Rötter från naturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #16
    @ HenkeP Om det är tiden innan de börjar läcka terpener du menar så sker det tillräckligt snabbt för att döda fisk. Och det är som SimonSaysBaka påpekar att de blir inte urlakade (och därmed ogiftiga) på mycket lång tid - om någonsin.


    Undrar föresten vart den personen tog vägen som hävdade att det gick utmärkt.

    MVH Lasse
    Senast redigerad av Lasse; 14 September 2009, 22:57.
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • SimonSaysBaka
      • August 2009
      • 788

      #17
      Ursprungligen postat av Lasse
      Undrar föresten vart den personen tog vägen som hävdade att det gick utmärkt.

      MVH Lasse
      Dårhuset kanske? skoja bara Jag läste en artikel från USA om just detta, och det stod att man kan använda gran och tall rötter som legat på botten av en sjö I en längre tid, "men" här är ett stort men, Man måste kapa av dem där det är grovast för att se vilken färg de är om de är lite gulröd så kan det vara en tjärstubbe och det vill man inte ha I sitt akvarium, om det är grå och luktar inget när man kapat dem så är det bara att köra på :P

      Redigering: Vet inte hur det är men jag vågar då inte testa, speciellt när jag ska ha L-Malar som gillar att mumsa gnaga på trä.
      Senast redigerad av SimonSaysBaka; 14 September 2009, 23:11.
      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

      Kommentar

      • Jemima
        • September 2009
        • 51

        #18
        Man måste ju våga testa lite. Det är inga dyrbara fiskar jag har, lite guppy mm. Hittills verkar de må bra i alla fall, och snyggt blev det!

        Om ni vill veta hur det går kan ni ju följa min blogg: http://jemimasakvarium.blogspot.com/
        OBS amatörmässig med kassa bilder. Men om fiskarna börjar dö så jag tvingas ta bort roten kan ni ju alltid kommentera och säga "vad var det jag sa?" åt mig.

        Kommentar

        • Jemima
          • September 2009
          • 51

          #19
          Liten uppdatering. Jag la alltså i två st granrötter från en rotvälta, och har efter det bytt vatten en gång per vecka, ca 20%. Utom det sista vattenbytet som var 50% pga alger.

          Än så länge verkar alla fiskar må fint, jag har även köpt till lite palettciklider som också verkar må bra. pH har inte sjunkit som jag hoppades utan ligger ganska högt, runt 8. Rötterna har nu legat i akvariet ca 1,5 månad.

          Kanske är det som nån skrev inte så farligt med granrötter från rotvältor? Mina luktar ju inte kåda utan bara jord och natur. Jag tror tall är värsta boven, inte gran.

          Kommentar

          Arbetssätt...