Koppa fisk efter 24timmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roman
    • February 2004
    • 13

    Koppa fisk efter 24timmar

    Hej
    Vad ska man tänka på vid inkoppning av fiskar efter 24 timmars transport.
    Jag har läst nånstans att det är lite speciellt.Men glömde,vad som var problemet.
    Det gäller diskus från Malaysia.
    Mvh Roman
    roman
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Vid en lång transport så utsöndrar fisk två saker - koldioxid och ammonium. Koldioxiden sänker pH:t och därmed så kommer ammoniumet ligga i sin ofarliga form, dvs bli kvar som ammonium. Ammoniuminnehållet kan bli ganska högt (har själv mätt upp halter över 1 ppm efter 24 timmars transporter). Vad som händer när du tar emot fisken är att du koppar med ditt fina vatten och därmed drar upp pH:t. Över pH 7 så kommer en viss del av ammoniumet att gå över till det farliga ammoniaken och ökningen följer en e-kurva med förhållandet pH 7 -> NH4 ca 99,9 % och NH3 ca 0,01 % men vid pH 8,5 så är NH4 ca 85 % och NH3 ca 15 %. Halter av ammoniak på ca 0,05 ppm kan vara dödligt. Du undviker detta om du koppar med vatten som har pH under 7. Har du det så kan du koppa normalt. Har du högre pH i ditt invänjningskar så bör du sänka detta till under 7 vid koppningen. Ett tips - sänk pH:t till under 7 i mottagningskaret med koldioxid så kan du bara börja lufta när invänjningen är klar och pH stiger upp till ditt normala utan att du har ammonium i karet. Kommer fiskarna in i väldigt dålig kondition kan man ibland få ta det radikala beslutet att bara lägga i dem i mottagningskaret utan koppning - det räddar faktiskt fler fisk än att koppa om påsvattnet är väldigt dåligt.

    Lycka till

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Fösen
      • January 2009
      • 383

      #3
      När jag får nya fiskar blir jag tvungen att hälla i preparat mot bukvattensot annars blir det katastrof :S Men låt påsen vara i akvariet en liten stund sen kan du öppna påsen o hälla i vid 1-2 dl av ditt akvarievatten och vänta en 30 minuter eller så sen tar du i 2 dl till och väntar en halvtimma sen släpper i fisken

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Ursprungligen postat av Fösen
        När jag får nya fiskar blir jag tvungen att hälla i preparat mot bukvattensot annars blir det katastrof :S Men låt påsen vara i akvariet en liten stund sen kan du öppna påsen o hälla i vid 1-2 dl av ditt akvarievatten och vänta en 30 minuter eller så sen tar du i 2 dl till och väntar en halvtimma sen släpper i fisken
        Svammel.

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Fösen - frågan gällde 24 timmars transporter och då kan man inte koppa på normalt sätt - se förklaring ovan.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • roman
            • February 2004
            • 13

            #6
            Hej
            Tackar för svaret Lasse.Mycket nyttig information.
            Mvh Roman
            roman

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ursprungligen postat av carr77
              NUJ! Inte bilden på länken! Utan vattenvarelsen på forumet! RÅKA LÄNKA! Sorry, mannarna å tjejerna å vattendjuren å fiskarna förstås!
              haha, du var mig en lustig typ.

              Det är en fengädda, närmare bestämt en Polypterus Endlicheri Endlicheri. MYCKET charmiga små krabater

              Kommentar

              Arbetssätt...