färg till betong - Var ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    färg till betong - Var ?

    Hubba !

    Är på G med min bakgrund i frigolit.

    Snart dags att karva intressanta mönster.

    Sedan skall jag täcka eländet med betong / husfix.

    Tänkte skippa steget med att måla hela betongen, och färga
    in betongen med färgpigment.

    Letat som en galning på internet efter en bra butik som kränger
    små burkar, men bara hittat dom som kränger till husbyggen.
    Dvs väldigt många kilo till många kronor.

    Någon som vet en bra internetbutik ??

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Internetbutik vet jag inte - men det brukar finnas i den typ av affärer som säljer till konstnärer.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hittade i alla fall denna internetförsäljare http://www.hobbyfarg.se/3.html
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Hittade i alla fall denna internetförsäljare http://www.hobbyfarg.se/3.html

        är inte det pigment som man skall göra färg av ?

        det kan man väl inte shoppa ner i en betongmassa ?

        eller..........??


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Kensa
          är inte det pigment som man skall göra färg av ?

          det kan man väl inte shoppa ner i en betongmassa ?

          eller..........??


          .
          Pigmentfärg har i alla fall jag använt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Pigmentfärg har i alla fall jag använt

            lite trög är jag kanske (skyller på frugans idéer om att jag ska gå på konstig diet)....men...dubbelkollar....

            alltså, blandat ner det i "lös" betong ??


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Blanda ner i medans du rör iordning t ex husfix.
              Har köpt hos vanlig färghandel. Har dom inte haft hemma har det gått att beställa hem för dom. Här är en tillverkare som kanske kan kolla med direkt vilka affärer dom kan leverera till. Hittade på en burk som fotade. Testa med pigment i första lagret oxå så det blir som lite test hur det ser ut och ev ta mindre/mer av någon färg.
              Bifogade filer
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Ursprungligen postat av eriahl
                Blanda ner i medans du rör iordning t ex husfix.
                Har köpt hos vanlig färghandel. Har dom inte haft hemma har det gått att beställa hem för dom. Här är en tillverkare som kanske kan kolla med direkt vilka affärer dom kan leverera till. Hittade på en burk som fotade. Testa med pigment i första lagret oxå så det blir som lite test hur det ser ut och ev ta mindre/mer av någon färg.
                Jag gjorde på samma sätt, förutom att jag använde lagningbruk.
                Dessutom hade jag mindre laddningar med olika nyanser så jag kunde måla mörkt i djupa delar och ljusare på toppar.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  lite trög är jag kanske (skyller på frugans idéer om att jag ska gå på konstig diet)....men...dubbelkollar....

                  alltså, blandat ner det i "lös" betong ??


                  .
                  Som flera nämnt - det är inte "betong" du skall använda utan betongspackel eller lagningsbruk.
                  Testa också innan - tänk på att det byter färg under härdningsprocessen
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ok. Jag trodde man kunde köra med vilken som av dessa:

                    http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18234.aspx

                    http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-0102.aspx

                    http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18206.aspx


                    Vilken är mest rekomenderbar ?


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      eftersom jag hade tänkt sväng inom butiken med husfix/betong imorgon,
                      så skulle jag uppskatt input på vilken som är rekomenderbar.

                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Eftersom inte fillern berättar vad där är i den så hade jag tvekat annars ser den ut att motsvara husfix.
                        Den andra är nästan ute eftersom det är så stor grus i finbetongen upp till 4 mm så blir ytan väldigt grov, sedan är det en smaksak.(för övrigt fungerar det)
                        Den tredje är helt fel.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • sjebbe
                          • March 2009
                          • 440

                          #13
                          Du kan köpa vilket billigt kakelfix som helst. Det går med kakelfog också. Det enda det handlar om hur fort det bränner och vilken yta du får när det brännt klart.
                          Med fix och fog kan du arbeta fortare och bygga mer på djupet.
                          Körde med kakelfix, men jag målade min i efterhand och sen lackade jag med en 2 - komponets golvlack.
                          Funkade kallas!
                          450 L - Channa pulchra
                          720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Är verkligen varenda kakelfog kakelfix spackel lämpliga/ofarliga för akvariebruk? Lika hållbart i längden? Om du inte är 100% säker kanske bättre att inte rekomendera vilket som helst. Det bästa är att fråga i butiken och om den inte vet kan kolla upp det med tillverkare eller kolla själv med tillverkare.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • sjebbe
                              • March 2009
                              • 440

                              #15
                              Jag kan nog rekomendera vilket som helst om man lackar det innan det monteras i karet. Vilket jag har gjort, rekomenderar ävan andra att göra det.

                              Sen så släpper bruk ut lite gosaker, det är sant. Inget av detta är direkt dödligt för fiskarna. Vill man vara riktigt säker så kan man fylla karet efter montering med +30 gradigt vatten, låt stå i 24 h. Byt ut och fyll på med nytt. Och upprepa proceduren 5-6 ggr. Sen släpper inte bruket nått mer.
                              Fick lärt mig detta då jag ringde på ett kar och gubben hade jobbat på skansenakvariet. Känns som en ganska säker källa. Varför för ljuga för en köpare och om nått sånt som är ganska enkelt att kolla upp. Jag väljer o tro på att detta säkert fungerar. Sen var jag för ivrig med min bakrund, därför lackning.


                              Kan hålla med om att det verkar omständigt, spec om karet är runt 1 kubik.

                              Edit: Jag har jobbat med ex antal olika soters bruk och fabrikat. Pratat med leverantörer om sånt här. Men lär sig ganska fört hur ett bruk beteer sig och vad det därefter innehåller på ett ungefär. Chefen på kontoret var det som fick mig att börja med akvarie igen efter att visat bilder på hans 720 l malawikar med egen bakrund, ingen lack bara VB.
                              Senast redigerad av sjebbe; 26 August 2009, 15:09.
                              450 L - Channa pulchra
                              720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                              Kommentar

                              Arbetssätt...