Hur gör ni svartvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Hur gör ni svartvatten?

    Det skulle vara roligt att få olika synpunkter på hur ni gör svartvatten.

    Själv kom jag på ett strålande billigt sätt att sänka pH - man kokar en näve torv i en liter RO-vatten och får en lösning som är mörkt tefärgad och håller ett pH ett bra stycke under 3. Den kan man sedan tillsätta i omgångar och sänka pH till den nivån man vill.

    Eheims torvpellets ökar ledningstalet av någon anledning men det gör inte "riktigt" torv, som dessutom är väldigt mycket billigare.
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Det f unkar nog att göra så som du skriver.
    En del kör ro vatten i en stor balja/tunna med torv i och filtrerar igenom torven tills vattnet i t.ex tunnan är tefärgat och sen spär man ut vattnet tills det blir rätt ph och ledningstal i det innan man byter det i akvariet.
    Eller så fyller man ett av eheims stora ytterfilter och drar igenom vattnet i det i flera dagar tills man når önskad effekt.
    Man kan oxå ta ekbarksextrakt och bland i vattnet o på så vis sänka ph.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av B&W
      Man kan ju också pissa i det för att ändra pH.

      då blir det mer gult än tefärgat.....


      såvida man inte har druckit BtB.......


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • trilobite
        • December 2005
        • 60

        #4
        Testar just nu svartvatten för första gången, startade för några dagar sedan har ännu inga fiskar i. Använder avkok på alkottar, samt har alkott, boklöv och eklöv i akvariet. Jag kör ett litet system på 60 liter, med ytavrinning ner i ett vaddfilter, samt biobollar och keramiska "makaroner" för biologisk nedbrytning (ett moddat clownhotell). Problemet är att jag tycker vattnet är väldigt grumligt, skall det inte bli som thé - brunt men genomskinligt? Hur lång tid tar det i så fall?
        Uppsala Akvarieförening
        Finns också på Facebook

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Jag vill ju gärna göra samma sak men har inte tillgång till RO-vatten. Har tillsatt 5packade liter med ogödslad trädgårdstorv till som ser ganska mörk ut i 1000l vatten men på 2 dagar har inget hänt med vattenvärdena.

          - Hur länge kan det ta innan man ser ev effekt?
          - Är det svårt att få bra värden med torv när man har kH på 6 och dH på 8?
          - Hur mycket kan tänkas behövas. Har hör att pH kan rasa efter ett tag om man tillsätter för mycket. Buffrar inte Torv vid nåt speciellt pH
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #6
            jag kör för tillfället med alkottar och boklöv för att tillföra de humminsyror osv som brukar återfinnas i svartvatten, utöver de kör jag mäsk-CO2 som sänker en del även det, lyckligtvis har jag sjukt mjukt vatten i kranen så jag har inga prolem att hålla det på PH5.5-6.5, har dock köpt en femlitersdunk med svartvatten-på-flaska nu då mina alkottar börjar sina :P
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              Ursprungligen postat av sme_h
              Jag vill ju gärna göra samma sak men har inte tillgång till RO-vatten. Har tillsatt 5packade liter med ogödslad trädgårdstorv till som ser ganska mörk ut i 1000l vatten men på 2 dagar har inget hänt med vattenvärdena.

              - Hur länge kan det ta innan man ser ev effekt?
              - Är det svårt att få bra värden med torv när man har kH på 6 och dH på 8?
              - Hur mycket kan tänkas behövas. Har hör att pH kan rasa efter ett tag om man tillsätter för mycket. Buffrar inte Torv vid nåt speciellt pH
              En fråga till:
              Går det inte att komma ner under pH7 utan att ha mjukt vatten? Finns inga naturliga sett att få bra buffrat till svagt surt vatten?
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • trilobite
                • December 2005
                • 60

                #8
                Blir vattnet klarare till slut då, ni som redan kör?
                Uppsala Akvarieförening
                Finns också på Facebook

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #9
                  jag tycker själv att mitt vatten ser klart ut, en smula théfärgat givetvis men sikten är det fortfarande inget fel på.
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • trilobite
                    • December 2005
                    • 60

                    #10
                    Gör en tråd om mitt testprojekt:
                    Uppsala Akvarieförening
                    Finns också på Facebook

                    Kommentar

                    • Broddan
                      • February 2007
                      • 536

                      #11
                      Mitt startvatten har värdena: KH 8, GH 8. Detta avhärdar jag med oxalsyra till KH 3-4 sedan filtrerar jag med torv samt har lite alkottar i burken.

                      Just att bryta ner karbonathårdheten (KH) innan pH modifikation är det som äntligen gör att jag kan hålla ett hyfsat stabilt survatten i de burkar jag önskar detta. Utan ett lågt KH värde är det stört omöjligt att hålla ett surt pH värde stabilt, det dras snabbt upp över 7 igen.
                      Hälsningar

                      D

                      Kommentar

                      • trilobite
                        • December 2005
                        • 60

                        #12
                        Har testat nu, pH strax under 7. Hm. Kan bero på att hälften av vattnet är gammalt akvarievatten från frugans guppies, vanligt kranvatten med andra ord. Får fylla på med osmosvatten i vattenbyte, eller har ni något förslag på andra sätt att sänka pH? Ättika, oxalsyra?
                        Uppsala Akvarieförening
                        Finns också på Facebook

                        Kommentar

                        • Skägget
                          • July 2009
                          • 96

                          #13
                          Ursprungligen postat av Marnat
                          jag kör för tillfället med alkottar och boklöv för att tillföra de humminsyror osv som brukar återfinnas i svartvatten, utöver de kör jag mäsk-CO2 som sänker en del även det, lyckligtvis har jag sjukt mjukt vatten i kranen så jag har inga prolem att hålla det på PH5.5-6.5, har dock köpt en femlitersdunk med svartvatten-på-flaska nu då mina alkottar börjar sina :P
                          Var har du köpt dunken med svartvatten?
                          200 liter SA
                          180 liter sällskap
                          54 liter viejita med vänner
                          mp eheim 60 54 liter

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            #14
                            på pwss.se
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • _vinkelslip_
                              • June 2009
                              • 242

                              #15


                              ;-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...