Farligt för fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Farligt för fisken?

    Kan det hända att det sipprar ut koda ur roten? Eftersom det nu har börjat komma kletiga "fläckar" ur roten efter att ha varit i blöt i nästan en vecka.

    Undrar bara ifall detta är farligt för fiskarna?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad är det för rot? Plockat den själv?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Spongeduck
      • June 2009
      • 366

      #3
      Nej, köpt i affären. Jag tror att den kallas för Mopani eller ökenrot.

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        Mopani är ingen fara i kar. den kan missfärga ganska mycket men är vanlig i akvarium så då borde den vara ofarlig tycker man.
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Spongeduck
          • June 2009
          • 366

          #5
          Jag undrar bara vad kletiga som kommer är :/ Har det hänt er någon gång ?

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            sök på "ludd på rot", "vit klet på rot", "vita alger på min rot" etc så kommer du hitta ett gäääääng trådar om detta. och alla säger väl samma sak egentligen, det är lugnt med det!
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              Ursprungligen postat av Spongeduck
              Jag undrar bara vad kletiga som kommer är :/ Har det hänt er någon gång ?
              jorå de har hänt mej också. så länge det inte är barrträd eller grenar från naturen så är det inte farligt.
              så fort du tagit från naturen så måste du räkna in olika miljögifter tungmetaller terpentiner (barrträd) osv vidare men är det från affär så e de lungt.
              jag vet inte va kletet, slemmet, kladdet kommer ifrån,
              men Om det kommer slem på mina rötter så tar jag upp dom och skrubbar av dom med lite stålull eller nåt annat med bra skrubbeffekt sen sköljer jag av dom i iskallt vatten. det brukar bara komma "slemm" en gång.
              Senast redigerad av karrokaja; 05 July 2009, 14:28. Anledning: glömde en rad
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Xul
                • January 2007
                • 709

                #8
                Ursprungligen postat av karrokaja
                jorå de har hänt mej också. så länge det inte är barrträd eller grenar från naturen så är det inte farligt.
                så fort du tagit från naturen så måste du räkna in olika miljögifter tungmetaller terpentiner (barrträd) osv vidare men är det från affär så e de lungt.
                jag vet inte va kletet, slemmet, kladdet kommer ifrån,
                men Om det kommer slem på mina rötter så tar jag upp dom och skrubbar av dom med lite stålull eller nåt annat med bra skrubbeffekt sen sköljer jag av dom i iskallt vatten. det brukar bara komma "slemm" en gång.
                Jo men vad har tungmetaller med detta att gora. Skulle kopta vara helt fria fran det bara for att de ar kopta?

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  jag kan väl tänka mej att det tränger in tungmetaller om roten legat på ett dåligt ställe. har säkert fel där.
                  nja dom vet väl vart man ska fixa rötter med minst föroreningar.
                  Man tar inte en rot från sidan av motorvägen där alla möjliga avgaser tränger in i allt som ligger i närheten av vägen.
                  Men ute iskogen är det nog inte lika mycket avgaser.
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...