"stenröse"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    "stenröse"

    Hej!

    Hur gör man för att få till ett snyggt stenröse?
    Jag tror att MaxB (kanske någon annan) hade en bild i någon tråd men jag hittar inte igen den. Jag antar att man måste använda silikon för att få stenarna att stanna kvar, eller?
    Har försökt, men stenarna jag använt är nog för släta för dom fäster inte.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • Wiie
    • May 2006
    • 124

    #2
    Är väl bara att kleta på lite silikon och låta torka och sen göra om det om det inte håller

    Kommentar

    • Vigoez
      • October 2008
      • 126

      #3
      Bara ett tips: innan du lägger ner stenarna så borde du ha en tunn frigolitskiva eller liggunderlag i botten för att undvika ras. När du lagt i stenarna på frigoliten, lägger du i sanden.

      mvh Viktor
      mvh Viktor

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Halloj!
        Jag har staplat mången sten i mina kar under åren.
        Då jag hade "Tanganyikamiljö" i mitt 960-kar, tråd här; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834
        visade jag i början på den tråden lite hur jag gjorde när jag byggde stenformationerna.

        Att bygga både snygga och funktionella rösen handlar i grund och botten om att man staplar underifrån och uppåt... (givetvis...) och att man ser till att ha ett bra skydd mot akvariets botten - så att glaset inte spricker o.s.v. Man kan använda liggunderlag eller frigolitskivor.
        Vill du att stenröset skall vara funktionellt så gäller det att planera så att det passar till de fiskar som skall "bebo" det, alltså att lägga lager på lager med en grund direkt mot underlaget. Sedan gäller det bara att lägga på våning efter våning så att der ser naturligt och "snyggt" ut.
        Själv har jag aldrig använt mig av silicon utan bara byggt med stenarnas naturliga tyngd som fästmaterial. Om man till grunden använder ganska flata stenar blir det enklare att senare fylla på med rundare, eller kantigare stenar uppepå. Stenarnas form bestämmer man ju själv vilket man tycker är snyggast.
        Jag antar att det är ganska runda släta stenar du vill bygga med och när man gör det så är det nog bra om de större stenarna ligger underst och sedan får man peta dit småstenar som liksom lyfter och stadgar de stenar man lägger ovanpå.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Nu har jag kollat i din tråd. Du är ju helt fantastiskt duktig, går det möjligen att få hyra dig som akvarieinredare.
          Jag har allting i huvudet hur jag vill ha det både vad det gäller växter och inredning men jag får liksom aldrig till det som jag tänkt mig

          Jag ska möblera om lite åt mina apiston, det var då jag kom att tänka på stenröse. Jag ska testa dina tips med flata stenar i botten sen bygga på med runda på slutet. Du menar alltså att stenarna står säkert med frigolit i botten och behöver inte silikonas?
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av gullefjun
            Nu har jag kollat i din tråd. Du är ju helt fantastiskt duktig, går det möjligen att få hyra dig som akvarieinredare.
            Jag har allting i huvudet hur jag vill ha det både vad det gäller växter och inredning men jag får liksom aldrig till det som jag tänkt mig

            Jag ska möblera om lite åt mina apiston, det var då jag kom att tänka på stenröse. Jag ska testa dina tips med flata stenar i botten sen bygga på med runda på slutet. Du menar alltså att stenarna står säkert med frigolit i botten och behöver inte silikonas?

            Jag skulle med glädje hjälpa dig att bygga lite stenrösen i ditt kar!
            Vad är det för apisar du har? En del av dessa vill ju gärna ha stengrottor, ofta ganska små - mer som ett litet skydd. Det kanske räcker med några småstenar som grund och ovanpå dessa några flata stenar som tak - och ytterligare några rundare bumlingar överst.
            Att stenarna står/ligger säkert är ju aldrig en garanti, men om man så att säga, provlägger stenarna och känner efter med händerna och stenarna tycks ligga hyfsat fast så skall det inte behöva vara några problem. Jag brukar oftast lägga stenarna på golvet först, innan jag bestämmer helt hur de skall ligga i karet, och kollar hur de tar sig ut i olika byggkombinationer. Det blir trots detta alltid annorlunda när stenarana kommer i karet - och man får justera och ändra allteftersom. Jag har ofta sagt, i massor av andra trådar, att tålamod är ett bra recept - så ta god tid på dig och arbeta helt utan fisk i karet - så kommer du snart på hur det skall se ut så att du blir nöjd.
            Ett litet tips för att få ett så naturligt utseende som möjligt på stensrösen är att; lägga en grund, fylla på med sand i och runt grunden, sedan lägga ytterligare några lager - och slutligen bara, helt planlöst "släppa" ner stenar ovanpå som får bilda den synliga delen av stenröset. Akta bara glaset i karet!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Förresten... jag kom på att jag faktiskt har ett litet 80-liters "Mollyhotell" med Ap. nijsseni i - de vill gärna ha lite smågrottor. Här har jag bara lagt ut några flata stenar och sedan föst över sand lite lätt, så att de skall hitta in och få lust att gräva och dona lite. För att det inte skall se ut som allt för mycket ditlagda stenar så har jag fyllt på med diverse rötter och även satt ut några javaormbunkar och en klump mossa som jag hoppas kommer att, mer eller mindre, täcka hela stenformationen längre fram.
              Här är två bilder, vara den ena inte visar annat än mossan och tösen...
              Bifogade filer

              Kommentar

              • travianplayer
                • October 2009
                • 1201

                #8
                hur lyckas du det blir as snyggt ju
                Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Jag har en viejitahane (bild i apistotråden) och en hona, den andra honan hittade jag tyvärr död för drygt en månad sedan. Dom går tillsammans med ett par tetrastim och några malar i ett 220-liters så det känns lite tomt.

                  Jag har blivit avrådd att skaffa ytterligare en apistoart och istället skaffa Nannacara taenia eller Schackbrädesciklid så jag tänker lyssna på det rådet som jag fick i apistotråden
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...