ni som bygger bakgrunder och moduler.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiaLotta
    • August 2009
    • 219

    ni som bygger bakgrunder och moduler.

    ni som bygger egna bakgrunder och gömmer in och ut på ytterfilter.
    hur ser det ut bakifrån?

    jag har ett fluval 305 och skulle vilja gömma det i två stora klippor.
    med svart bakgrund där emellan.
    men hur gömmer man insuget, den är ju som en stor jäkla microfon.

    ska eventuellt ha ett ytterfilter till. hur sätter jag det då?
    tvärtemot det första?

    hade tänkt att använda mig av 60mm cellplast.
    eller vad rekommenderas?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Att gömma utblås och insug på ett ytterfilter är inte så svårt. Köp en rot och ställ lite på sniskan framför insuget och utblåset sitter såpass högt ändå så det inte stör.
    Skulle ni nu köpa ett ytterfilter till spelar det inte någon roll var ni har slangarna, men det är inte fel om det sitter på motsatt sida.

    Börja greja med moduler och bakgrunder nu när karet är vattenfyllt är ingen höjdare, ta det på nästa kar istället!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • FiaLotta
      • August 2009
      • 219

      #3
      jag hade tänkt att prova mig fram om jag har en liten konstnär i mig
      det kommer inte i någon bakgrund på lång tid.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ah, på det viset!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • FiaLotta
          • August 2009
          • 219

          #5
          med tanke på att man knappt kan rita en sol på ett papper så behövs nog övning

          och eftersom min sambo kan plocka hem sluntar av både cellplast och putsbruk eller husfix.
          så har jag gott om material att prova mig fram med.

          gröper man ur hela baksidan för grejorna? suger insuget bra där bakom? eller man plockar av gallerburen och riktar den genom nätet.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag har gjort bakgrund av cellplast för några år sedan, men det var till ett 100 liters kar.
            Fördelen med det karet var att det var bottenfilter som drevs av en pumpskalle. Dessa attiraljerna samt doppvärmare satte jag in i karet där de skulle vara för att sedan klä runt med frigolit.
            Jag gjorde det sedan ganska lätt för mig med 10 cm tjock frigolit som jag limmade direkt på bakrutan, och på vissa ställen dubbelt lager så det gick att gröpa ur ganska ordentligt.
            När jag var nöjd med skärandet blandade jag husfix i lagom konstistens och kletade in allt två gånger samt ut på sidorutorna ända fram till hörnet på karet. Sedan målade jag med brun tvåkomponentsfärg (som jag glömt vad den heter) och strödde även torvströ i den våta färgen.
            Sammanlagt tog det inte så många timmar så visst är det värt att testa, men det största tipset jag kan ge är att du bör inte göra det i vardagsrummet, om du nu inte gillar frigolitkulor väldigt mycket!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...