Varför bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VargenJ
    • July 2009
    • 65

    Varför bakgrund?

    Undrar varför man promt ska ha en bakgrund på akvariet?
    Jag hittar inga bakgrunder som faller mej i smaken alls och jag tycker att mitt kar duger som det gör utan nån bakgrund alls.

    Kan nån tala om för mej varför man ska ha en bakgrund?
    180liters Sällskap

  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    #2
    Du behöver ingen bakgrund om du inte vill

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #3
      Ursprungligen postat av VargenJ
      Undrar varför man promt ska ha en bakgrund på akvariet?
      Jag hittar inga bakgrunder som faller mej i smaken alls och jag tycker att mitt kar duger som det gör utan nån bakgrund alls.

      Kan nån tala om för mej varför man ska ha en bakgrund?
      Därför att minst en sida av akvariet bör vara täckt, det kan vara stressande för fisken med insyn genom alla sidor, vissa arter är mer lättstressade än andra!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • VargenJ
        • July 2009
        • 65

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Därför att minst en sida av akvariet bör vara täckt, det kan vara stressande för fisken med insyn genom alla sidor, vissa arter är mer lättstressade än andra!
        Men om man har en vägg bakom så tycker jag inte att dom skulle bli så stressade. Mitt kar står mot en vägg där ingen kan se in alls. Det är bara framifrån som man kan se in, inte från alla fyra hållen.
        180liters Sällskap

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          Är väggen vit?
          Ljus bakgrund kan också ha en stressand eeffekt på fiskar. du måste inte köpa en bakgrund från zooaffären. jag tycker själv att dom är ganska fula, dessa färgglada affisher. Jag har en svart sopsäck som bakgrund.
          Du kan ju måla en egen bakgrund? så som du vill ha det?

          Tror det var självaste chefen (kjell) som hade vaxduk som bakgrund.
          så det finns många möjligheter att fixa bakgrund utan att shopa i en zoobutik.
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Som åheim skriver så är det bra för många fiskarter (inte alla) om en sida är täckt. Om man har en vägg kloss an mot bakrutan duger väl den lika bra, men är det ett glapp på några centimetrar så blir det en del reflexer osv där och det kan bli störande.

            Ett annat skäl är ju rent estetiskt - tittar man in i ett akvarium med en tapetvägg bakom så tenderar man att till slut bara se tapeten och det är inte så snyggt direkt

            Så antingen tycker jag att baksidan skall vara diskret - dvs gärna matt svart folie, eller svartmålad bakruta (folien/färgen skall vara på utsidan) - en sådan baksida gör att innehållet i akvariet lyfts fram.

            Eller så har man en snygg natuttrogen bakgrund inne i akvariet - detta blir väldigt snyggt och har dessutom den stora fördelen att man kan gömma tekniken bakom dom. Det är inte direkt så snyggt att ha ett filter eller en värmare i synfältet när man tittar på akvariet.

            Fulast (i nivå med tapeten) tycker jag att dessa växtplanscher är.

            Vad man väljer av detta har väl mest att göra med ekonomin och ens smak
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • VargenJ
              • July 2009
              • 65

              #7
              Nej, väggen är inte vit. Den har en blå nyans som dessutom är matt, tror inte den stressar dom. Dom verkar inte ens bry sej om färgen. Tycker inte att nåt duger att ha som bakgrund över huvudtaget, om jag ska vara ärlig. Kan knappt måla så att göra en egen bakgrund åker direkt i papperskorgen.
              180liters Sällskap

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                ja om du är nöjd med bakgrunden, och fiskarna inte bryr sej så är det ju prima.
                Nej du måste inte måla en teckning, jag menar mer i olika nyanser typ blå, svart, grön som liksom fejdar in i varandra. inga skrikiga färger utan färger som inger lugn.

                Som sagt har jag en enkell svart bakgrund och tycker det slår det mesta, då växternas och fiskarnas färger lyfts fram på ett vackert sett.
                Sen finns det ju riktigt avanserade bakgrunder som ger otroligt djup och naturtrogehet, men dom är rätt dyra.
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • paicapo
                  • August 2009
                  • 23

                  #9
                  det handlar väl om ekonomi i slutänden som allt annat tyvärr
                  är du villig att lägga pengar på en bakgrund alt btn moduler eller både,
                  ja då lovar jag dig att du kommer hitta nåt som ser bra ut, en schysst bakgrund är ju halva akvariumet, kan faktiskt inte komma på ett enda akvarium jag sett utan btn bakgrund eller nån form av moduler som varit speciellt snyggt!

                  värt att lägga ner lite pengar på det med andra ord tycker jag.

                  Kommentar

                  • vaim
                    • April 2009
                    • 116

                    #10
                    Ursprungligen postat av paicapo
                    det handlar väl om ekonomi i slutänden som allt annat tyvärr
                    är du villig att lägga pengar på en bakgrund alt btn moduler eller både,
                    ja då lovar jag dig att du kommer hitta nåt som ser bra ut, en schysst bakgrund är ju halva akvariumet, kan faktiskt inte komma på ett enda akvarium jag sett utan btn bakgrund eller nån form av moduler som varit speciellt snyggt!

                    värt att lägga ner lite pengar på det med andra ord tycker jag.
                    Håller med btn och liknande gör halva karet
                    http://vaim.se
                    http://twitter.com/vaim

                    Kommentar

                    • vargunge
                      • August 2009
                      • 214

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Därför att minst en sida av akvariet bör vara täckt, det kan vara stressande för fisken med insyn genom alla sidor, vissa arter är mer lättstressade än andra!
                      aa det har jag hört
                      Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

                      Kommentar

                      • Ludwig
                        • July 2009
                        • 8

                        #12
                        Idag satte jag upp ett mörkblått papper på baksidan av mitt malawikar och det blev riktigt fin man ser växterna och fiskarna mkt bättre nu

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Om man har så mycket växter i akvariet så man inte ser bakrutan; då störs varken betraktaren eller fiskarna av bristen på bakgrund...

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                            Om man har så mycket växter i akvariet så man inte ser bakrutan; då störs varken betraktaren eller fiskarna av bristen på bakgrund...
                            om man har ett akvarium som står så att det visas upp från alla sidor, dvs det går inte ha bakgrund då det kommer se fruktansvärt fult ut.

                            om det nu är att man har väldigt tät med växter i det karet utmed alla sidor, och det är ''livligt'' runt om karet. hur mycket störs fiskarna då?

                            tittar man från en sida ser man inte dom andra sidorna, man ser bara närmaste växtstjälkarna.

                            hoppas du förstår hur jag menar.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...