Salt i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mi´mi
    • June 2009
    • 251

    Salt i vattnet?

    Hej!

    Har nu haft mitt första akvarium igång ex antal veckor, allt frid o fröjd.
    Men sen igår tycks vattnet se dimmigt o grått ut, vad har hänt!
    Finns det några knep, har bytt vatten delvis flera gånger, nitriten är på ok nivå.
    Ska man tillsätta flingsalt efter varje vattenbyte, skulle absolut köpa sa de, när jag skulle börja igångkörningen.
    Vad har det för verkan i en sötvattensakvarium? Har inte tillsatt sen den där första 2 gångerna.
    Något annat man kan göra för att få vattnet klart igen, tacksam för tips....
    Det finns BARA ett måste i livet, och det är att dö.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Verkar vara en infusoriegrumling. Gör ett större delvattenbyte och avlägsna eventuella döda växtdelar och slamsug botten om det behövs. Tillsätt sedan Clearol från JBL. Mata inte fiskarna på några dagar. Upprepa vattenbyte etc. efter en vecka ifall det behövs. Var sen "snål" med matningen av fiskarna.

    Kommentar

    • Tougaye
      • January 2008
      • 209

      #3
      Ursprungligen postat av mi´mi
      Hej!

      Har nu haft mitt första akvarium igång ex antal veckor, allt frid o fröjd.
      Men sen igår tycks vattnet se dimmigt o grått ut, vad har hänt!
      Finns det några knep, har bytt vatten delvis flera gånger, nitriten är på ok nivå.
      Ska man tillsätta flingsalt efter varje vattenbyte, skulle absolut köpa sa de, när jag skulle börja igångkörningen.
      Vad har det för verkan i en sötvattensakvarium? Har inte tillsatt sen den där första 2 gångerna.
      Något annat man kan göra för att få vattnet klart igen, tacksam för tips....
      varför fling salt ska du äta fiskarna ..haha duger att du köper vanligt salt utan jod .flingsalt är skit dyrt .och det finns många som inte kör med salt är absoult inget måste .är bra om man har skadade fiskar som behöver lite hjälp att läka .eller som fallet är med mej att jag ska ha ett lite stabilare ph värde i karet (malawi kar)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Tougaye
        .eller som fallet är med mej att jag ska ha ett lite stabilare ph värde i karet (malawi kar)
        På vad sätt skulle salt ge ett stabilare pH-värde?

        Salt kan ha 2 positiva egenskaper
        1/ MInskar nitritens skadeverkningar om man skulle få det
        2/ Hjälper fisken att upprätthålla den osmotiska balansen. En fisk fisk klarar dock detta själv utan problem.

        Själv använder jag inte salt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • mi´mi
          • June 2009
          • 251

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Verkar vara en infusoriegrumling. Gör ett större delvattenbyte och avlägsna eventuella döda växtdelar och slamsug botten om det behövs. Tillsätt sedan Clearol från JBL. Mata inte fiskarna på några dagar. Upprepa vattenbyte etc. efter en vecka ifall det behövs. Var sen "snål" med matningen av fiskarna.
          Vad är det, och vad beror det på??
          Det finns BARA ett måste i livet, och det är att dö.

          Kommentar

          • mi´mi
            • June 2009
            • 251

            #6
            Ursprungligen postat av mi´mi
            Vad är det, och vad beror det på??
            Ok, har nu läst på , och gjort delvattenbyte, och rensat lite.
            Har även täckt över akvariet, pumpen e dock på. Ska låta den stå i mörker i 3 dar, och ingen mat, det är vad jag hittade info om.
            Kunde banne mig inte tänka klart på jobbet idag, då jag trodde att firrarna ligger med magen i vädret när jag kommer hem från jobbet.
            Eller de kanske stryker med ändå... Detta blir nervigt. Håll tummarna,
            och ge mig gärna mera tips, den som har...
            Det finns BARA ett måste i livet, och det är att dö.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Ursprungligen postat av mi´mi
              Ok, har nu läst på , och gjort delvattenbyte, och rensat lite.
              Har även täckt över akvariet, pumpen e dock på. Ska låta den stå i mörker i 3 dar, och ingen mat, det är vad jag hittade info om.
              Kunde banne mig inte tänka klart på jobbet idag, då jag trodde att firrarna ligger med magen i vädret när jag kommer hem från jobbet.
              Eller de kanske stryker med ändå... Detta blir nervigt. Håll tummarna,
              och ge mig gärna mera tips, den som har...
              Hade precis detta problemet med infusorier men vattenbyte + Clearol fixade detta direkt. Testade först liknande preparat från Waterlife men det fungerade inte alls.

              Kommentar

              • Tougaye
                • January 2008
                • 209

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                På vad sätt skulle salt ge ett stabilare pH-värde?

                Salt kan ha 2 positiva egenskaper
                1/ MInskar nitritens skadeverkningar om man skulle få det
                2/ Hjälper fisken att upprätthålla den osmotiska balansen. En fisk fisk klarar dock detta själv utan problem.

                Själv använder jag inte salt
                jätte bra för dej.
                men jag skrev att det finns många som inte använder salt i karet om du hade läst vad jag skrev .och jag själv har väldigt lite salt i mina kar . har läst att om man vill bunkra ett högt ph så det blir lite stabilare kan man tillsätta salt .(vet ej om det är så )men det funkar för mej. mvh tougaye.och dom andra sakerna du skrev är rätt det vet jag .men jag frågar en sak vem har sagt att man ska ha filing salt till ett akvarium .300+ kr per kg skit dumt när det finns vanligt salt.som kostar typ 12kr per kg

                Kommentar

                Arbetssätt...