ph-sänkning med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    ph-sänkning med co2

    Funderar lite på det här med Co2, ska göra en make-over i karet och siktar på att få en del växter och sydamerika inriktning på fisken, lite apisto, tetror, corydoras, ev. också diskus el scalarer. Dessa föredrar ett lite lägre ph än vi har i kranen, vårt vatten är också väldigt hårt, vilket gör det svårt att sänka ph med annat än osmos.
    Jag funderar lite på att använda Co2, dels för växterna men också för att hålla nere ph, men påverkas Co2 av att vattnet är så hårt?
    Har inte användt Co2 tidigare, men det verkar inte så värst svårt, vad ska man tänka på? Hur stor tub behöver man? Karet är ett 720l och belysningen är inte bestämd än, har 2*80 t5 med bra måsvingereflektorer och 2*30w t8 idag, kanske utökar något, men tänkte inte brassa på så värst jättemycket mer.
    Finns det risk att att man får problem med alger o dyl om man inte har karet fullt med växter eller kan man köra Co2 även i ett måttligt växt-fyllt och inte jätte belyst kar?
    Underlättar ph-styrning väldigt mycket?


    Mattias
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Det verkar väl lämpligt med en behållare på 6 kg ifall du har plats och kan "gömma undan" en såpass stor tub. Det blir inga problem med alger pågrund av CO2 vad jag vet. Snarare tvärtom, oavsett mycket växter eller inte. Sen är det tydligen även en fördel att tillsätta CO2 vid måttliga ljusmängder. Du behöver alltså inte "kräma på" mer för att dra nytta av CO2. Det ända knepiga med CO2 som jag upplevt, är att hitta en bra reaktor som klarar lösa CO2 effektivt. Men senast köpte jag en extern reaktor, tub mm. från www.us-aquaristikshop.com/ fungerar väldigt bra och priserna är hyggliga.

    Kommentar

    • Matnil
      • October 2003
      • 464

      #3
      jag får nog plats med 6kg tub. Hur lågt kan man komma med Co2 (ph alltså)? Kh är som sagt ganska högt, minns inte riktigt men har för mig 8-10....

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag funderar lite på att använda Co2, dels för växterna men också för att hålla nere ph, men påverkas Co2 av att vattnet är så hårt?
        Det går åt mer CO2 för att få ner pH när vattnet är hårt, men några övriga "problem" är det inte. I Tyskland där man kör mycket med CO2 än vad man gör här så är vattnet extremt hårt (KH ligger där ofta på 30-50).
        Däremot så rekommenderar många företag som tillverkar CO2 utrustning att inte ha för lågt KH vid CO2-tillförsel. Anledningen är att utrustningen då slår i för stora intervall då den inte hinner stinga av tillförseln när det inte finns något motstånd i vattnet. Ett KH på 3-4 räcker dock.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Matnil
          • October 2003
          • 464

          #5
          Men kan man sänka ph från runt 8 till säg runt 6 i riktigt hårt vatten? Såg nån tabell inne på en växtsida, där verkade det som att det fanns riktmärke och om man gick lägre så är risken stor att vattnet blir "övermättat" på Co2 vilket resulterar i syrebrist för fiskarna? Som jag förstod det så kunde man inte komma under 7 i ph med riktigt hårt vatten, men jag kan ha missförstått helt.... Det går kanske att "vädra ut" koldioxiden genom ytrörelse så firrarna kan få syre (vilket ju är trevligt ) trots mycket Co2 i vattnet?

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Min praktiska erfarenhet är att det i vatten med ett KH 3 - 5 så är det svårt att få ner pH värdet under 6,5.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Ursprungligen postat av Matnil
              Men kan man sänka ph från runt 8 till säg runt 6 i riktigt hårt vatten? Såg nån tabell inne på en växtsida, där verkade det som att det fanns riktmärke och om man gick lägre så är risken stor att vattnet blir "övermättat" på Co2 vilket resulterar i syrebrist för fiskarna? Som jag förstod det så kunde man inte komma under 7 i ph med riktigt hårt vatten, men jag kan ha missförstått helt.... Det går kanske att "vädra ut" koldioxiden genom ytrörelse så firrarna kan få syre (vilket ju är trevligt ) trots mycket Co2 i vattnet?
              Enligt CO2-tabell i boken "The Optimum Aquarium" så får man vid kH8 en CO2-nivå på 24mg/l och pH7. För att få ner pH ytterligare krävs alltså CO2-nivåer som kan vara riskabla.
              Men att överhuvudtaget lösa så mycket CO2 att fiskarna "börjar flämta" är väldigt svårt enligt min erfarenhet. Har testat flera reaktorer från Dennerle och Dupla mfl. men det har knappast gått att nå önskade nivåer och det vid KH3-4. Den reaktorn jag har nu skulle möjligen klara detta (Nanojet från US-Aquaristikshop).
              Det är möjligt att det i akvarier som har varit igång länge finns andra processer som kan få pH-värdet att rasa.

              Kommentar

              • Skiren
                • December 2005
                • 749

                #8
                Har du kollat så du har kH 8 i karet? Brukar skilja från kran och kar. Med den alkaliniteten blir det svårt att komma under pH7 utan att frångå rekommenderade CO2 nivåer som sleaper skriver. Kolla själv på http://www.pny.se/akvariedagbok/co2table.html

                Det innebär att du måste sänka pH ytterligare på nått annat sätt och då blir det ganska jobbigt att kontrollera CO2 nivåer eftersom t.ex tabellen ovan bara gäller om man inte justerat vattnet.

                Det går åt mer CO2 för att få ner pH när vattnet är hårt, men några övriga "problem" är det inte. I Tyskland där man kör mycket med CO2 än vad man gör här så är vattnet extremt hårt (KH ligger där ofta på 30-50).
                Är det inte hårdheten(GH, mängden kalcium och magnesium) du tänker på Kjell? Att vattnets buffertförmåga(kH) skulle ligga på 30-50 låter ju galet mycket(Men å andra sidan vad vet jag om omvärlden)
                http://skiren.blogspot.com

                Kommentar

                • Matnil
                  • October 2003
                  • 464

                  #9
                  ska kolla mitt kh ordentligt, får fundera på det här med Co2!
                  Tack för hjälpen, tror jag förstår nu

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Skiren
                    Är det inte hårdheten(GH, mängden kalcium och magnesium) du tänker på Kjell? Att vattnets buffertförmåga(kH) skulle ligga på 30-50 låter ju galet mycket(Men å andra sidan vad vet jag om omvärlden)
                    Nej då, det var KH - fast GH låg möjligen ännu högre.

                    Där jag hade mitt företag (Hannoverområdet) så tog dropparna slut i KH-testet när jag testade.
                    Vattnet var så hårt att när man duschade fick man ha hjälm på sig, nåja kanske inte riktigt sant men duschhandtaget kalkade i alla fall igen bara på några veckor.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Skiren
                      • December 2005
                      • 749

                      #11
                      Haha det är ju helt sjukt ju. Tur att vi har bättre vatten i Sverige så att dropparna räcker till
                      http://skiren.blogspot.com

                      Kommentar

                      Arbetssätt...