Filter bakom BNT utan att borra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindjonas
    • July 2009
    • 43

    Filter bakom BNT utan att borra?

    Hej!

    Har en bakgrund i akvariet med gott om utymme bakom.

    Har lärt mig nu när jag läst en hel del att det är ett bra ställe att montera ett filter på. Göra hål för insug/utblås.

    Nu är akvariet igång, jag har ett innerfiler. Fluval 2+ i mitt 112 l kar.

    Finns det något sätt jag skulle kunna göra för att slippa tappa karet på vatten och borra upp för insug/utblås av vatten.

    Kan inte bara sätta fitret bakom med en kort slangstump över bakrunden, Vattnet måste ju in bakom någon stans. Tror mitt enda alternativ är att tappa ur och borra, men kanske är det någon annan som har en smart och klipsk idé?

    Kanske extra pump för att pumpa över vattnet, men då uppstår problem med att jag behöver samma in/utflöde, vilket kan vara svårt.



    //Jonas
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    #2
    Töm och borra, finns inga bra genvägar.
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se

    Kommentar

    • lindjonas
      • July 2009
      • 43

      #3
      Då får det vänta ett tag tills det är dax att pula med ngt annat eller jag få gott om tid..

      Men tack!

      //Jonas

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Man kan ju såga ut en skåra i överkant och ha "overflow" in bakom BTN'n. Har funderat på att göra så själv. Frågan är väl om det skvalar mycket.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • lindjonas
          • July 2009
          • 43

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Man kan ju såga ut en skåra i överkant och ha "overflow" in bakom BTN'n. Har funderat på att göra så själv. Frågan är väl om det skvalar mycket.
          Funderat på samma sak. Men funderar på den mekaniska delen av filtreringen. Vill fortfarande att det ska fungera bra för att slippa för mycket partiklar som svävar omkring, men kanske fungerar lika bra med "overflow" som annat..?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Eller sätt bakgrunden på ett bottenfilter, så slipper du borra hål för insuget.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • travianplayer
              • October 2009
              • 1201

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Eller sätt bakgrunden på ett bottenfilter, så slipper du borra hål för insuget.
              det kanske jag skulle testa har ungefär samma problem


              och en sak till fråge skrivaren en fluval +2 är väll lite klent till ett 112 liters kar
              Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Azurs ide är inte så dum. Principen met ytavrinning används mycket inom saltvattensakvaristiken. Det fins speciella överinningskammar att montera för att slippa fisk bakom bakgrunden (eller i överrinningsboxen). Skvalar gör det ju inte så mycket om man bara fyller på med vatten så det är lika högt både utanför och innanför bakgrunden innan man kör igång. En lite höjdskillnad får man ju dock och dunstningen från akvariet sänker ytan innanför bakgrunden först (om det är tätt). Om man störs av skvalet då är det bara att placera en liten bit filtermatta just där det överfallande vattnet faller ner.

                MVH Lasse
                Senast redigerad av Lasse; 11 October 2009, 15:11.
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • lindjonas
                  • July 2009
                  • 43

                  #9
                  Japp, upplever att f2+ är klent. Så funderar på annat filer. Ganska mycket som svävar omkring som filtret inte tar upp. Kanske skulle gå på ett ytterfilter. Blir ju lite mindre i akvariet bara med den lösningen.

                  Bottenfilter: Då måste jag ta ur allt och även ta loss bakgrunden. Ganska mycket jobb. Eller tänker jag fel?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av lindjonas
                    Bottenfilter: Då måste jag ta ur allt och även ta loss bakgrunden. Ganska mycket jobb. Eller tänker jag fel?
                    Jepp, du tänker rätt där. Jag trodde inte bakgrunden satt i karet i nuläget. Då skulle jag nog hellre satsa på antingen ett ytterfilter eller ytavrinning.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Det är inte överdrivet effektivt med bottenfilter under BTN'n. Det funkar bra några månader till ett år, men med tiden samlas guck nere i sanden som täpper till flödet.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • lindjonas
                        • July 2009
                        • 43

                        #12
                        En fråga till ang samma kar och bakgrund.

                        Ska testa att göra ytavrinning bakom bakgrunden.

                        Men nu till frågan. Nu står det vatten bakom bakgrunden, detta vatten står relativt stilla. Finns det risk att det bildas bakterier mm som ej är bra för övriga innevånare i akvariet där? Just nu låter jag slangen från filtrer som kan ta in luft för att tilsätta luftbubblor i utblåset av filtret ligga i bakom bakgrunden. Detta skapar ju inget super drag där bakom, men något.

                        En av mina chrystal red hoppade ner där bakom när jag fick hem dom, den har överlevt där i en 3-4 vekor.
                        //Jonas

                        Kommentar

                        Arbetssätt...