Hur stora stenar utan frigolit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nojjman
    • June 2009
    • 17

    Hur stora stenar utan frigolit?

    Har ett akvarium på 112 L som jag vill ha lite större stenar i.
    Dock vet jag inte om det är ett måste med frigolit i botten.
    Själva glaset står på en ram i botten :



    Kan tillägga att jag har stötdämpningsmaterial från jobbet som extra stöd under mitten av karet mellan glaset och bänken som trycker uppåt lite.

    Undrar nu om jag kan ha dessa stenar i karet utan o behöva bli rädd för att glaset inte kommer o palla med trycket?

    Stenarna :



    Tacksam för alla svar!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad ska du ha för fisk?
    Skulle nu ditt kar spricka skulle orsaken troligen
    Kan tillägga att jag har stötdämpningsmaterial från jobbet som extra stöd under mitten av karet mellan glaset och bänken som trycker uppåt lite.
    vara orsaken.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • nojjman
      • June 2009
      • 17

      #3
      Ok, då ser jag till att ta bort understödet!
      Saken är den att jag redan fyllt karet.
      Har nu 7st-Neontetror, 2st-Black molly, 1st Gibbiceps och 2st Silverhajar som måste flytta ut .
      Så med stenarna vill jag bygga fler gömställen åt min Gibbiceps innan den växer ur karet.
      Kan man ha en tunn plastskiva strax under översta gruslagret där man ska ha stenarna så vikten fördelas mer?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Bästa lösningen (tycker jag) är att köpa ett liggunderlag och täcka hela bottnen med det under grus och allt.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ska du inte ha grävande fiskar så behöver du inte ha frigolit, så det är lugnt i ditt fall.
          Ska heller inte visa några större pekpinnar till dig, men hör du det inte från mig så kommer du snart att höra det från någon annan.
          Gibbin blir stor, och det ganska fort och ett 112 liters kar kommer väldigt fort att bli för litet. Om du kan så kolla med affären om du inte kan byta in den mot tex en Ancistrus som mer passar till det karet storleksmässigt.
          En liten rot är heller inte fel, det brukar vara ganska populärt för malar att både gnaga på och gömma sig under.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • nojjman
            • June 2009
            • 17

            #6
            Jo...jag bad om en "duktig städare som inte blir för stor" i fiskaffären...fick då Gibbicepsen.
            Men men, när den är för stor lämnar jag tillbaks den i affären o skaffar en ny firre såvida jag inte skaffat ett större akvarium då.
            Samma sak gäller Silverhajarna.

            Men det blir inga problem med stenarna då?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nej, personligen skulle jag inte tveka att lägga ner stenarna med den fiskbesättningen du har. Sedan kommer du att upptäcka att även om du trycker ner stenarna i gruset kommer de att krypa uppåt med tiden och kommer således längre från botten med tiden.
              Hade du däremot haft tex grävande ciklider hade det varit värt att röja ut karet för att lägga något mellan.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • nojjman
                • June 2009
                • 17

                #8
                Sådär! Nu är stenarna på plats.
                Kanske inte världens finaste stenar men visst funkar de
                Fiskarna stortrivs.

                Tackar för alla råd och tips

                Kommentar

                • SimonSaysBaka
                  • August 2009
                  • 788

                  #9
                  he he jo, gibbiceps kan du ha ett tag men han blir stor fort som de sa, förstår inte varför de på djur affären gav dig denna fisk, de kanske inte viste vilken storlek du hade på akvariet

                  Jag hade en Gibbiceps I ett 300L akvarium och det blev litet fort som bara den, var tvungen att sälja min vackra gibbi då den var för stor för min tank, 600L är rek av zoopet fiskbas och jag tror det stämmer ganska så bra eftersom den kan bli upåt 60 cm lång
                  Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Ursprungligen postat av nojjman
                    Sådär! Nu är stenarna på plats.
                    Kanske inte världens finaste stenar men visst funkar de
                    Fiskarna stortrivs.

                    Tackar för alla råd och tips
                    Kan man få se en bild av din stensamling.
                    Jag har svårt att få till stenhögar så de ser naturliga ut samt skapar de grottor jag vill ha. Inte så kul med två stenar med en platt ovanpå direkt.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • nojjman
                      • June 2009
                      • 17

                      #11
                      Ser inte så särkilt naturligt ut men verkar ändå uppfylla sin funktion väldigt bra.





                      Ska försöka hitta bättre stenar sen pynta stenröset med massa växter.

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Blev ju riktigt bra.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • sandish
                          • August 2009
                          • 462

                          #13
                          Blev faktiskt rätt snyggt...
                          Själv har jag hel svarta stenar... stora är dom också FAST de är ganska lätta...
                          Vet inte vad dom heter, men de ser ut som stenar, känns som stenar men är lättare än stenar om de låter logiskt

                          Dessutom kolsvarta och riktigt läckra
                          500L Monster Tank
                          1st Paroon haj
                          3st Påfågelciklider (Oscar)
                          1st Gibbicep

                          1 st Redtail Catfish

                          Kommentar

                          • Andrém
                            • October 2009
                            • 1247

                            #14
                            Jag har frigolit under akvariet och även i akvariet. 3CM under och 1cm i akvariet för jag är rätt nojig av mig. Jag har också tänk att skaffa en del stenar och skapa lite gömställen etc. Köper ni stenarna eller hittar ni dom ute i naturen?

                            Kommentar

                            • sandish
                              • August 2009
                              • 462

                              #15
                              Ursprungligen postat av Andrém
                              Jag har frigolit under akvariet och även i akvariet. 3CM under och 1cm i akvariet för jag är rätt nojig av mig. Jag har också tänk att skaffa en del stenar och skapa lite gömställen etc. Köper ni stenarna eller hittar ni dom ute i naturen?

                              Jag köper... de är rätt dyrt enligt mig, belatar oftast i kg pris ...
                              Men jag har en vän som går ut och tar stenar i de vilda. men om du gör det så tvätta dom riktigt noga!... sen vet jag inte om just ALLA stenar är lämpade för akvarium. har för mig att vissa kan vara gifta eller avsöndra skadliga ämnen för fiskarna. Någon får gärna rätta mig om jag har fel
                              500L Monster Tank
                              1st Paroon haj
                              3st Påfågelciklider (Oscar)
                              1st Gibbicep

                              1 st Redtail Catfish

                              Kommentar

                              Arbetssätt...