Efterlyser bilder på kar med stora rötter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fernicus
    • January 2009
    • 29

    Efterlyser bilder på kar med stora rötter!

    Hejsan!
    Hittade i skogen en otroligt snygg rot (inte en aning om vilket träd) som jag tog hem, skrubbade av och gjorde rent. Problemet var att roten är ungefär lika stor som akvariet, och om jag ens ska få ner skiten måste jag kapa några delar på den. Men innan jag gör det skulle jag gärna vilja se lite bilder på akvarier med väldigt stora rötter i, så jag vet om det blir snyggt eller inte.
    Tack på förhud!
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    Ursprungligen postat av Fernicus
    .
    Tack på förhud!
    "på förhand" eller "i förskott"heter det
    Senast redigerad av rödtoppen; 05 August 2009, 17:06.
    / dtoppen /

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      Hahaha!! tack på förhud!!!
      Tack på förfot
      förhår?
      förlår...

      Jag VET att det kommer bli snyggt med en stor rot. så knöka in den bara i lägg upp bild lägg upp en bild på roten nu så kanske någon här kan avgöra om det är från barrträd. vilket kan bli mycket skadligt om du lägger i.

      Varsågod på förbak
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Fernicus
        • January 2009
        • 29

        #4
        Jag vet väl vad förhud är

        Kan tyvärr inte fixa bild på roten just nu, har inte ett enda batteri hemma :/ Men vad är faran med rötter från barrträd då?

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          barrträd innehåller terpentin vilket inte alls är bra för fiskar.
          så är din rot av barrträd så ska du INTe använda den...
          Jag vet inte hur lätt det är att se om det är barrträd eller ej på rötterna, men man kan ju försöka...
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • _vinkelslip_
            • June 2009
            • 242

            #6
            ursäkta, lånar tråden lite..
            Fråga: Vad sägs om EK då?. Kan med lätthet fiska upp ek-rötter som legat i sjön sedan gud vet när..

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              Ju längre en rot legat i vattnet ju mindre ämnen av olika slag utsöndras, vattnet blir inte gult/brunt. ph:t påverkas inte så mycket heller, om man jämför med "nya" rötter. så har jag förstått det i alla fall.

              Så bara du är säker på att det är Ek så är det nemo problemo
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Fernicus
                Hejsan!
                Hittade i skogen en otroligt snygg rot (inte en aning om vilket träd) som jag tog hem, skrubbade av och gjorde rent. Problemet var att roten är ungefär lika stor som akvariet, och om jag ens ska få ner skiten måste jag kapa några delar på den. Men innan jag gör det skulle jag gärna vilja se lite bilder på akvarier med väldigt stora rötter i, så jag vet om det blir snyggt eller inte.
                Tack på förhud!
                Att plocka ner en så stor akvarierot i ett akvarium skulle jag definitivt avråda från även om den är köpt i en affär, även om den skulle ha legat ett antal årtusenden på en sjöbotten.

                I detta fall ver du inte vad det är för rot och den har inte legat några årtusenden på sjöbotten - det är dömt att gå åt helskotta
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • _vinkelslip_
                  • June 2009
                  • 242

                  #9
                  Ursprungligen postat av karrokaja
                  Ju längre en rot legat i vattnet ju mindre ämnen av olika slag utsöndras, vattnet blir inte gult/brunt. ph:t påverkas inte så mycket heller, om man jämför med "nya" rötter. så har jag förstått det i alla fall.

                  Så bara du är säker på att det är Ek så är det nemo problemo
                  Härligt!.
                  men som sagt som du säger, man ska vara säker och det är minsann inte lätt med rötter som ligger i vatten och är alldeles bruna.
                  Men jag är väl kanske nästan 95% säker iaf..

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Stor rot var det ja...

                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • _vinkelslip_
                      • June 2009
                      • 242

                      #11
                      snyggt!

                      Kör du co2?. Tycker du har en väldigt fin grönska?. Mest valle eller?

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #12
                        Ursprungligen postat av _vinkelslip_
                        snyggt!

                        Kör du co2?. Tycker du har en väldigt fin grönska?. Mest valle eller?
                        Ingen co2 i detta kar, men "lagom" med PMDD och Micro.

                        Vallesnierian växer så det knakar, men även Cryptocoryne växer bra. Echinodorus är det sämre med eftersom jag har ganska många Ancistrus i karet.

                        Filmen ovan är från karet då det var nystartat och jag bara hade vräkt ner rötter och växter. Så här såg det ut på den senaste filmen.



                        Men just idag är det helt igenvuxet med vallisneria, ska storrensa vid nästa vattenbyte.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        Arbetssätt...