Tips till er biotop-akvarister

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Tips till er biotop-akvarister

    Tänkte bara tipsa om en rätt bra grej om ni ska göra biotopakvarier.

    Låt oss säga att ni funderar på att göra ett biotopakvarie med Panda-garra (Garra flavatra). Vilka andra fiskar finns på samma platser som Pandan och i vilken miljö lever den?

    Om ni går till den här länken:

    klickar på "collection" och skriver in det latinska namnet på den fisk ni är intresserad av, i det här fallet alltså Garra flavatra, så får ni en lista över alla fångster av den fisken som Naturhistoriska riksmuseet gjort.

    Nu har vi en lista över var fisken finns, och med lite tur foton av hur det ser ut där den bor (och/eller koordinater att mata in i Google Earth).

    Kopiera nu "Field Number" och gå tillbaks till söket. Välj "field number" istället för "species", och klistra in. Nu får du en lista med alla andra fiskar som fångades på samma plats!

    Det funkar inte på allt, bara på fisk som museet självt samlat in, och det är framförallt sydostasiatisk och sydamerikansk fisk, men när det funkar är det guld.
    Senast redigerad av Azur; 10 October 2009, 09:08.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    Den sidan ska jag utforska. Har ju planer på att hälla ihop mina garra sp (red tail), med mina torpedbarber... men har ju dessutom några garra flavata och rasbora av något slag. Kanske bättre att ta bort torpederna och blanda i dem i stället?

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen postat av Lilla Damen
      Den sidan ska jag utforska. Har ju planer på att hälla ihop mina garra sp (red tail), med mina torpedbarber... men har ju dessutom några garra flavata och rasbora av något slag. Kanske bättre att ta bort torpederna och blanda i dem i stället?
      Mja, det beror på vad du lägger i begreppet "biotop". Torpedbarb och pandagarra förekommer inte på samma platser (en lever i indien, den andra i Burma), men de lever i samma miljö: hyfsat snabbströmmande bäckar med stenbotten som torkar till rännilar & pölar under torrperioden.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

        #4
        Har precis upptäckt det ...
        (det jag gick på inan var temperaturen... varken garra sp eller torpederna vill ha så varmt)
        Senast redigerad av Lilla Damen; 10 October 2009, 10:20.

        Kommentar

        Arbetssätt...