Varför inte "stora havssnäckor"?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

Varför inte "stora havssnäckor"?

Hej jag har en fråga angående snäckor i tanken. Jag har läst att man inte skall använda stora havssnäckor till sina snäcklekare, det påpekas ganska många gånger för de flesta arter verkar det som.

Min fråga är alltså helt enkelt varför inte? Vad kan det göra om de är för stora, är det så att andra fiskar kan komma in i dem ( snäckan skall helst inte ha en diameter över 5 cm), har de en felaktig form (tex. valthorn och neptun är ju mer spetsiga) eller tilltalar dessa större havssnäckor inte snäcklekarna?

Man rekommenderar ju ofta vinbärssnäckor till dessa fiskar, men vinbärssnäckor är ju rätt stora...

En till fråga, jag hade väl ändå tänkt skaffa mig lite vinbär beroende på vad som finns i zoobutiken som jag besöker. Jag bor i göteborgsområdet, är det någon som vet om någon delikatessbutik som ligger i närheten och vad dessa snäckor kan tänkas kosta?

Är mkt tacksam för svar.
    Fish for Life!!!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Rekomendationen att inte använda havssnäckor gäller nog inte allmänt utan bara de som fiskarna fastnar i - det är väldigt vanligt att fiskarna går långt in och där är det så trångt att de inte kan vända sig och pga skruvningen inte heller kan backa ut.

Vinbergsnäckor har i alla fall jag köpt tidigare i vanliga stora livsmedelsaffärer typ ICA. De brukar finnas i en ask på 24 st och kosta ungefär en femtiolapp
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Mumin
      • October 2007
      • 3837

Av en mycket, mycket kunnig marinbiolog i bekantskapskretsen fick jag en gång veta att det bedrivs rovfiske, utan urskiljning på stora havssnäckor, främst till turistindustrin. Så det kan ju vara ytterligare en anledning att inte använda dem i akvariet.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• Rooster
        • March 2006
        • 1468

Tack så mkt för svaren Kjell och Mumin.

Ja jag var på Nol ciklidhobby idag å köpte lite riktiga tanganyika snäckor å pratade med kent och han sa även att en anledning till att man inte bör använda snäckor med allt för stor diameter är att hanen kan tränga in honan så att hon inte kan komma ut, hon kilas helt enkelt fast där innne gärna där spiralen blir tätare. Det är ju inte ens meningen att hanen skall komma in i snäckorna hos alla arter... (tänkte skaffa L. multifasciatus)
        Dessutom känner sig fiskarna tryggare när snäckorna har en mindre öppning tyckte han, och det kan man ju faktiskt tänka sig...

Ok, ja men det var ju hemskt billigt (jmf m snäckor i zoohandeln)
        , men nu har jag ju som sagt åtminsone "riktiga" snäckor.
        Har även några vinbär som jag tänkte lägga i och även några valthorn av modellen mindre ( typ samma size som vinbären).
        Fish for Life!!!

Kommentar

• Rooster
          • March 2006
          • 1468

Hej undrar bara en sak till angående snäckor till dessa små fiskar. Vi vet ju att det inte är lämpligt att använda allt för stora snäckor, men hur är det med "för små" snäckor (strandsnäckor/kubong) till sina små ciklider?

Tänkte ev. ha i lite kubong i tanken som dekoration och tillflyktsort för ungfisk och yngel. Är detta inte tillrådligt (kanske skulle kunna förvirra fiskarna eller att de skulle fastna i de små strandsnäckorna osv)?
          Fish for Life!!!

Kommentar

• Rooster
            • March 2006
            • 1468

Ingen som har någon kommentar på detta? Tänkte nämligen sätta igång med detta så fort som möjligt så jag är mkt tacksam för svar.
            Fish for Life!!!

Kommentar

Arbetssätt...