Sand? Samt byte av kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Sand? Samt byte av kar!

    Hejsan, har en fråga ang sand till mitt malawi kar!

    Har just nu ganska stora "sten bitar", som botten grus.
    Dom är vita och skit snygga, men efter en del grävande utav zebra ciklid och information om att vissa utav fiskarna skall ha fin kornig sand så tänkte jag byta...

    Det jag har tänkt köpa är "Ciklid grus".. Vit korall sand!



    Men nu undrar jag hur rengör jag sanden?

    Med gruset har jag slammat enkelt med en slang och ett munnstycke där botten gruset vänder halvvägs och åker ner i akvariumet igen, skit smidigt och ni alla vet vad jag pratar om!

    Så nu till sanden, kan jag använda slammen med?
    Något säger mig att jag kommer få med en del sand vid slammning.


    Och nu till ett par frågor rätt off topic, men passar på!
    1. Har mitt 144 kar med bäbis malawis uppe på en 50cm hög bänk. Och nu när fiskarna har börjat växa till sig så skulle jag behöva ett större kar!
    Vad ska jag göra av fiskarna vid byte av kar??
    Jag ska alltså först få bort fiskarna och inredningen, sedan tappa ur, sedan ta bort de gammla och ersätta med ett större kar, och fylla på allt igen..

    Som jag sa så är det malawi, så någon hink kan jag inte ha dom i ( då de kommer bli stressade osv och bita sönder varann).
    För det andra kommer jag behöva hinkarna vid ur tappnig.


    Det handlar om ett 15 tal fiskar, och vill helst ha alla utav olika sorter på skilda ställen, så jag kan installera det nya i lugn ochro!
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • hakke112
    • August 2006
    • 43

    #2
    Angående slamsugningen. Jag har fin sand, och jag slamsuger som vanligt. Det man ska tänka på är att hålla den några cm ovanför botten, så skiten följer med men inte sanden. Visst kan det följa med lite sand ibland, men det är mycket små mängder. =)
    Håkan Hedberg, Bollnäs

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      sand klarar sig oftast utan slamsugning om filtret är stort nog, själv har jag malaysiska sandsnäckor som gräver runt men annars rengör jag genom att gräva runt i sanden med handen nån gång i halvåret, vänta ett par timmar sen rengöra filtret försiktigt.
      vad gäller flytt av fiskar så finns det stora plastbaljor att köpa och har du även en hel del växter i baljan lär fiskarna inte jaga varandra lika mycket

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Jag har upptäckt att sand är lite bättre. Du slipper den där jobbiga slamsugningen.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • kallstrom_74
          • August 2006
          • 106

          #5
          och nu kommer den dumma frågan vad är det för sand ni använder?
          375 liters blandkar

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Ursprungligen postat av kallstrom_74
            och nu kommer den dumma frågan vad är det för sand ni använder?
            I mitt fall är det vanlig fogsand, grovleken på kornen är ungefär samma som den sanden trådskaparen pratar om

            Kommentar

            Arbetssätt...