rengöra och det blir lätt cirkulation på vattnet. (Kör med diffusorn, för lite bubblor, och ökad cirkulation). 2210 och 2212 har större kapacitet, men det blir nog bra utan diffusor.

      Kommentar

      • Hallonet
        • August 2009
        • 12

        #4
        Ursprungligen postat av Ouscazz
        Aquael är bara skit, har en själv... i byrålådan.
        Däremot har jag tre stycken 2210 i tre av mina 100L malkar och är helnöjd med dem! De är väldigt effektiva så länge man inte belastar karet för hårt och kräver endast en lätt rengöring med ett par veckors mellanrum.

        Tack för svar! Tror att Eheim pick up är rätt så nya, kollade just på "Guldfisken", kanske inte så många som har så mkt erfarenhet av den modellen?! Nä, nåt mer av aquael blir det inte för min del. Ångrar faktiskt att jag köpte detta paket, skulle köpt ett 125L juwel istället. Det kom på erbjudande inte långt efter att jag köpt mitt.

        Kommentar

        • Hallonet
          • August 2009
          • 12

          #5
          Ursprungligen postat av Svetsaren
          Aquaballen är trevlig. Har en 2208 i mitt 75-liters. Lätt att rengöra och det blir lätt cirkulation på vattnet. (Kör med diffusorn, för lite bubblor, och ökad cirkulation). 2210 och 2212 har större kapacitet, men det blir nog bra utan diffusor.
          Tycker du att den låter mycket när du har på diffusorn? Kanske jag klarar mig med en 2208 i stället. Tänkte fara till fiskaffären redan i dag och köpa. Problemet jag har är att jag har ett sexkantigt kar. Det blir så liten yta, får försöka rikta utblåset mot glaset kanske. Annars far fiskarna runt som i en virvelvind Tack för svar!

          Kommentar

          • Svetsaren
            • July 2009
            • 193

            #6
            Jo, bubblor låter alltid (utan bubblor är den helt tyst), men så farligt är det inte. Jag har ett vanligt luftpumpsdrivet svampfilter i samma akvarium också, och det "blubbar" och hörs mer. Men jag hade nog skaffat en 2210 istället för 2208 i din situation. Mer filtervolym ger längre underhållsintervall och det är värt några kronor bara det, även om denna modell är kalaslätt att rengöra. Blir det för strömt kan du sätta på ett strilrör. Det finns som tillbehör till Aquaball, men det är billigare att fixa ett själv.
            Senast redigerad av Svetsaren; 21 October 2009, 11:27.

            Kommentar

            • Koljonen
              • October 2009
              • 29

              #7
              lite billigare på vissa produkter men har fri frakt och som välkomstpresent minus 5% på ordern!
              Kanske lite OT när du söker efter eheim men det finns det oxå där!





              ytterfilter från tetratec



              JBL
              Senast redigerad av Koljonen; 26 October 2009, 11:46.

              Kommentar

              Arbetssätt...