Frågor: Akwa Lux 960 med Bakgrund.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    Frågor: Akwa Lux 960 med Bakgrund.

    Precis köpt ett nytt akvarium och har lite frågor om bland annat bakgrunden.

    Här kommer lite av vad som snurrar i mitt huvud just nu



    Bakgrunden var helt fylld med tärnad filtermatta och en massa gröna nystan med tråd (är det också filtermaterial? syns i lådan på bilderna).

    Nu har jag tagit ur allt för att rengöra det samt spolat ur X antal liter gegga blandat med kalk och annan skit.
    (nästa gång ska jag ta ur allt INNAN jag bär hem skiten)


    Det jag undrar är mest hur ni som har stora bakgrunder sköter dem.

    Är det nödvändigt att proppa bakgrunden full med filtermaterial som blir sjukt svårt att komma åt och att rengöra?
    finns det några knep?


    Pumpen är en Fluval FX5a, går det bra om jag sätter insuget i samma sida som utblåset fast sätter insuget på baksidan bakgrunden och utblåset på framsidan? Avrinningen till bakgrunden är på baksidan.
    (eller är det bättre att ha en separat pump som sköter cirkulationen i bakgrunden?)


    Tacksam för hur mycket information och tips som helst om vad ni med stora bakgrunder har för lösningar?
    Jag tycker det är en dålig lösning att 4 gubbar ska behöva gå på knäna för att bära ut karet och tömma det på skit varje gång det ska rengöras!


    En annan sak jag undrar är hur ni med stora "möbelkar" har gjort för att få bänken i lod?

    Det är som sagt en träbänk och den var tidigare uppallad med hockeypuckar och tunna plastskivor men det hade sviktat lite lite i bänken och det känns inte så bra.
    Jag ser gärna att den har mycket mer kontakt med golvet.


    Bör karet stå 100% plant eller hur stor felmarginal har man?
    det är 200 långt, 80djupt och 60 högt.


    Största karet jag haft tidigare är på 240 liter, är det något mer jag bör tänka på nu med närmare 1000 liter?

    Är det någon som känner igen bakgrunden? vad kan det vara för märke?
    (någon teori om hur dom fått dit den? det är en hel bit utan skarvar)

    Tacksam för alla svar!
    Bifogade filer
    Lyssna inte på mig
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    #2
    Jag kan svara på hur de fick dit den. Av med mittstagen och sen limma på dem igen. Så enkelt är det nog

    Bänken låter inte jätte bra. Jag vet inte hur den ser ut men låter inte som något jag skulle använda. Det är mycket viktigt att karet inte sviktar på diagonalen. Då smäller botten lätt. Så se till att det är rakt och ingen nivåskillnad. Ha en 5-10 mm frigolitskiva under så hjälper den att skydda rutan mot svikt.
    Senast redigerad av Faltaren; 15 September 2009, 17:52.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • Triggerhappy
      • April 2007
      • 377

      #3
      Det var en såndär liggunderlagsmatta under tidigare och den är något mer tilltryckt i hörnen. Är det bättre med frigolit? annars hade jag tänkt skaffa en ny sådan matta.
      Lyssna inte på mig

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Tanken med att proppa bakgrunden full är att man inte skal behöva rengöra, aldrig någonsin. Jag skulle föredra ett ordentligt sug genom bakgrunden - upp mot 10.000 liter i timmen. det kan du lösa med olika pumphuvud placerade med sina utblås så du inte får några starka "utblås"

        Bänken får inte vara skev som Faltaren skrev - annars gör det inget om den lutar lite. Det går bra med både liggunderlag och frigolit.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Perfekt med så mycket filtermaterial för då behöver du aldrig rengöra det - det funkar i 20 år om det behövs.

          Visst är det bra med rejäl fart på vattnet som Lasse skriver - men det behövs inte 10.000 liter. Jag har sett akvarier med så mycket filtermaterial fungera i 10 år med en cirkulation på 3.000 liter.

          Bakgrunden du har är en Back to Nature Amazonas http://www.backtonature.se/sweden/bi...00x60b_800.gif
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Det ser ut som en Back To Nature "Amazonas" det är rolls roycen ibland bakgrunderna och den helt klart snyggaste inredningsdetaljen man kan ha i ett kar av denna storleken.
            Grattis till en snyggt köp helt enkelt
            Jag hade en gång ett 375 liters med btn "miniamazonas" bakgrund i och det hade jag fyllt upp utrymmet bakom bakgrunden med filtermattekuber, torvpellets (i damstrumpor) och även ett par rötter och en del löv som färgade vattnet lite.

