Farliga material?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffek
    • July 2009
    • 40

    Farliga material?

    Hej!
    Vad vissa "akvariekännare" än känner så har jag bestämt mig för att köra ovanlig inredning. Allt från servis till krukor.

    Om man rengör material noggrant för hand plus diskmaskin, vilka ämnen är farliga?

    Aluminium?
    Lerkruka?
    Keramik?
    Porslin?
    Glas?
    Trä?
    Naturstenar?
    Järn?
    Mässing?
    Koppar?
    Plast?

    Tacksam för era erfarenheter och tips

    //
    Roffe
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Aluminium handlar om pH - I pH under 6,5 och över 8,3 bildas farliga ämnen
    Lerkruka - brukart gå bra men man bör undvika med glasyr (kan innehålla tungmetaller)
    Keramik - se ovan
    Porslin - troligvis men kanske inte guldpläterad
    Glas inga problem
    Trä - skulle jag undvika
    Natursten - går bra med några undantag
    Järn - nej
    Mässing - Nej
    Koppar nej
    Plast - Oftast bra - undvik dock platser med mjukgörare och med släppmedel

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Carassius
      • January 2006
      • 81

      #3
      @Lasse:
      Vad är det för ämnen som bildas av Aluminium vid pH över 8,3. Nyfiken.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Aluminium är ett grundämne så det kan inte gärna bildas så många nya ämnen, men aluminiumen kan ju alltid oxidera, dock brukar just aluminium vara i ett väldigt stabilt tillstånd som oxiderat. Möjligen kan andra föreningar bildas med molekyler runt i kring, men har svårt att se vilka det skulle vara.
        Checking out...

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Jag har alltid trott att farligheten för fisk med aluminium låg i ett pH intervall någonstans mellan 5.5 och 6,5 när Al3+ existerar. Förra året när jag letade material i en disk. så stötte jag på en ny artikel som även varnade för en giftig form vid pH strax över 8,3 nämligen aluminat (Al(OH)4-) På basis av den artikeln http://info1.ma.slu.se/IKEU/IKEUpres...Metallspec.pdf så skrev jag följande sammanfattning på saltvattensguiden

          Ursprungligen postat av http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=270763&postcount=19
          Totalinnehållet av aluminium i vattenkolumnen är helt pH beroende som med minsta koncentrationen kring 8-8,5. Sedan finns det två giftiga former av aluminium som har sina toppar vid olika pH. Al +3 jonen som börjar att förekomma vid ett pH under ca 6,5 och Al(OH4) -jonen som börjar uppträda vid pH kring 8. Mellan dessa pH är det "lösta" aluminiumet till 99 % bundet till DOM (dissolved organic matter = löst organiskt material) och är ogiftigt Eftersom "lösligheten" för totalaluminiumet är som lägst i intervallet 8 till 8,5 så är den ökade andelen av den farliga jonen Al(OH4) (av totalinnehållet) vad jag förstår normalt inte till besvär men jag kommer att vara betydligt försiktigare i framtiden när jag använder aluminiumbaserade preparat. Framförallt inte använda det på rutin och ständigt utan om jag använder det så får det bli när det behövs så totalinnehållet av aluminium inte byggs upp i vattenkolumnen. Artikeln jag hittade visar att procentdelen av Al(OH4) i förhållandet till hela förekomsten av "löst" aluminium i vattenkolumnen stiger väldigt snabbt från ca 5% vid pH 8 till ca 90% vid pH 9. Viktigt är att artikeln handlar om sötvatten och det är en av de få källor jag sett om detta men det gör mig försiktigare. Vilka koncentrationsnivåer vi talar om kan man få från samma artikel där artikellförfattarna refererar till en undersökning som visar att ett totalinnehåll av "löst" aluminium på 300 mikrogram/l (0,3 mg/l) i vattenkolumnen är toxiskt för algen Monoraphidium griffithii vid pH på 8,5.Om man som artikelförfattarna räknar denna giftighet till förkomsten av aluminat (Al(OH4)) så skulle det motsvara ca 0,15 mg/l av Al(OH4).
          MVH Lasse

          Edit: Kan nämna att det inom saltvattensakvaristiken är vanlig med fosfatremovrar baserade på ettdera järn eller aluminium därför är problemtet troligtvis störst inom saltvattensakvaristiken.
          Senast redigerad av Lasse; 07 October 2009, 20:10.
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • roffek
            • July 2009
            • 40

            #6
            Tack så jättemycket, precis det svar jag behövde! Jag kan snart bifoga en bild när allt är klart, nu blir det att gå till second hand:en!
            Tack!

            Kommentar

            Arbetssätt...