Biltemas salt i Malawikar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corran
    • March 2009
    • 12

Biltemas salt i Malawikar?

Hej!

Undrar om det är OK att köpa Biltemas salttabletter till ett Malawikar? Iformation från Biltema är enligt följande:

Salttabletter används i mjukvattenfilter för regenerering av den filtermassa som har till uppgift att byta kalcium- och magnesiumjoner mot natriumjoner. Genom att salttabletter är framställda av vakuumsalt garanteras renheten och därmed minimeras driftstörningar i mjukvattenfiltret. 25 kg säck.
    Kemisk analys (typanalys)
    Natriumklorid (NaCl): > 99,9 %
    Kalcium (Ca) + Magnesium (Mg): < 0,07 %
    Olösligt: < 0,015%
    Vatten (H2O): < 0,08%
    Diameter: 25 mm
    Volymvikt: ca 1,1 kg/dm3

Art nr Pris Antal
    36-008 94,90 kr

MVH

Corran
  • Xul
    • January 2007
    • 709

Kör....

Vakuumsalt är vanligt rent salt.

Kommentar

• Corran
      • March 2009
      • 12

Tack ska du ha! Då bär det iväg till Biltema idag. Tänkte dela en säck med syrran. Finns det någon som vet hur man doserar dessa tabletter? Hur många per 100 liter vatten?

Kommentar

• Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

sist jag kollade så var malawisjön en sötvattenssjö..........

inte mycket salt där inte......

.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Corran
          • March 2009
          • 12

[QUOTE=Kensa;1298969]sist jag kollade så var malawisjön en sötvattenssjö..........

inte mycket salt där inte......

Malawisjön är nog fortfarande en sötvattenssjö om inget nytt har inträffat...

Tillsätter dock salt pga av att mina Lombardoier och Hongisar har en tendens till att fightas ganska mycket med flertalet sår som följd. Tycker att de får mindre svamp om jag tillsätter salt i vattnet.

Corran

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Malawisjön har inte alls lika extremt vatten som tanganyikasjön, utan är ganska likt vanligt mellansvenskt sjövatten, med en ledningsförmåga kring 250 uS/cm och ett pH på 7.7, vilket i grunt vatten kan stiga över 8 vid algblomningar.

Kommunalt kranvatten är en ganska hyfsad simulering av Malawivatten.

Malawi har inte på långa vägar lika extremt vatten som Tanganyika (600 uS/cm, pH 9).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Ursprungligen postat av Corran
              Hej!

Undrar om det är OK att köpa Biltemas salttabletter till ett Malawikar? Iformation från Biltema är enligt följande:

Art nr Pris Antal
              36-008 94,90 kr

MVH

Corran
              Kolla även med Granngården, sist jag köpte en säck Axal Pro salt därifrån kostade den runt 80:-, men det var iofs ett tag sedan.
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Corran
                • March 2009
                • 12

Ursprungligen postat av ansjo
                Kolla även med Granngården, sist jag köpte en säck Axal Pro salt därifrån kostade den runt 80:-, men det var iofs ett tag sedan.

Tack Anders! Jag ska kolla där.
                /Corran

Kommentar

Arbetssätt...