Mörk sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yoink
    • September 2009
    • 234

    Mörk sand?

    Hej, jag har precis skaffat ett 540 liters akvarium, och är nu ute efter någon mörk snygg sand till det. Åkte idag runt och kollade i ett gäng zoo affärer, men ingen hade något som liknade det jag ville ha.

    Jag vill ha en ganska fin sand, typ 0.5 till 2mm (vet inteom det räknas som grus eller sand?), mörk, men inte svart, typ rådasand. I en av butikerna jag var i sa dom att rådasand blev "lerigt" och inte passade i akvarium, och i en annan sa dom att sand inte var bra för det bildades farliga gaser om då den skulle vara för tätt packad, stämmer detta? Tycker jag har sett massa kar här på zoopet med sand :S

    Så om sand nu är ett bra alternativ (håller tummarna), är det någon som vet var jag kan få tag på det för utom i zoo butiker?

    Uppskattar snabba svar
    mvh Tim
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    Det råder delade meningar om gas i sand
    Och även delade meningar om växternas trivsel.
    (för tätt för rötterna som jag har förstått det rätt)

    Om du söker i forumet hittar du hundratals trådar om vart man får tag på sand, hur mycket den kostar, hur tät den är, hur bra den funkar med växter och hur gasbildande den är.

    Själv har jag engelsk sjösten 2-3 mm i mitt 225.
    bilder finns i min projekt tråd asien biotop. om du vill se hur det ser ut menar jag.
    ska köpa "undulat rådasand"
    (sån sand man har i fågelburar. fick ganska bra rabbat för att jag ville ha så mycket) till mitt 980 när tiden kommer.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Rådasand är tyvärr ett namn som används lite på samma sätt som Jeep, dvs det benämner en typ/sort fast det egentligen är ett specifikt varumärke/produkt.

      Rådasand, från Rådasand AB blir definitivt inte lerig, då det är sållad natursand i specifik storlek (dvs den är i det närmaste "dammfri").
      Funkar alldeles utmärkt att köra 0.8-1.2mm (som är en av storlekarna, finns både finare och grövre)
      Jag kör själv Rådasand 0.8-1.2mm, med några skopor 1.2-3.0mm för variation, och har så gjort i många år.

      Länkar in ett gammalt blogginlägg jag gjorde om just Rådasand 0.8-1.2mm
      Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Ancristus <3
        • July 2009
        • 277

        #4
        Ä den för vass för pansarmalar?
        I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Nej Rådasanden är inte vass, det är som sagt siktad natursand.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Yoink
            • September 2009
            • 234

            #6
            Tack för svaren, nu blev det så att jag beställde sanden från en zoo-butik, det blev dyrare än att köpa den som tex filtersand men jag orkade inte vänta för länge, det blir det nog av utan att man inte får tag på sanden

            mvh TIm

            Kommentar

            Arbetssätt...