Räkor dör.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #16
    Näpp problemen fortsatte och alla dog (räkor, snäckor, guppy yngel)förutom en räka som jag flyttade tillbaks.
    Gjorde en omstart på karet hämtade ny sand och rengjorde grundligt och kokade den efter och tvättade den igen, tvättade allt som varit i, tryckte i ny gegga från ett filter, satte i två guppy för att bajsa in det i några dagar och dom överlevde men var väldigt stillsamma och vid ytan i en hörna av karet, det enda jag hade i var lite mossa.
    När jag satte i nya räkor såg dom ut att må jättebra men på kvällen så dog en efter en, så inatt flyttade jag över resten till det stora karet igen.
    Undrar om det är något i siliconen eller så eftersom att där inte är så många grejor som kan släppa ut något konstigt.
    Vet att när jag hade det som yngelkar dog många pansarmalyngel och även levandefödare yngel men många växte och blev stora med och med yngel får man ju räkna med att det dör lite.
    Så jag är som ett stortfattar inte vad det är som är fel och vågar inte använda karet mer.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Skiren
      • December 2005
      • 749

      #17
      Gör en fishlesscykling av karet på test(googla). Släng i massor med snabbväxare i karet, mata med fiskmat och vänta med allt levande nån vecka. Eftersom du tog gammalt filter och vatten så finns bakterier redan.
      Gör inte någon omstart för det hjälper garranterat inte. Det är vattnet som inte hinner bli tillräckligt bra med all säkerhet.
      Lycka till
      http://skiren.blogspot.com

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #18
        Snabbväxare av vad
        Förra gången för ett halvår sen när yngeln dog så var karet inkört redan men som sagt så var det många av dom som blev stora med.
        Du har säkert rätt i att vattnet inte kommit igång riktigt men nu gav jag upp det karet och håller presis på attstarta upp mitt 105 liters istället och hoppas på att det går bättre där.
        Ska hälla i gegga från ett annat kar så att bakterierna får gotta sig och släppa i några av mina guppy där och hoppas att dom klarar sig.
        Räkorna får vänta med återkomsten dit innan jag vet att vattnet är ok.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Skiren
          • December 2005
          • 749

          #19
          Växter så klart De tar upp mängder av ämnen ur vattnet som är näring för dem men skadligt för fiskarna i större mängder.

          Var inte för snabb med det nya nu utan låt det ta lite tid.
          http://skiren.blogspot.com

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #20
            Tack för svaret
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #21
              Vad trist med dina räkor. =(
              Jag hade samma problem med mina räkor. Körsbärsräkor som ska vara väldigt tåliga. Det jag lärde mig var att oavsett om de är tåliga så är de jätte känsliga mot nystartad akvarium. Jag hade växter och sand från ett annat kar som var igång innan och slängde ner räkorna efter 1 veckas tid. Trotts att filtret kom från ett annat akvarium som varit igång tidigare dog räkorna en och en, mina Crystal red överlevde i ett par dagar medans mina Körsbärs klarade sig i 3 veckor men dog sakta ut.

              Mitt bästa tips är att starta igång akvariet, ha fiskar där i och efter 1 månads tid släng i några räkor.

              Jag slängde ner Mountain Rock räkor i mitt 150l som gått i 5mån med fiskar. De har klarat sig bra, men visst är man nervös fortfarande, trotts att det har gått 1 månad.
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #22
                Tråkigt att du var med om samma sak men bra för mig att veta att jag inte gör helt fel.

                Har satt upp ett annat kar nu 105 liters och där är 5 guppyn i, satte i 3 räkor efter några dagar( resten är kvar i stora karet ett par veckor till så att jag är säker på att testräkorna överlever) en är död men dom andra verkar leva ivarjefall och hoppas att det fortsätter så, kollar nervöst varje dag ifall dom är kvar.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                Arbetssätt...