Vi färgblinda!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snyggen
    • June 2008
    • 71

    Vi färgblinda!

    Hej!
    Jag har kollat runt lite lätt men inte hittat något vettigt. De mätinstrument som finns för att kolla alla värden i akvariet är lustigt nog i färgskalor som gör att man måste tyda små färgskiftningar.
    För en person som är färgblind så blir det omöjligt.
    Kan någon tipsa mig om bra och billiga mätinstrument.
  • Snap3
    • May 2009
    • 145

    #2
    det finns ju termometer som du stoppar ner i akvariet som visar i svart och vitt? fast nu är jag ju inte färgblind men det bästa vore nog en digital mätare -



    det måste nog vara det bästa, lycka till!

    Kommentar

    • sehkn0
      • March 2009
      • 131

      #3
      Ursprungligen postat av snyggen
      Hej!
      Jag har kollat runt lite lätt men inte hittat något vettigt. De mätinstrument som finns för att kolla alla värden i akvariet är lustigt nog i färgskalor som gör att man måste tyda små färgskiftningar.
      För en person som är färgblind så blir det omöjligt.
      Kan någon tipsa mig om bra och billiga mätinstrument.
      Orsaken till de små skiftningarna är just att det är kemiska reaktioner som sker. Skulle du hitta en metod där varje tiondel byter färg skulle du troligen bli mycket rik.

      Det finns digitala mätare för tex PH, men de är inte direkt billiga. Billigast är nog Claes Ohlson för ca 600 SEK, vet dock inte om den är bra?

      Kommentar

      • snyggen
        • June 2008
        • 71

        #4
        Ursprungligen postat av Snap3
        det finns ju termometer som du stoppar ner i akvariet som visar i svart och vitt? fast nu är jag ju inte färgblind men det bästa vore nog en digital mätare -



        det måste nog vara det bästa, lycka till!
        Termometer har jag redan. Det är en billig investering. Det är det andra som kostar.

        Kommentar

        • snyggen
          • June 2008
          • 71

          #5
          Ursprungligen postat av sehkn0
          Orsaken till de små skiftningarna är just att det är kemiska reaktioner som sker. Skulle du hitta en metod där varje tiondel byter färg skulle du troligen bli mycket rik.

          Det finns digitala mätare för tex PH, men de är inte direkt billiga. Billigast är nog Claes Ohlson för ca 600 SEK, vet dock inte om den är bra?
          http://www.clasohlson.se/link/m3/Pro...?artnr=34-3118
          Precis en sån är det jag letar efter. Det som fattas nu är ju en mätare till nitrit och nitrat-halterna. Syrehalt osv. Finns det några sådana digitala?
          Tack för snabbt svar

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Ursprungligen postat av snyggen
            Precis en sån är det jag letar efter. Det som fattas nu är ju en mätare till nitrit och nitrat-halterna. Syrehalt osv. Finns det några sådana digitala?
            Tack för snabbt svar
            finns säkert om man är rik nog men frågan är väl om du verkligen behöver dom? ser själv inget som helst behov av nåt annat än just termometern nu under sommaren.

            Kommentar

            • sehkn0
              • March 2009
              • 131

              #7
              Ursprungligen postat av snyggen
              Precis en sån är det jag letar efter. Det som fattas nu är ju en mätare till nitrit och nitrat-halterna. Syrehalt osv. Finns det några sådana digitala?
              Tack för snabbt svar
              Jag googlade lite och jag hittade en liten spektrometer som nog kan analysera det mesta. Det kan dessutom kopplas till datorns USB 2.0 bus!

              Priset?
              Bara 5.800 USD

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ere inte lättare att be grannen läsa av värdena?

                Kommentar

                • addo
                  • January 2007
                  • 609

                  #9
                  Syrehalt behöver du väll inte mäta? Det fins iof digitala redoxprober som vissa saltvattensakvarister använder för att kolla så deras ozondosering stämmer men det är ju rätt overkill även i saltvatten.

                  Ett annat tipps är att en för låg fosforhalt i förhållande till nitrathalten ger prick alger, och en för hög fosforhalt i förhållande till nitrathalten ger cyanobakterier. För mycket av båda ger trådalger.

                  Kommentar

                  • Wieder
                    • October 2007
                    • 131

                    #10
                    Ursprungligen postat av snyggen
                    Hej!
                    Jag har kollat runt lite lätt men inte hittat något vettigt. De mätinstrument som finns för att kolla alla värden i akvariet är lustigt nog i färgskalor som gör att man måste tyda små färgskiftningar.
                    För en person som är färgblind så blir det omöjligt.
                    Kan någon tipsa mig om bra och billiga mätinstrument.
                    Du kan ju fota färgen och lägga upp bilden på nätet så kan zoopetarna hjälpa till

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Och behöver man bry sej om värden egentligen? Temp kanske - jag har även en digital TDI-mätare jag dock ganska sällan använder och en densitometer när det gäller salthalten vid högre koncentrationer. Annars kollar jag bara hur fisken mår.
                      Och det beror inte på att jag har defekt färgsinne vilket jag faktiskt har. Inte färgblind dock.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Carassius
                        • January 2006
                        • 81

                        #12
                        Ursprungligen postat av snyggen
                        Precis en sån är det jag letar efter. Det som fattas nu är ju en mätare till nitrit och nitrat-halterna. Syrehalt osv. Finns det några sådana digitala?
                        Tack för snabbt svar
                        Digitala syremätare finns, men jag betvivlar starkt att du har en sån nytta av den att det är värt pengarna. Se till att ha bra cirkulation på vattnet så är det nog lugnt. När det gäller nitrit och nitrat är det nog bara att glömma. Analys av detta är rätt omständigt och jag har aldrig hört talas om något enkelt digitalt mätinstrument för dessa parametrar. Tipset från "Wieder" att lägga upp bilder här på forumet var väl ypperligt, om du nu inte har någon polare eller granne som kan hjälpa.

                        Kommentar

                        • Guest

                          #13
                          Ursprungligen postat av Carassius
                          Tipset från "Wieder" att lägga upp bilder här på forumet var väl ypperligt,
                          Då gäller det verkligen att ha en väl kalibrerad skärm om det skulle funka, samt det spelar ju lite in på kameran med. (och fotografen)
                          Så den idéen hade jag slopat.

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Tycker fortfarande att min är smartast billigast o lättast att fråga grannen...

                            Kommentar

                            • Carassius
                              • January 2006
                              • 81

                              #15
                              Ursprungligen postat av Anettejt
                              Då gäller det verkligen att ha en väl kalibrerad skärm om det skulle funka, samt det spelar ju lite in på kameran med. (och fotografen)
                              Så den idéen hade jag slopat.
                              Nja, om man fotograferar pappret med färgskalan tillsammans med vattenprovet så borde det funka. Det är ju inte "rocket science" direkt. Fem färgprickar och avgör vilken som är närmast i intensitet. Men det kan nog bli knepig om man måste använda blixten då den kommer reflekteras i vattenytan på provet. Ta bilden vid så gott dagsljus som möjligt, och använd gärna stativ och lång slutartid så du slipper blixten. Men återigen, att fråga någon kompis är nog det allra enklaste.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...