Går dessa i mitt kar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scalaren96
    • September 2009
    • 43

    Går dessa i mitt kar???

    jag har vart ute och hittat lite som jag skulle vilja ha i mitt kar men jag vet ej om jag kan ha dom i det om dom är giftiga eller ej

    1
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    2
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    3
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    min mobil har bara 2 megapixelkamera så bilderna blir väldigt dåliga.
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #2
    Jag önskar verkligen att du hade bättre bilder

    VIKTIGT!
    Den trasiga krukan får du inte stoppa ner i akvariet! den har glasyr vilket kan vara farligt för fisken.

    de andra är svåra att se så jag vet inte.
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • Scalaren96
      • September 2009
      • 43

      #3
      Går det att koka bort färgen på krukan eller slipa eller något???

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Har själv keramik med glasyr i ett av mina kar och har haft det i flera tidigare kar. Det är sant att glasyrer i sig är gifter består ofta av metalloxider och andra skadliga föreningar. Det kan säkert bero på vilken glasyr man använt eller på vattenvärderna i tanken, men mina erfarenheter är iaf att glasyren inte har avsöndrat några skadliga ämnen men det kanske finns folk som har andra erfarenheter.
        Vad gäller stenarna är det som sagt lite svårt att se vad det är för några, men stenene som ligger längtst till vänster ser ut att vara nån typ av granit eller liknande och de är ofarliga för fiskar.
        Det som ser ut som nått slags block och den mörkare stenen är jag dock osäkrare på.
        Asså jag måste bara säga att det här med vilka mineraler som är skadliga för fisk verkar vara en hel vetenskap och det finns många delade åsikter gällande både stenar och sand/grus. Men såvida inte det man använder sig av är extremt giftigt, vittrar/löses upp i vattnet eller innehåller mer eller mindre höga halter av onedbrutet organiskt material är det oftast inga problem. Problemet ligger oftast snarare i att veta vad det är man har, om det vittrar osv...
        Ok, min gissning är iaf att du relativt säkert kan använda allt utan det platta blocket och ev. den mörka stenen men jag är varken geolog eller keramiker så expertis saknas eg. inom området.
        Lycka till!
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • travianplayer
          • October 2009
          • 1201

          #5
          du sk nog inte ha den silvriga krukan färg är väll inte det bästa i akvariet.
          dendära bruna lerkrukan är den glsaserad med något annars så är det bara att tvätta den ordentligt och ner i akvariet
          Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

          Kommentar

          • Scalaren96
            • September 2009
            • 43

            #6
            ok tack för svaren

            Kommentar

            • nojjman
              • June 2009
              • 17

              #7
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              Jag önskar verkligen att du hade bättre bilder

              VIKTIGT!
              Den trasiga krukan får du inte stoppa ner i akvariet! den har glasyr vilket kan vara farligt för fisken.

              de andra är svåra att se så jag vet inte.

              Ööööh...Jag har en kruka med glasyr i mitt kar, vrf har ingen varnat mig!?
              Är det någon här med negativ erfarenhet av glasyr?
              Bör jag ta bort krukan?

              Kommentar

              • SimonSaysBaka
                • August 2009
                • 788

                #8
                Ursprungligen postat av nojjman
                Ööööh...Jag har en kruka med glasyr i mitt kar, vrf har ingen varnat mig!?
                Är det någon här med negativ erfarenhet av glasyr?
                Bör jag ta bort krukan?
                Glasyr till keramik innehåller ofta tungmetaller, vilket är skadligt för fisken, jag skulle ta upp krukan, det är så här en del glasyrer är inte farliga, men jag är ingen expert på vilka som är farliga och icke farliga, så jag håller mig borta från glaserade saker alltid. Förstår inte varför man vill ha glaserade krukor i akvarium, lika bra att köpa vanliga de kostar ju inte mycket, själv köpte jag en liten kruka för 5 kr.
                Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                Kommentar

                • Scalaren96
                  • September 2009
                  • 43

                  #9
                  vart köpte du den skulle gärna vilja veta har varit på ikea dom sålde inga vanliga krukor.

                  Kommentar

                  • FiaLotta
                    • August 2009
                    • 219

                    #10
                    Ursprungligen postat av Scalaren96
                    vart köpte du den skulle gärna vilja veta har varit på ikea dom sålde inga vanliga krukor.
                    vanliga terrakotta krukor kan man ofta köpa på ett vanligt ica.
                    citygross, ica maxi? kostar nästan ingenting.

                    Kommentar

                    • Scalaren96
                      • September 2009
                      • 43

                      #11
                      ok tack ska försöka komma till något sånt ställe imorn.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...