STOR rot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    STOR rot?

    Hur blötlägger man en stor "grenig" rot egentligen? En bit åt gången. Har tyvärr inget badkar... Eller kan man blötlägga klumpen och sen duscha resten så får roten ligga och flyta tills den sjunker, helt enkelt?

    Och hur snart efter en uppstart ska man peta i en rot? På en gång så allting får gojsa ihop sig tillsammans eller ska ny inredning introduceras i lugn och ro precis som nya firrar? Ny rot måste ju ge en hel del avfall till avkvariet, frågan bara om det är good or bad avfall liksom...
    www.devons.se
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Har du inget badkar är det nog i med roten i akvariet som gäller.
    Vad du än gör så ska du INTE försöka tynga ner roten så den sjunker, detta kan få katastrofala följder när flytbalansen ändras och roten riskerar att sticka iväg genom någon ruta!

    Vad menar du att roten skulle ge ifrån sig för avfall? Bark och dylikt som sitter löst på roten kan du ju ta bort mekaniskt innan du lägger i roten. Beroende på vad det är för rot kan ditt vatten färgas svagt gult/brunt och pH-värdet sjunka av rotens påverkan, men det löser du med tätare vattenbyten.

    Skicka i roten precis innan du släcker, så blir fiskarna mindre stressade och vänjer sig bättre. Vad har du för fiskar? En guppy bryr sig inte lika mycket som en diskus...

    Jag har en rot som är ca 40x30x60cm som ligger i blöt hemma nu, fick lägga den direkt i karet då jacuzzin tydligen är offlimit enligt HSB, och det lär ta ett par veckor innan den sjunkit helt. Förra gången jag hade den i ett kar tog det fyra månader innan den tappat all flytkraft.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2894

      #3
      Rengör roten och blötlägg "klumpen" för att få den att inte flyta. Alternativt kan du kanske tynga ner den eller "sätta den i spänn" i akvariet direkt. Ofta kan man få en större grenig rot att sitta mellan ex. botten och ramen upptill på akvariet. För övrigt finns det inga hinder för att placera en rot direkt i ett nyinrett akvarie. Är det en Mangroverot eller liknande som du köpt i en zooaffär, ger den inte ifrån sig några skadliga ämnen.

      Kommentar

      • Sophia_
        • January 2009
        • 454

        #4
        Har inga fiskar alls i akvariet just nu det är tomt! *S* Det är ett 240l som jag så småningom ska fylla, börjar väl i morrn kväll med grus och vatten och bakteriekultur om den sista delen av bakgrunden anlänt då.

        Avfall - alltså just nu ligger rotklumpen i en plastback och vattnet är helt missfärgat av sånt som jag trodde lagrats inuti roten. Så här:

        Det kan vara svårt att ha full koll på diverse saker inom juridik, kontor och liknande. På denna sidan har vi samlat all möjlig information om just dessa saker!


        Ska jag "slänga i" roten direkt efter jag hällt i grus eller ska jag vänta några dagar?
        www.devons.se

        Kommentar

        • ToveTott
          • July 2007
          • 558

          #5
          Nya rötter tror jag alltid färgar vattnet. Släng i roten direkt. Ju fortare den kommer i vattnet dessto fortare sjunker den
          Biolog men inte allvetande

          102L
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2894

            #6
            Den verkar kunna färga vattnet ett tag, men det är ju övergående. För att få till layout/inredningen så är det ju enklast att ha med roten från början. Och som sagt tidigare är det ingen mening med att vänta med att lägga i roten.

            Kommentar

            • Sophia_
              • January 2009
              • 454

              #7
              Då åker den i direkt jag fått iordning bakgrunden. Tack!
              www.devons.se

              Kommentar

              • Keibo
                • November 2008
                • 468

                #8
                Blöt roten i kokande vatten och rör runt med den lite för att få ut så mycket "färgämnen" och flytkraft som möjligt innan du lägger i den. Detta brukar reducera tiden som rötter färgar och flyter, för mig.
                Mvh. Peter

                500L - Pelarakvarium

                1500L - Under förändring

                Kommentar

                • Sophia_
                  • January 2009
                  • 454

                  #9
                  Det blir nog inget problem med roten. Fick klämma ner den i akvariet skulle bli mycket förvånad om den flöt! Den får helt enkelt inte plats att flyta! Men fin är den! Och duschat har den fått gjort med.
                  www.devons.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...