Grumligt vatten, några förslag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Grumligt vatten, några förslag?

    Mitt vatten har under de senaste dagarna blivit rätt så grumligt. Vattnet ser lite grönaktigt ut, hoppas att detta inte är ett tecken på utvecklande svävalger, för då vet jag inte vad jag ska göra. Körde för drygt tre veckor sen igång med Easy Carbo och PMDD, samt med fler regelbundna vattenbyten (en gång per vecka, förra veckan byte jag 50% av "misstag"). Använder ett innefilter.

    Akvariet framifrån

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Högra sidan

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
    Senast redigerad av Zaius; 24 May 2009, 21:30.
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Ser ut som början på svävaralger, koppla in ett uvc men dra ner på matningen och se till att vattnet syresätts ordentligt.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Zaius
      • August 2004
      • 150

      #3
      Okej, räcker det med ett uvc-lysrör? I ett tidigare kar hade jag en uvc-lampa "inkopplat" till ett ytterfilter som tog bort svävaralger. Tror inte att det går att koppla en sådan lampa till ett innerfilter.

      Ändring: När jag googlade lite, fick jag reda på att det finns innerfilter med uv-c (dioder). De ska visst vara effektiva. Någon som kan ge exempel på bra pumpar av denna sort? Jag vill hellre ha tips från denna sida än från en djurhandlare . Karet är på 112l.

      Kan detta vara något?



      Nu är ju 1000l/h rätt överdrivet för mitt kar, men det bör ju finnas mindre.
      Senast redigerad av Zaius; 25 May 2009, 10:24.

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Hur menar du med ett UVC lysrör, UV-C strålning är väldigt skadligt för levande vävnad!

        Dom innerfilter jag sett med inbyggt uv-c som finns på marknaden är i mitt tycke alldeles för ineffektiva!
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Zaius
          • August 2004
          • 150

          #5
          Glöm det med lysröret. Det får dock bli det billigare alternativet (uv-innerfilter) för min del. Förhoppnings ordnar det sig med detta. UVC-filter och ytterfilter har jag inte råd med för tillfället.

          Kommentar

          Arbetssätt...