Glömde tvätta sanden innan akvariestart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xitele81
    • June 2009
    • 155

    Glömde tvätta sanden innan akvariestart

    Vad kan jag göra nu! dimman som jag har nu trodde jag var nåt med vattnet att göra, nu inser jag att det är nog sanden som jag glömde tvätta! karet e startat för 2-3 veckor sen!
    I karet!
    Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av xitele81
    Vad kan jag göra nu! dimman som jag har nu trodde jag var nåt med vattnet att göra, nu inser jag att det är nog sanden som jag glömde tvätta! karet e startat för 2-3 veckor sen!
    Det kan ta mycket lång tid innan det försvinner, men det är knappast skadligt.
    Vill du påskynda uppklarnandet så är ett bra tips att använda ett innerfilter, fylla det med rätt hårt packat filtervadd istället för den vanliga patronen. Efter ett dygn (absolut inte längre) ta upp pumpen och rengöra vadden, detta upprepas tills du är nöjd.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • xitele81
      • June 2009
      • 155

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det kan ta mycket lång tid innan det försvinner, men det är knappast skadligt.
      Vill du påskynda uppklarnandet så är ett bra tips att använda ett innerfilter, fylla det med rätt hårt packat filtervadd istället för den vanliga patronen. Efter ett dygn (absolut inte längre) ta upp pumpen och rengöra vadden, detta upprepas tills du är nöjd.

      ok! ska testa! tack för svaret!!

      Har fluval 2+, det räcker inte med filtret där i?? ska vara ett mindre ändå?
      Senast redigerad av xitele81; 11 September 2009, 11:58.
      I karet!
      Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av xitele81
        ok! ska testa! tack för svaret!!

        Har fluval 2+, det räcker inte med filtret där i?? ska vara ett mindre ändå?

        problemet är att ett normalt filter inte fångar upp så små partiklar.
        jo, det gör det, men det tar lååååång tid, och det slammar igen hela
        filtret, och sedan blir det svårt att få bort allt skit ur filtret.
        samtidigt mår inte impellern bra av det i längden.

        nä, bättre att göra som Kjell säger.

        proppa filtret med vadd, låt gå ett dygn, släng sedan vadden.

        behövs det, gör om en gång till.


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Som jag skrev ovan så kan det ta mycket lång tid innan det klarnar om man kör på som vanligt.

          Så följ mitt och kensas råd
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • xitele81
            • June 2009
            • 155

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Som jag skrev ovan så kan det ta mycket lång tid innan det klarnar om man kör på som vanligt.

            Så följ mitt och kensas råd
            går det bra med apotekets vadd??
            Senast redigerad av xitele81; 11 September 2009, 13:22. Anledning: fel
            I karet!
            Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av xitele81
              går det bra med apotekets vadd??
              Vet ej, har aldrig testat, men jag antar det
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                ett annat knep som kan fungera, beror lite på hur fina partiklarna är,
                det är att trä en nylonstrumpa över pumpen.

                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • xitele81
                  • June 2009
                  • 155

                  #9
                  har testat nu! funkar jättebra med vadden! tack för hjälpen!!
                  I karet!
                  Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    En grej du kan köra om du inte vill att det ska damma om du i framtiden rör om i sanden (som troligen innehåller mer fint damm) är att använda dig av en stor slamsug eller avklippt petflaska.
                    Vid vattenbytena suger du upp sanden i slamsugen och genom att ha en knyck/strypning på slangen så kan man balansera att man bara fyller halva med sand. Det är ett väldigt effektivt sätt att tvätta sanden på. Jag gjorde så när jag drog igång mitt 200l kar och vattnet blev klart direkt efter ett totalt vattnet byte.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...