Ultimata tråden im nitrit/nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    Ultimata tråden im nitrit/nitrat

    Så här har jag fått förklarat för mig av en Biolog/Kemist.

    1.Du tillför närsalter i karet genom matning

    2. Fiskar osv äter närsalterna och bajsar ut det i form av ammoniak/ ammoniumjoner

    3. Ammoniumjonerna/Ammoniaken omvandlas till nitrit av bakterier med hjälp av syre

    4. Nitriten omvandlas till nitrat av bakterier med hjälp av syre.

    5. Du byter vatten och därmed minskar nitrathalten.

    Till detta sades att de bakterier som gör om nitrit till nitrat är mera känsliga och det är därför man kan ha problem med nitrit innan karet kommit igång riktigt.

    Slutsatsen jag drar av detta är som sagts här innan:

    Kör in karet med lite fisk en tid och snåla inte med syresättningen.
    Senast redigerad av Albinfiskare; 28 May 2009, 07:29. Anledning: Klantade mig
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Så är det med bakterierna, ja. Men du måste ha fisk i karet, annars får du aldrig någon ammonium, och då kan inga bakterier växa till. Alternativet är att själv pytsa i ammonium (s.k. fishless cykling).

    Det tar 4-5 veckor innan alla bakteriestammarna är utvecklade.

    Vid lågt pH bildas mindre ammoniak och mer ammonium, och vid högt pH mera ammoniak och mindre ammonium.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Har den biologen/kemisten läst på Zoopet? Åtminstone så länge Zoopet funnits har många här (inklusive jag) predikat just detta samt precis som Jens säger, det faktum att om du inte tillför ammonium/ammoniak så får du heller inga bakterier som växer till. Det enklaste sättet att tillföra ammonium/ammoniak är att ha en liten "startfisk" som man matar försiktigt, försiktigt under tre veckor. att sedan tillsätta en bakteriekultur varje dag innebär att man kan starta utan en tillstymmelse till nitrittopp. Ditt råd att köra in karet utan fisk är helt felaktigt och så fort som fisk sätts in så uppstår problemet eftersom karet INTE är inkört, vad än din biolog/kemist säger.

      MVH Lasse

      Att döpa denna tråd till den "ultimata tråden om nitrit/nitrat" är en förlämpning mot de kunniga akvarister som i tråd efter tråd försökt att just förklara detta förlopp under årens lopp. Du kommer inte med några nyheter precis.
      Senast redigerad av Lasse; 26 May 2009, 19:36.
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #4
        @ lasse

        "Ditt råd att köra in karet utan fisk är helt felaktigt"

        "Ditt råd att köra in karet utan fisk är helt felaktigt och så fort som fisk sätts in så uppstår problemet eftersom karet INTE är inkört, vad än din biolog/kemist säger."


        svar: Skall genast ändra det sista, inser nu att jag sade emot mig sj lite, och här var det inte biolog/kemistens fel utan mitt eget.


        1.Du tillför närsalter i karet genom matning

        2. Fiskar osv äter närsalterna och bajsar ut det i form av ammoniak/ ammoniumjoner

        3. Ammoniumjonerna/Ammoniaken omvandlas till nitrit av bakterier med hjälp av syre

        Om fiskarna inte skiter så blir det ju ingen ammoniak/ammonium = inga bakterier
        Senast redigerad av Albinfiskare; 28 May 2009, 07:32.

        Kommentar

        • Beleg
          • March 2009
          • 14

          #5
          Är det någon som har testat med filter som omvandlar nitrat till kvävgas? Vad jag har förstått så är dessa bakterier anaeroba. Min tanke var att man kopplar på ett fluidiserande sandfilter före ett stort ytterfilter som således förbrukar allt syre i vattnet. Ytterfiltret skulle då husera de anaeroba bakterierna.
          Någon som vill testa? Kanske nägon redan har? Det är iaf en idé jag har funderat på ganska ofta. jag har dock inte möjligheten att genomföra det ännu.

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Ursprungligen postat av Albinfiskare
            @ lasse

            "Ditt råd att köra in karet utan fisk är helt felaktigt"

            "Ditt råd att köra in karet utan fisk är helt felaktigt och så fort som fisk sätts in så uppstår problemet eftersom karet INTE är inkört, vad än din biolog/kemist säger."


            svar: Skall genast ändra det sista, inser nu att jag sade emot mig sj lite, och här var det inte biolog/kemistens fel utan mitt eget.


            1.Du tillför närsalter i karet genom matning

            2. Fiskar osv äter närsalterna och bajsar ut det i form av ammoniak/ ammoniumjoner

            3. Ammoniumjonerna/Ammoniaken omvandlas till nitrit av bakterier med hjälp av syre

            Om fiskarna inte skiter så blir det ju ingen ammoniak/ammonium = inga bakterier

            Ammoniumet kommer inte ut i vattnet i första hand via kiss och bajs vad gäller fisk. Normalt är kvävefördelningen mellan kiss och bajs ca 85 % från urin till ca 15 % från avföringen hos landlevande djur. Fisk skulle ha ungefär detsamma om de inte hade varit utrustade med ammoniumutsöndrande körtlar (eg jonpumpar) i gälarna som nästan omedelbart när matsmältningen börjar startar med att släppa ut ammonium i vattnet. Hos fisk är alltså kväveutsöndringen nästan omedelbart och därför är det ingen fördröjning som det hade varit om kvävet kommit ut som urea. Då hade man först behövt vänta på bakterier skulle bryta ner Urean till ammonium innan man kunnat mäta fritt ammonium i vattnet. Sötvattensfisk kissar ordentligt men dricker inte medans saltvattensfisk dricker men kissar i stort sett inte alls men den fysiologiska processen för ammoniumutsöndring är likadan hos alla fiskar (det finns säkert undantag som jag inte känner till men den generella bilden är sådan)

            @ Beleg

            Nä du är inte ensam om denna tanke - googla lite på denitrifikation så skall du se. Problemet är att det är svårstyrt och det behövs en tillsats av organiskt kol (alkohol, socker eller liknande) och när nitratet tar slut så börjar bakterierna producera svavelväte istället. Vattenbyte är säkrare och billigare i sötvatten. I saltvatten finns en hel del olika tekniker för denitrifikation i praktiskt bruk - svavelkulefilter, denitrifikationsfilter med organiskt kol, DSB (Deep Sand Bed) osv.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            Arbetssätt...