            Jag hade sedan ett pumphuvud som pumpade 1000 l/tim kopplad till en slangbit och ett sånt grönt eheim strilrör som gick ut uppe i ena hörnet och utsuget satt i andra ändens nederkant.
            Jag hade dock lite overkill på filtersidan och körde med ett eheim 2217 oxå som sög ut vatten bakom bakgrunden och så hade jag inblåset på framsidan i karet.
            Bra cirkulation som attans och syresättning i karet och jag lät detta vara igång i 2 år på det viset innan jag sålde karet och då var knappt filtret smutsigt på baksidan.
            Grymmare filtrering får man leta efter.
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • SimonSaysBaka
              • August 2009
              • 788

              #7
              Ursprungligen postat av Triggerhappy
              Det var en såndär liggunderlagsmatta under tidigare och den är något mer tilltryckt i hörnen. Är det bättre med frigolit? annars hade jag tänkt skaffa en ny sådan matta.
              Man kan köpa frigolitskivor som är 120cmX50cm och tjocklek på 1 cm till 10 cm ska finnas på det flesta byggvaruhus fråga efter cellplast

              Jag köpte en skiva på 120cm X50cm X2cm till mitt 205 liters kar som har välvd ruta :P men I ditt fall så behöver du nog flera skivor, det kan finnas länger skivor men jag har aldrig hittant något får nog lappa ihop he he

              Enligt alla jag känner som har akvarium så har det Frigolit, har alldrig hört nå annat he he

              en viktig sak är att se till att det inte ligger nå grus elle nå på frigolitskivan när man lägger det akvariet, kan bli katastrof

              Redigering: jag vet inte hur tjock skiva det ska vara till ett 1000l kar men mer än 2 cm är nog bra kanske 5? någon som vet?
              Senast redigerad av SimonSaysBaka; 15 September 2009, 19:17.
              Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Tanken med frigolit är ju bland annat att ett gruskorn sjunker ner i den innan rutan spricker.

                Kommentar

                • SimonSaysBaka
                  • August 2009
                  • 788

                  #9
                  Jepp men man ska nog ändå vara försiktig :P har hört en del skräckhistorier
                  Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Här är lite tips från mitt 375 bygge

                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      De e la bara så att nyheterna som kom för 10 år sedan härnere i söder bara orkat upp till Sundsvall ungefär - men ni norrbotningar - liggunderlaget kommer nog till akvarier däruppe också - så behöver ni inte bara använda det i kåtan

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • Triggerhappy
                        • April 2007
                        • 377

                        #12
                        då blev jag lite klokare tack!

                        Om jag nu fyller med Filtermattebitar igen, hur viktigt är det att fylla hela bakgrunden?
                        kan tänka mig att det inte är så lyckat om vattnet kan ta några genvägar förbi mattbitarna.
                        Lyssna inte på mig

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #13
                          Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet som alla vet - ja det är viktigt att vattnet inte hittar kanaler att gå i - utan det skall passera så mycket filtermaterial som möjligt. För en gångs skull tycker jag att Kjell är en fegis jag har väl ca 10 - 15 kubiks cirkulation i mitt 450 liters salt så en tio kubik i ett 1000 liters söt är ju inte så mycket . Om du har så mycket cirkulation så är det viktigt att du fördelar utströmningen på så många utströmningspunkter som möjligt så att du får ett massivt nästan laminärt flöde. Tänk dig själv ett tvåmeters där en kraftig vattenström (en flod) går från ena änden till den andra. Vad skall du ha för fisk föresten - inte gurammis va? Ett stort flöde genom filtermaterialet ger ett stort flöde av syre till de olika processerna vilket gör underverk med nedbrytningen.

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet som alla vet - ja det är viktigt att vattnet inte hittar kanaler att gå i - utan det skall passera så mycket filtermaterial som möjligt. För en gångs skull tycker jag att Kjell är en fegis jag har väl ca 10 - 15 kubiks cirkulation i mitt 450 liters salt så en tio kubik i ett 1000 liters söt är ju inte så mycket . Om du har så mycket cirkulation så är det viktigt att du fördelar utströmningen på så många utströmningspunkter som möjligt så att du får ett massivt nästan laminärt flöde. Tänk dig själv ett tvåmeters där en kraftig vattenström (en flod) går från ena änden till den andra. Vad skall du ha för fisk föresten - inte gurammis va? Ett stort flöde genom filtermaterialet ger ett stort flöde av syre till de olika processerna vilket gör underverk med nedbrytningen.

                            MVH Lasse
                            Det är ju du som är en fegis som måste köra med utombordare - tänk lite mer på miljön Lasse

                            I mitt 3.000 liters sötvattenskvarium så har jag nog ca 150-200 liter filtermaterial och kör med en pumpkapacitet på 5.000-6000 liter i timman (minns inte exakt det är ju länge sedan jag körde igång akvariet) - det är fullt tillräckligt
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Du har ganska små filterbehållare Kjell jämfört med hela det utrymme som finns (enligt bilderna) bakom denna montering av en Amazonasbakgrund. Det är genomströmningskapaciteten per volymenhet som är viktig för syresättningen och nedbrytningen.

                              Men jag tror att TigerHappy fattat andemeningen ändå - bra flås

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...