Havssand från skånska ostkusten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HP
    • August 2004
    • 9

Havssand från skånska ostkusten

I nordöstra Skåne (Åhus) där jag spenderar somrarna finns i mitt tycke världens finaste sandstränder. Har flera gånger tänkt att använda denna sand som bottensubstrat i akvarierna men är inte säker på om det är lämpligt. Någon som har erfarenhet och kan ge råd? Kan eventuellt saltinnehåll (trots att Östersjön inte är speciellt salt) i sanden vara problematisk? Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

Har Lommasand i 2 kar och har haft det i ca 2 år utan problem, kör så det ryker!

http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

Kommentar

• uncleban
      • March 2008
      • 69

Tycker sanden blir lite för kompakt efter ett tag...kanske bra att ha något som gräver runt i det. Testat med sand från Falsterbo.

Kommentar

• smurfmats
        • February 2003
        • 3538

jag är nic:s antagonist i detta ämne! som vanligt säger jag att det är olagligt att ta sand/sten utifrån utan markägarens tillstånd

och med detta vill jag inte ha en debatt om hur töntigt det är med att fråga om lov, vill bara påpeka det...
        tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• KoiKe
          • March 2008
          • 331

Jag kör på liknande åhus sand fast från östersjön... jag har då inga problem å inte nån av mina 4a kompisar som kör samma sand...å de blir jävligt läckert, de kan dock vara lite negativt för vissa växter säger folk... mina polysperma,vallisneria å svärdplantor växer dock på obehindrat...

Kommentar

• Melanochromis
            • July 2009
            • 1

Köpte fogsand på byggmax av märket St. Eriks för 80kr/25kilo
            (svensk sjösand på 0,1-2,0 mm som redan är tvättad).
            Kanske kan vara ett alternativ.
            Sparar mycket jobb om inte annat.

Kommentar

• NIC
              • January 2008
              • 5121

Ursprungligen postat av smurfmats
              jag är nic:s antagonist i detta ämne! som vanligt säger jag att det är olagligt att ta sand/sten utifrån utan markägarens tillstånd

och med detta vill jag inte ha en debatt om hur töntigt det är med att fråga om lov, vill bara påpeka det...
              Men det är ok att köpa rötter i affärer som man inte vet hur och var de har blivit tagna ifrån?

Kommentar

• smurfmats
                • February 2003
                • 3538

Ursprungligen postat av NIC
                Men det är ok att köpa rötter i affärer som man inte vet hur och var de har blivit tagna ifrån?

då får man väl lita på sin akvarieaffär och hoppas de hade tillstånd för det..?
                tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• xlnt4ever
                  • June 2008
                  • 115

JAg körde med Biltema blästersand funkade hur bra som helst,
                  Fiskoholic

Kommentar

• flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

såg att harald nyborg hade sand till polfilter som såg perfekt ut,
                    men jag håller med om sanden, vad är skillnaden till när den pumpas upp med stora fartyg, den sanden kommer från kusten..
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• NIC
                      • January 2008
                      • 5121

då får man väl lita på sin akvarieaffär och hoppas de hade tillstånd för det..?
                      Att de hade tillstånd för att köpa in vad?
                      Vad det är för rötter å var de kommer ifrån vet ju knappast inköparen...
                      De här s.k mangroverötterna som alla stoltserar med att de har kanske inte hade varit lika intressanta om man vet bakgrunden till hur de kommer hit...?
                      Tycker nog att 3-4 spannar Lommasand e ganska oskyldigt i sammanhanget!

Kommentar

• smurfmats
                        • February 2003
                        • 3538

som sagt, vill inte ta den här diskussionen igen utan ville bara poängtera för trådskaparen att man ska ha tillstånd innan man tar sand.

sen att diskutera hur rötter eller sand kommer in till affärer är väl en helt annat diskussion?
                        tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• NIC
                          • January 2008
                          • 5121

som sagt, vill inte ta den här diskussionen igen utan ville bara poängtera för trådskaparen att man ska ha tillstånd innan man tar sand.

sen att diskutera hur rötter eller sand kommer in till affärer är väl en helt annat diskussion?
                          Vi ses i en annan tråd och snackar vidare!
                          Men tycker nog att tas det ena upp så får nog det andra tas upp...

Klart att man egentligen skall ha tillstånd att ta sand, sten, rötter osv. men bara för att samma sak är köpt betyder det inte att det är mer rätt/lagligt för det!

Bottom line- Ja, du kan ha sand i karet utan problem, glöm inte att skölja, skölja och åter skölja bara!!!

Kommentar

• HP
                            • August 2004
                            • 9

Många synpunkter, tack för det. Men Smurfmats, seriöst, om du visste hur mycket sand det finns i Skåne... Jag skulle kunna fylla 100 000 akvarier från den strand jag talar om utan att en kotte skulle märka någon skillnad. Så det där är verkligen ett akademiskt problem, men jag antar att du är medveten om det. Förstår att du självklart bara vill väl med din upplysning så att ingen ska leva i villfarelse om vad man får och inte får göra, men jag tror ändå att plockande av stenar, rötter, sand och grus från den svenska naturen är betydligt mer etiskt än mycket av handeln med dylikt i akvariebranschen.

Kommentar

• smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

som jag sa, jag ville inte starta nån diskussion om detta, alla liknande trådar om sand som tas utifrån blir likadana.

det jag ville var att upplysa dig (och andra) om att man måste ha tillstånd från markägaren. om man sen inte skaffar det är en annan sak. jag kunde inte bry mig mindre om det tas 10 kg sand från nån skånsk strand som jag aldrig sett, men själva principen att ta nåt som inte tillhör en själv tycker jag är fel...

men men ingen diskussion som sagt(nic!!)
                              tråden om fjärilars lek!

Kommentar

Arbetssätt...