Nitrat-vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tonyzäll
    • July 2008
    • 18

    Nitrat-vattenbyten

    Fundering: Jag byter ca 1/3 av vattnet en gång i veckan. Varför ? Bland annat för att inte nitratvärdet ska bli för högt, om jag förstått saken rätt.
    Samtidigt tillsätter jag växtnäring, som som om jag inte är helt fel ute, innehåller nitrat ??????
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av tonyzäll
    Fundering: Jag byter ca 1/3 av vattnet en gång i veckan. Varför ? Bland annat för att inte nitratvärdet ska bli för högt, om jag förstått saken rätt.
    Samtidigt tillsätter jag växtnäring, som som om jag inte är helt fel ute, innehåller nitrat ??????
    Allt är en övervägning,varför jag byter ett par tusen liter i veckan i min damm m.m är för att Nitrarten inte ska bli hög för att algerna inte ska ta efter.Och sen byter man vatten av många andledningar ett är som du nämner nitrat sänkning som följd.I ditt fall kanske du ska byta var tredje vecka vad vet jag det vet du bättre själv
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13129

      #3
      Ursprungligen postat av tonyzäll
      Fundering: Jag byter ca 1/3 av vattnet en gång i veckan. Varför ? Bland annat för att inte nitratvärdet ska bli för högt, om jag förstått saken rätt.
      Samtidigt tillsätter jag växtnäring, som som om jag inte är helt fel ute, innehåller nitrat ??????
      De flesta kommersiella näringspreparat innehåller dock inte nitrat men tex tropica aquacare har både med och utan nitrat och sen har vi pmdd som man blandar själv! Har man ganska ordentligt med fisk så kan man välja ett preparat utan nitrat eftersom man ändå får det från fiskavfall! Anledningen till vattenbytena är fler än att bara byta bort nitratet, man byter också bort bakterieansamlingar och får tillbaka mineraler genom vattenbytet bl.a!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        För att inte nitratvärdet ska bli farligt för högt om inte växterna gör slut på detta, så bör du byta minst 50% av vattnet varje vecka.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13129

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          För att inte nitratvärdet ska bli farligt för högt om inte växterna gör slut på detta, så bör du byta minst 50% av vattnet varje vecka.
          Om vederbörande tillsätter No3 ja, men det vet vi inte än...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Eftersom han tillsätter växtnäring och frågan var ställd som den var, så förutsätter jag det.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • tonyzäll
              • July 2008
              • 18

              #7
              Har kört både med PPMD och TMG (inte samtidigt ) och tillsätter Ec ( Easy Carbo )

              Kommentar

              • Ouscazz

                • February 2009
                • 910

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                För att inte nitratvärdet ska bli farligt för högt om inte växterna gör slut på detta, så bör du byta minst 50% av vattnet varje vecka.
                ???????????

                Eeehhh.. Så generell kan man väl ändå inte vara..?. är inte storleken och frekvensen på vattenbytena beroende av hur stor belastning man har på vattnet..?.
                www.diskusforum.se
                www.loricariidae.se

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av tonyzäll
                  Fundering: Jag byter ca 1/3 av vattnet en gång i veckan. Varför ? Bland annat för att inte nitratvärdet ska bli för högt, om jag förstått saken rätt.
                  Samtidigt tillsätter jag växtnäring, som som om jag inte är helt fel ute, innehåller nitrat ??????
                  En liten fråga bara har du högt NO3 nu då??och i ditt fall så byter du inte vatten för att sänka eventuellt hög Nitrat halt eftersom du kör med en del växter om jag förstår det rätt
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    För att bli av med för hög NO3 så bör man byta som Ansjo skriver 50% i veckan för att det i huvudtaget ska försvinna för stunden,om jag inte misstolkar Anders svar nu förståss.
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ouscazz
                      ???????????

                      Eeehhh.. Så generell kan man väl ändå inte vara..?. är inte storleken och frekvensen på vattenbytena beroende av hur stor belastning man har på vattnet..?.
                      Nej, det kanske man inte ska vara, bara man håller en liten koll isf på vad man har för nitrathalt i karet. Det finns även risk med att göra lite större vattenbyte utan co2, och det är toffsalger som kan triggas av detta.
                      Däremot om man även kör med co2 och kanske göder med både full och trippeldos är det ännu mer viktigt att hålla koll på nitrathalten om man inte gör de större vattenbytena för att hålla näringsnivåerna på en bra nivå, sk. Estimatinve Index.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Skiren
                        • December 2005
                        • 749

                        #12
                        Som jag förstått det så har tonyzäll växter i sitt kar(varför skulle han annars tillsätta växtnäring??). Då är behovet av vattenbyte inte alls så stort som om han saknade växter. Om du bara göder vid vattenbyte en gång i veckan, eller varannan enligt standardrecept så har man inga problem med näringsnivåer. Skulle ett vattentest säga annorlunda så är det de sista jag skulle lita på.

                        50% vattenbyte gör man som Anjo säger enbart när man tillsätter CO2 i vattnet eftersom man då ofta behöver mer gödning och då vill nollställa allt en gång i veckan för att garantera rätt värden, EI metoden.
                        Utan CO2 räcker det med mindre vattenbyte 2-4ggr i månaden.
                        http://skiren.blogspot.com

                        Kommentar

                        Arbetssätt...