Mitt Nya Akvarium[Hjälp]!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kewell
    • December 2008
    • 95

    Mitt Nya Akvarium[Hjälp]!

    Hej!, jag har nyligen köpt ett nytt akvarium i 54 liters utrymme. men jag undrar om hur jag borde göra med vattnet. Jag tänker köpa in Platys till min akvarium och massor av växter så jag undrar om jag ska hälla i Aqua Safe för att få igång karet eller skall jag göra som en försäljare sade:
    Oroa dig inte för vattnet. Växterna sköter jobbet.

    Jag frågar även er eftersom det finns en disskution om att försäljare inte tar det på seriöst om angående fiskar.
    Tacksam för snabba svar.

    Föressten vilken eller vilka växter skulle få vattnet att bli så bra att mina fiskar trivs(platys)?
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    #2
    Mitt svar kanske inte hjälper dig så mycket men jag har lärt mig att i zoo affärerna så vet dom inte så mycket egentligen, de vill mest sälja sina produkter, visst finns de undantag men ja har vart med om för många som inte kan sin sak.
    Jag har fått höra (vet inte om de stämmer) att de har i en massa medel i sina kar för att de ska verka så snyggt som möjligt, alltså en massa saker som gör att sjukdomar inte syns, blir resistenta osv... sen när fiskarna och växter kommer hem till någon så bryter sjukdomen ut på grund av att vattnet inte är samma.

    Sen så föredrar ju jag större akvarier än 54liter, på grund av att ett litet problem blir så stort i ett litet kar, jag tycker tom att ett kar på 100liter är lite.
    På ett 54liters tror ja inte man ska ha mer än kanske 10-15 platys
    har för mig att platys är växtätare och gillar flytväxter så starka växter är väl att föredra.

    Kommentar

    • Arctic
      • March 2009
      • 281

      #3
      nu kan jag ju bara tala för mig, jag vet inte vart du bor och vilka vattenvärden du har direkt ur kranen. men personligen så använder inte jag någon aquasafe eller annat och så. jag har guppy och platy och acistrus i mina akvarium och dom mår så bra så och ynglar...fick guppyyngel så sent som idag hehe...

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Skulle rekommendera att du startar upp akvariet med både vattenberedningsmedel och bakteriekultur, växter kan du plantera fullt med en gång men fiskarna bör du ta det väldigt lugnt med under den första månaden tills de bakterier som bryter ner ammonium och nitrit växt sig starka nog i filtret, att krama ur ett filter från ett redan ingånget akvarium är ett bra trick.

        Sen är 2-3 platys, några räkor och ett par äppelsnäckor nog det som jag själv skulle sätta som tak eftersom ett 54 liters kan vara svårt att få fullt fungerande med en gång och då speciellt om den filterpump som installeras är underdimensionerad.





        Läs dom här guiderna innan du fortsätter..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        Arbetssätt...