Grönt och grumligt vatten....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    Grönt och grumligt vatten....

    Som rubriken säger så har mitt vatten blivit grönt och grumligt, detta på bara 2 dagar! Så grumligt att jag ser inte ens bakgrunden. Karet är på 1125 liter med måtten 250*60*75 cm. Vad ska jag göra för att åtgärda detta. Förstår att ett vattenbyte är ett måste men bör jag tillsätta något och hur mycket vatten ska jag byta?

    Tack på förhand.
  • jeppehb
    • January 2008
    • 139

    #2
    Det absolut bästa är ett uv-filter(fast det kostar ju). I mitt kar(1080l) har jag haft alla alger man kan tänka sig under de nio månader det har varit i gång, men vattnet har alltid varit helt kristallklart, med all säkerhet på grund av uv-filtret.

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Att köra ett gående VB med dubbla slangar tar ju bort ditt GW, men frågan är ju lite över varför du har fått det.
      Beskriv karet, skötsel, ljus o.s.v

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13129

        #4
        vattenbyte och filtrering med packad filtervadd (rengör den varje dag) är väl en bra åtgärd sen eliminera orsaken till övergödningen!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Jerry_ciklid
          • January 2008
          • 476

          #5
          Karet har varit igång ca 2 månader. Har en Fluval FX5 som står för filtreringen och två cirkpumpar. Byter vatten varannan vecka, ca 30 %. Har ej matat mer än vanligt.
          Har fyra Powerglo-rör på 150 cm st.
          Har aldrig råkat ut för detta tidigare...
          Alla fiskar (Malawi) beter sig som vanligt, äter och färgar bra....

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Du nämner inte några ljustimmar, men oavsett hur många du har så bör du sänka dom nu.

            Kör på ett gående VB tills vattnet är klart, tillsätt sen bakteriekultur.
            Jag skulle tippa på att du fått den för att karet inte är inkört än, och GW ser bara trist ut, fisken brukar trivas fint i det. (växter med)

            UV filter funkar annars det med om du har tillgång till det.
            Att vänta ut det funkar med fint. Om du bara hittar orsaken.

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Tänk bara på att ett kompakt grönvatten slukar syre nattetid.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Ofta uppstår grönvatten när man har en botten som är riktigt skitig, och när solljus träffar akvariet. Så kolla om du behöver slamsuga botten, att minska ljuset kan i vissa fall vara vanskligt, för som Gaffel säger konsumerar grönvattnet syre när det inte får ljus, och de bryts ner rätt fort när de dör, vilket också är dåligt för syrehalten och vattenkvaliteten.

                Kommentar

                • pello
                  • May 2008
                  • 109

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anettejt
                  Du nämner inte några ljustimmar, men oavsett hur många du har så bör du sänka dom nu.

                  Kör på ett gående VB tills vattnet är klart, tillsätt sen bakteriekultur.
                  Jag skulle tippa på att du fått den för att karet inte är inkört än, och GW ser bara trist ut, fisken brukar trivas fint i det. (växter med)

                  UV filter funkar annars det med om du har tillgång till det.
                  Att vänta ut det funkar med fint. Om du bara hittar orsaken.
                  Spännande akronymer, men jag kommer inte på vad de betyder,
                  Vad kan det vara?

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    gående VB Kan vara en vattenslang mellan akvariet och brunnen i badrummet som via häverteffekten tappar ur vattnet från akvariet samtidigt som en annan vattenslang kopplad till ex badkars/duschblandaren fyller på rätt tempererat vatten ner i akvariet, vattenbytet(om lika stor mängd fylls på som tappas ur) blir då gående annars vattenskada!

                    VB står för betydelsen delvattenbyte vilket förslagsvis görs på söndagar en gång per vecka och då omk 10-15%.

                    GW står för Green Water = Grönvatten = algsoppa!

                    Hon är himla trevlig men kommer som sagt från trakterna kring Kiviksmarknad och jag misstänker faktiskt att hon har ett förflutet som "skäggiga damen" eller nån spågumma dom tappat bort..
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Jerry_ciklid
                      • January 2008
                      • 476

                      #11
                      Har svårt att tro att sanden blivit så skitig redan, har bara gått ca 2 månader... Kommer inte en strimma solljus på karet...
                      Och ett gående vattenbyte blir knöligt med en 1-årig, väldigt nyfiken grabb
                      Ska byta ca 50 % i kväll och se hur det ser ut i morgon och förmodligen göra samma sak då...
                      Frågan är nu hur det har blivit så och hur jag ska göra för att undvika det...

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Ja vill du inte ta till dig att köra på ett gående VB (gör det när sonen sover) och bakteriekultur, så testa ett UV filter.

                        Jag har redan skrivet varför jag tror du fått det, därför hade jag i första hand tillsatt kultur. Med eller utan VB.


                        @Gaffel.

                        Kommentar

                        • Darre
                          • March 2008
                          • 378

                          #13
                          Har det löst sig för dig Jerry? Om ja, vad har du gjort eller inte gjort Skulle vara kul att få veta. Dela med dig vet ja
                          Life´s a fish and then you die...
                          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                          Kommentar

                          • legob
                            • May 2007
                            • 642

                            #14
                            Spara en del och odla vattenloppor och annat.

                            Kommentar

                            • HighwayStar
                              • January 2009
                              • 14

                              #15
                              Jag hade precis samma fenomen i mitt 405-liters SA och det spelade ingen roll hur mycket vatten man bytte eller hur mycket tillsatser som slogs i vattnet..
                              Jag införskaffade mig helt sonika ett UV-c filter från pwss.se för en tusing och nu har vattnet gått ifrån att vara en grön soppa till nästintill kristallklart på 2-3 dagar !!
                              Så tipsen om UV-filter är verkligen att ta till sig !! =)

                              Mvh Johan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...